Red Bull oznaczy swoją jednostkę napędową w sezonie 2023 jako Honda RBPT

Red Bull i Honda powrócą do swojej oficjalnej współpracy, gdyż nazwa japońskiego koncernu pojawi się na jednostce napędowej przyszłorocznej konstrukcji ekipy z Milton Keynes.
Lista startowa F1 na 2023 rok, podana przez FIA, określa partnera silnikowego Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri jako „Honda RBPT” – Honda Red Bull Powertrains.
Pod koniec ubiegłego roku Honda oficjalnie wycofała się z Formuły 1 i przestała dostarczać silniki dla zespołów Red Bulla oraz AlphaTauri.
Nieoficjalnie jednak firma nadal prowadzi współpracę z oddziałem Red Bull Powertrains, który przejął program silników Hondy na mocy umowy licencyjnej z japońskim producentem.
Latem ubiegłego roku Honda przedłużyła współpracę z Red Bull Powertrains w zakresie wsparcia jednostek napędowych do końca sezonu 2025, a logo Hondy powróciło na bolidy Red Bulla i AlphaTauri podczas tegorocznego GP Japonii na torze Suzuka.
Nie jest jasne, czy współpraca między firmami będzie kontynuowana po 2025 roku, ponieważ RBPT zapowiedziało opracowanie własnego silnika na sezon 2026, podczas gdy Honda również zarejestrowała się w FIA jako niezależny producent silników.
Oba podmioty mogą również dążyć do wspólnego działania. Spekuluje się, że RBPT miałoby zająć się rozwojem silnika spalinowego, a Honda nadzorowałaby rozwój komponentów hybrydowych.
Jednak Honda może równie dobrze pójść własną drogą i powrócić do królowej motorsportu jako zespół fabryczny.
Jeśli chodzi o Red Bulla, po niesfinalizowanej współpracy z Porsche, pojawiły się plotki, że Ford – zachęcony rosnącą popularnością F1 w Ameryce – mógłby połączyć siły z panującymi mistrzami świata, albo jako sponsor, który odebrałby prawa RBPT do oznaczania silnika lub jako realny partner techniczny.
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool