Protest Porsche GT odrzucony. AF Corse jednak tymczasowym mistrzem klasy GTE

Porsche GT Team #92 / © Porsche AG

Protest zespołu Porsche GT przeciwko wynikom ośmiogodzinnego wyścigu w Bahrajnie, w którym niemiecka stajnia przegrała walkę o mistrzostwo, nie został uznany przez sędziów wyścigowych i ostatecznie odrzucony, a tytuł tymczasowo trafił do ekipy AF Corse. Włoska stajnia będzie musiała jednak poczekać na rozstrzygnięcie sprawy, która trafiła przed Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA.

Zamykający tegoroczną kampanię Długodystansowych Mistrzostw Świata wyścig 8 Hours of Bahrain przyniósł wiele emocji i pełnej rywalizacji dla dwóch konkurujących ze sobą konstruktorów - Porsche i Ferrari, którzy do ostatnich chwil nie byli pewni, który z nich wyjdzie zwycięsko z tej batalii.

Składy Porsche GT #92 i AF Corse #51 przez pełen dystans walczyły o pierwszą lokatę, od której zależał mistrzowski tytuł, a ostatnie minuty przyniosły rozstrzygnięcie, którego nie spodziewała się żadna ze stron.

Goniący Michaela Christensena w Porsche 911 RSR-19 Alessandro Pier Guidi w Ferrari 488 GTE Evo przez ostatnie okrążenia próbował wszelakich sposobów, aby wyprzedzić prowadzącego kierowcę Porsche, jednak duński zawodnik utrzymywał wysokie tempo i nie popełniał błędów.

Do kontrowersyjnej sytuacji doszło jednak tuż przed zakończeniem rywalizacji, kiedy przejeżdżający prototyp LMP2 wymusił na obu kierowcach inne zachowanie, a to doprowadziło do uderzenia Ferrari w tył Porsche i obrotu Christensena, tracącego ostatecznie prowadzenie.

Duńczyk, mimo krótkiego postoju, zdołał powrócić do wyścigu i rozpoczął odrabianie dwunastosekundowej straty. We wszystko zaangażowała się także kontrola wyścigu, która nakazała oddanie pozycji przez Pier Guidiego, aby kierowcy mogli na warunkach fair play kontynuować walkę o tytuł.

Zespół AF Corse po szybkiej analizie uznał winę swojego podopiecznego, któremu nakazał zwolnić na głównej prostej, jednak Porsche nie skorzystało z możliwości wyprzedzenia i pojawiło się w alei serwisowej na dodatkowe tankowanie swojego auta.

Z takiej możliwości skorzystała także włoska stajnia, która po szybkiej dolewce paliwa pojawiła się ponownie na torze tuż przed Porsche i dojechała do mety na pierwszej lokacie.

Zwycięstwo AF Corse dało Ferrari mistrzostwo świata wśród producentów klasy LMGTE Pro, a Alessandro Pier Guidi i James Calado wywalczyli tytuł wśród kierowców.

Wyniki wyścigu 8 Hours of Bahrain bardzo szybko zostały jednak oprotestowane przez zespół Porsche GT Team, który tłumaczył, że decyzję o karze dla AF Corse powinni podjąć sędziowie, a nie kontrola wyścigu. Stewardzi ostatecznie odrzucili odwołanie niemieckiego producenta, potwierdzając ważność wyników.

Porsche odwołuje się do Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego FIA

Ostateczna decyzja w sprawie rezultatu ostatniej rundy sezonu 2021 FIA WEC, a także mistrzowskich tytułów wśród kierowców i konstruktorów GTE, zostanie podjęta przez Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA, w następstwie kolejnego wniosku złożonego przez Porsche.

Niemiecki konstruktor odwołał się od rozstrzygnięcia wyścigu i odrzucenia protestu przez sędziów wyścigowych FIA WEC w związku z kontrowersyjnym incydentem na ostatnich okrążeniach 8 Hours of Bahrain i będzie oczekiwał na decyzję sądu apelacyjnego, nie udzielając żadnych dalszych komentarzy.

Image: © Porsche AG