Przepis dotyczący startowania do wyścigu na oponach z drugiego segmentu kwalifikacji zostanie zniesiony?

George Russell - Williams Racing / © Williams F1

Ross Brawn przyznał, że kierowcy chcą usunięcia zapisu dotyczącego ruszania do niedzielnej rywalizacji na ogumieniu, którego używali podczas drugiej części sesji kwalifikacyjnej, ponieważ ich zdaniem, daje to większą przewagę strategiczną najlepszych ekip nad pozostałymi.

Mowa tu o zapisie regulaminu, który nakazuje kierowcom, którzy dotrą do trzeciego segmentu czasówki, start do danego Grand Prix na oponach, na których wykręcili najlepszy czas okrążenia w Q2.

Reguła ta weszła w życie w 2014 roku i od samego początku budziła wiele kontrowersji zwłaszcza wśród biedniejszych zespołów, według których silniejsze ekipy mogą wybierać dowolne zestawy opon z pewną gwarancją awansu do Q3, podczas gdy pozostali – chcąc mieć na to szanse – muszą posłużyć się miękkim ogumieniem, które pozwala na wykręcanie szybszych czasów.

„Ta niefortunna zasada daje przewagę tym, którzy i tak są szybcy, ponieważ mogą dowolnie dysponować oponami, podczas gdy inne zespoły muszą przejechać sesję na miękkiej mieszance” – powiedział Brawn. „[Porzucenie tego przepisu – przyp.red.] to z pewnością jest coś, czemu się przyglądamy.”

Pierre Gasly i George Russell zgodnie twierdzą, że obecne regulacje ułatwiają zespołom takim, jak Mercedes czy Red Bull ułożenie korzystniejszej dla nich strategii wyścigowej, która zwiększa nie tylko szanse na sukces, ale też przewagę nad pozostałymi, przez co dysproporcje pomiędzy poszczególnymi drużynami ponownie wzrastają.

„Rozsądnie by było pozbyć się tej reguły” – powiedział Russell. „Silniejsi stają się jeszcze silniejsi, a słabsi jeszcze więcej tracą, gdy najszybsze samochody mają tempo, by dotrzeć do Q3 na twardszych oponach.”

„Myślę, że samochody ze środka stawki nie mają nawet okazji, by powalczyć. Gra się już skończyła. Sądzę, że [usunięcie tego przepisu] prawdopodobnie ułatwiłoby wszystkim życie.”

„[Jako zespół] byliśmy kilkukrotnie w takiej sytuacji, w której tak naprawdę nie mieliśmy odpowiedniego tempa lub było bardzo ciasno i musieliśmy użyć miękkich opon” – przyznał Pierre Gasly, reprezentant AlphaTauri.

„Jeśli ci się uda [wejść do Q3], to wiesz, że pójdziesz na kompromis w swoim wyścigu, a to po prostu zwiększa przepaść pomiędzy najlepszymi zespołami a pozostałymi, gdy jesteś na granicy wejścia do Q3 lub nie.”

Image: © Williams F1