Promotor GP Arabii Saudyjskiej: Tor Jeddah będzie jeszcze szybszy niż rok temu

Tor w Dżuddzie, który był gospodarzem pierwszego GP Arabii Saudyjskiej w grudniu ubiegłego roku, przeszedł kilka modyfikacji, które poprawią bezpieczeństwo toru, ale także sprawią, że będzie jeszcze szybszy.
Formuła 1 chwaliła Dżuddę za utworzenie toru Jeddah Corniche o długości niewiele ponad sześciu kilometrów i jego obiektów w mniej niż dwanaście miesięcy. Mimo to przed wyścigiem kierowcy F1 wyrazili obawy dotyczące ostatniego sektora pętli, na który składa się seria szybkich i ślepych zakrętów.
Szef Grand Prix Arabii Saudyjskiej, Martin Whitaker, twierdzi, iż zmiany wprowadzone na torze przed drugim wydarzeniem w tym miesiącu poprawiły linie widzenia w kilku obszarach. Przeprofilowanie ostatniego zakrętu doprowadziło do poszerzenia tego miejsca o półtora metra na wyjściu, a zmiana ta powinna zwiększyć średnie prędkości osiągane przez kierowców przed prostą startową.
„Linia toru pozostaje taka sama, z wyjątkiem ostatniego zakrętu” – stwierdził Whitaker. „Cofnęliśmy bariery w niektórych obszarach, aby poprawić widoczność.”
„Może to sprawić, że okrążenie będzie trochę szybsze. Większość modyfikacji została skutecznie dokonana w tym roku. Myślę, że wprowadziliśmy od siedmiu do dziesięciu zmian, na które liczyliśmy, ponieważ reszta zajmie trochę więcej czasu.”
„Na przykład pole widzenia po wewnętrznej stronie zakrętu 23 i 24 jest większym wyzwaniem, a my po prostu nie mieliśmy na to czasu. Uważam, że to jeden z obszarów, w którym dyrektor wyścigu FIA może powiedzieć kierowcom, aby byli ostrożniejsi, gdy znajdują się w tych miejscach.”
Zarządzający wyścigiem na torze Jeddah Corniche jest zdania, że organizatorzy Grand Prix Arabii Saudyjskiej wykonali maksymalną ilość pracy w bardzo ograniczonym czasie, biorąc pod uwagę tak krótki okres pomiędzy dwoma wyścigami na tym obiekcie.
Brytyjczyk sugeruje również, że FIA będzie musiała wyegzekwować dyrektywę, aby złagodzić ryzyko zderzenia między szybszymi i wolniejszymi samochodami w trzecim sektorze, zwłaszcza w kwalifikacjach.
„Prędkość w tym miejscu na torze jest taka, że kierowcy przejeżdżali ze znaczną prędkością zaraz obok kierowców na wolnych kółkach” – powiedział Whitaker. „Myślę, że głównym problemem był nie tyle wyścig, ile kwalifikacje, w których samochody robią sobie miejsce na torze, aby skleić przyzwoite okrążenie.”
„FIA może oczywiście coś z tym zrobić, ponieważ podczas odprawy dla kierowców można zaapelować do zawodników, aby ci zwalniali w wybranych zakrętach lub w niektórych obszarach toru. Jednak przede wszystkim czulibyśmy się znacznie lepiej, gdybyśmy jako promotor i organizatorzy przyjrzeli się temu, co możemy jeszcze zrobić.”
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool