PUT Motorsport opowiada o zawodach Formuły Student i planach na rok 2022

PUT Motorsport / © Marek Jelonek / Motorsport Grand Prix

W trakcie targów Poznań Motor Show porozmawialiśmy z Wiktorem Jankowskim z Politechniki Poznańskiej, który opowiedział nam więcej o zawodach Formuły Student.

Wśród fanów sportów motorowych znajduje się wielu studentów, którzy kiedyś chcieliby spróbować swoich sił w Formule 1 czy też i innej wyścigowej kategorii. Dla nich stworzono jednak specjalne zawody, w których mogą wykazać się wiedzą zdobytą w trakcie edukacji, swoją pasją oraz przygotować na dalszą ścieżkę kariery. Nazwano je Formuła Student, a ich historia sięga lat 80. XX wieku. Zawody te polegają na stworzeniu wyścigowej konstrukcji, przetestowaniu jej, a następnie na rywalizacji z innymi uczelniami z różnych krajów.

W trakcie tegorocznego Poznań Motor Show spotkaliśmy się z Wiktorem Jankowskim, liderem PUT Motorsport, czyli zespołu Formuły Student z Politechniki Poznańskiej. Opowiedział nam on najpierw, jak dokładnie wyglądają zawody, w których rywalizują.

„Pojedyncze zawody dzielą się na dwie części. Pierwszą z nich są konkurencje statyczne, a drugą dynamiczne” – wyjaśniał Wiktor Jankowski.

„W trakcie konkurencji statycznych oceniane są nasze zdolności inżynierskie. Podczas «Design Event» musimy tak naprawdę obronić naszą konstrukcję. Do tego dochodzi «Cost Report», w trakcie którego przedstawiamy kosztorys poszczególnych elementów oraz «Business Plan Presentation», gdzie musimy w jakiś sposób sprzedać nasz produkt”.

„Podczas konkurencji dynamicznych nie ścigamy się koło w koło, ponieważ byłoby to zbyt niebezpieczne, można powiedzieć, że ścigamy się ze stoperem, czyli typowo na czas” – kontynuował lider zespołu PUT Motorsport.

„Do konkurencji dynamicznych wliczamy: «Autocross», czyli przejazd jednego dłuższego okrążenia, trwa około minuty, «Acceleration» – jak najszybsze przejechanie dystansu 75 metrów ze startu zatrzymanego, «Skid Pad», czyli przejazd ósemki w jak najkrótszym czasie oraz «Endurance» – najcięższa konkurencja, przejazd 22 kilometrów ze zmianą kierowcy po 11”.

„Zwycięzcą zawodów zostaje więc drużyna najbardziej wszechstronna. Musi wykazać się ona wiedzą konstruktorską, by samochód w ogóle powstał. Trzeba ten projekt obronić – bolid nie tylko ma być dobry i szybki, ale konieczna jest też wiedza na jego temat”.

Konstruowanie samochodu Formuły Student opiera się na regulaminie przygotowanym przez organizatorów zawodów i trwa ono w trakcie roku akademickiego. Łączenie tego projektu wraz z obowiązkami studenckimi nie należy więc do łatwych, co też podkreślił Wiktor.

„Łączenie obowiązków studenckich z uczestniczeniem w projekcie Formuła Student jest ciężkie, ale staramy się. Czasami wychodzi lepiej, a czasami gorzej. W tym roku mamy jednak mocną ekipę i myślę, że możemy dużo osiągnąć”.

Politechnika Poznańska rozpoczęła swoje prace nad samochodem Formuły Student już w 2014 roku. Ich efektem stał się wówczas model Warta, z którym zespół zdobył laur najlepszego debiutu zawodów. Od tamtego momentu minęło już trochę czasu, więc ekipa poznańskiej uczelni stała się dużo bardziej doświadczona. Obecnie są w trakcie konstruowania już ósmego samochodu, a trzeciego elektrycznego.

PM08, bo tak zostanie nazwany bolid na rok 2022, będzie z pewnością cechował się wyśmienitymi osiągami. Już poprzednia konstrukcja – PM07 – potrafiła przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy i ważyła ok. 180 kilogramów. Według lidera PUT Motorsport z PM08 będzie podobnie, choć zostanie wprowadzone sporo poprawek, głównie aerodynamicznych.

„PM08 będzie już naszą ósmą konstrukcją, a trzecią elektryczną” – powiedział Wiktor Jankowski. „Po tym samochodzie można spodziewać się osiągów zbliżonych do zeszłorocznego bolidu. Będzie on odrobinę lżejszy, a pakiet aerodynamiczny zdecydowanie usprawniony”.

„Premiera PM08 na razie nie jest zaplanowana, jednak będzie miała miejsce przed pierwszymi zawodami, które odbędą się w Szwajcarii w dniach 13-17 lipca. Ostateczny termin prezentacji zależy tak naprawdę od wykonawstwa, ponieważ jest to często u nas sporym problemem”.

„Drugie zawody będą miały miejsce na Węgrzech – ścigamy się na Hungaroringu – od 8 do 13 sierpnia. Nie będzie to jednak pełna pętla obiektu. Wykorzystujemy co prawda główną nitkę, lecz na nasze potrzeby są one skracane, ponieważ ścigamy się na krótkich, dynamicznych i krętych torach, powiedzmy, ze takich kartingowych”.

„Na ten rok naszymi celami są szybkość, niezawodność i zwycięstwo.” – dodał.

Przez 8 lat PUT Motorsport znacznie się rozrósł, a wiedza przekazywana z rocznika na rocznik czyni z nich coraz groźniejszą ekipę. Obecnie przy konstruowaniu PM08 udział bierze około 50 studentów, z różnych wydziałów. To pokazuje, jak interdyscyplinarne są zawody Formuły Student.

„Nasz zespół składa się z około 50 osób. Jesteśmy podzieleni na 5 grup – jedną z nich jest marketing, drugą grupa systemów elektrycznych i autonomicznych, trzecią grupa zawieszenia, czwartą grupa konstrukcji nośnych oraz piątą grupa aerodynamiki. Każda z osób przypisanych do tych grup ma swoje obowiązki” – tłumaczył Jankowski.

PUT Motorsport nie jest jedyną grupą studentów z Polski, którzy biorą udział w zawodach Formuła Student. Również inne uczelnie techniczne są zaangażowane w tę imprezę. Jak się jednak okazuje, mimo rywalizacji, wszyscy darzą się szacunkiem.

„Wszyscy rywalizujemy ze sobą, ale między nami jest wzajemny szacunek. Nie jest to walka na noże. Staramy się też sobie pomagać, jak tylko możemy” – zakończył Wiktor Jankowski.

Image: © Marek Jelonek / Motorsport Grand Prix