Porsche prezentuje nowy prototyp LMDh oznaczony symbolem 963

Porsche LMDh 963 / © Porsche AG

Porsche zaprezentowało prototyp LMDh, którym od sezonu 2023, wraz z Team Penske, będzie rywalizowało w Długodystansowych Mistrzostwach Świata oraz IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Niemiecki konstruktor, który w latach 2014-2017 startował w FIA WEC w klasie LMP1 i trzykrotnie sięgał po najwyższe laury w topowej kategorii mistrzostw, a także zwyciężał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, powraca do rywalizacji wytrzymałościowej na najwyższym szczeblu, wystawiając prototyp LMDh 963, którym będzie ścigał się w kategoriach Le Mans Hypercar oraz GTP.

Model 963 został utrzymany w typowych dla Porsche wyścigowych kolorach: białym, czerwonym i czarnym, a sama nazwa nawiązuje do sportowych prototypów Porsche z przeszłości, w szczególności 962, który wraz z 956 posłużył jako inspiracja dla nowego projektu.

Porsche LMDh 963 / © Porsche AG

„Po 7889 testowych kilometrach w pierwszej połowie 2022 roku, jesteśmy na bardzo dobrej drodze, ale przed rozpoczęciem następnego sezonu wciąż pozostaje wiele do zrobienia” – przyznał Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport.

„Nasze nowe Porsche 963 powinno kontynuować dziedzictwo legendarnych modeli, takich jak 917, 935, 956, 962 oraz 919 Hybrid. Jestem przekonany, że będziemy mieć dobrą pozycję, jeśli chodzi o technologię, a także stworzyliśmy odpowiednie struktury zespołowe, aby przygotować nas na zwycięstwa w ekscytującej rywalizacji między wieloma producentami i różnymi koncepcjami.”

Zgodnie z przepisami LMDh, Porsche 963 bazuje na podwoziu kategorii LMP2. To nowo opracowane podwozie jest dostarczane przez zaawansowaną technologicznie kanadyjską firmę Multimatic. Bosch, Williams Advanced Engieering i Xtrac dostarczą natomiast standardowe komponenty hybrydowe.

Sercem układu napędowego jest 4,6-litrowy silnik V8 Biturbo. Jednostka oparta jest na wyczynowym sportowym samochodzie hybrydowym 918 Spyder. Jego DNA sięga samochodu wyścigowego RS Spyder, którym Porsche i Team Penske odniosły wiele zwycięstw w latach 2005-2008.

Porsche LMDh 963 / © Porsche AG

Porsche Penske Motorsport przygotowuje łącznie cztery prototypy 963 i wystartuje nimi w dwóch seriach – dwoma z nich w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, natomiast kolejnymi dwoma w IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

„Oczekiwania są niezwykle wysokie” – przyznał Jonathan Diuguid, dyrektor zarządzający w Porsche Penske Motorsport. „Nie tylko od strony publiczności, ale także od Porsche i Team Penske, którzy w przeszłości pisali razem wspaniałe rozdziały w sportach motorowych.”

Jonathan Diuguid i Travis Law (dyrektor ds. konkurencji) będą kierować globalnym zespołem Porsche Penske Motorsport, bezpośrednio nadzorując i zarządzając zarówno programem FIA WEC, jak i IMSA. Codzienną pracą zespołu w WEC będą kierować Bernhard Demmer (dyrektor generalny) i Francis Schammo (kierownik zespołu). Za rywalizację w IMSA odpowiedzialny będzie tymczasem Joel Svensson jako kierownik zespołu.

Oficjalny debiut prototypu Porsche 963 został zaplanowany na styczeń 2023 roku i 24-godzinny wyścig Daytona w Stanach Zjednoczonych. W międzyczasie FIA WEC otworzy drzwi do testów w ramach nadchodzących wyścigów mistrzostw świata. Porsche Penske Motorsport planuje przeprowadzenie próby generalnej podczas ostatniej rundy sezonu w Bahrajnie.

Porsche LMDh 963 / © Porsche AG
Image: © Porsche AG