Renault zakończyło prywatne testy młodych kierowców w Bahrajnie

Renault DP World F1 Team / © Renault Sport

Na torze Bahrain International Circuit zakończyły się prywatne testy zespołu Renault dla młodych kierowców. W fotelu bolidu R.S.18 zasiedli Christian Lundgaard, Oscar Piastri oraz Guanyu Zhou.

Jako pierwszy za kierownicą zasiadł Duńczyk (29 października), a Piastri przejął jego obowiązki następnego dnia. Najbardziej doświadczony z nich, Zhou poprowadził bolid 1 i 2 listopada.

Dla Lundgaarda i Zhou była to już kolejna możliwość sprawdzenia swoich sił w samochodzie Formuły 1. Obaj panowie ścigają się obecnie w serii F2.

"Dobrze było wrócić do samochodu Formuły 1. Nigdy nie byłem na torze wyścigowym w Bahrajnie, więc jazda bolidem F1 na obiekcie, na którym nigdy nie jeździłem, było naprawdę świetnym wyzwaniem" - powiedział Lundgaard.

"Myślę, że ze wszystkim szybko się oswoiłem i poczułem się komfortowo już podczas pierwszego przejazdu. Mieliśmy kilka problemów, ale to wszystko jest częścią testów. Potem kontynuowaliśmy nasz plan. Celem tego jest zyskanie jak największej wiedzy."

Dla Duńczyka testy te są, jak sam podkreśla, dobrym przygotowaniem do kolejnej rundy Formuły 2 na torze w Bahrajnie. Kierowca zajmuje obecnie czwarte miejsce w klasyfikacji.

"Jestem wdzięczny za danie mi szansy. Czerpałem radość z każdej sekundy. Bardzo się cieszę, że mieliśmy kilka dobrych przejazdów i jestem całkiem pewny siebie przed wyścigiem Formuły 2 za kilka tygodni. Nie mogę już się doczekać" - zakończył.

Kolega Lundgaarda z toru, Guanyu Zhou również nie kryje zadowolenia z możliwości jazdy samochodem F1. Kierowca z Szanghaju testował model R.S.17 w zeszłym roku i R.S.18 przy wielu okazjach już w 2020, w ramach rozszerzonej roli kierowcy testowego Renault. W jego przypadku nie obyło się jednak bez kilku usterek.

"Prowadzenie bolidu Formuły 1 jest zawsze przywilejem, więc dwudniowy test w Bahrajnie w Renault R.S.18 dał wiele korzyści. Pierwszy dzień był trudny, mieliśmy kilka problemów i nie udało nam się wykonać wystarczająco dużo pracy. Dzień drugi był znacznie lepszy i wypełniliśmy założony program. Zebraliśmy dużo danych, wykonywaliśmy symulacje wyścigowe i kwalifikacyjne" - przyznał Zhou.

Chiński zawodnik uważa także, że możliwość odbycia jazd testowych było bardzo dobrą rozgrzewką przed weekendem Formuły 2.

"Za każdym razem, gdy jestem w samochodzie, od razu przyspieszam i czułem się całkiem komfortowo. Zapoznanie się ze wszystkimi ustawieniami jest wyzwaniem, ale jest to również niezwykle fajne doświadczenie. Testy w Bahrajnie przed wyścigiem Formuły 2 są zdecydowanie przydatne, więc nie mogę się doczekać ścigania na tym torze jeszcze w tym miesiącu."

Renault DP World F1 Team / © Renault Sport

Trzeci z podopiecznych Renault Sport Academy, Oscar Piastri, pierwszy raz zasiadł za kierownicą maszyny startującej w najważniejszej serii wyścigowej świata. Australijczyk w tym roku zdobył tytuł serii Formuły 3 i opisał jakie emocje mu towarzyszyły za kierownicą.

"Naprawdę podobało mi się doświadczenie w R.S.18. To był mój pierwszy raz w bolidzie Formuły 1, czułem ekscytacje, a zarazem lekkie zdenerwowanie" - powiedział Piastri. "Kiedy wykonałem okrążenie wyjazdowe, wszystkie nerwy ustąpiły, a ja skupiłem się na dobrej zabawie i szybkiej jeździe."

"To było naprawdę przyjemne doświadczenie i czułem, że tempo było całkiem dobre. Dość szybko przyzwyczaiłem się do samochodu i na pewno wiele się nauczyłem."

"Z niecierpliwością czekam na następne wyzwania, więc dziękuję Renault jako Akademii i zespołowi Formuły 1 za możliwość. Czuję się bardzo szczęśliwy, ponieważ nie każdy dostaje taką szansę i nie jest to coś, co robisz codziennie" - zakończył mistrz F3.

Dyrektor Renault Sport Academy Mia Sharizman przyznał, że ostatnie dni były nie tylko testem dla młodych kierowców, ale też próbą dostosowania się do nowych wytycznych związanych z epidemią koronawirusa.

"Możliwość przeprowadzenia testów R.S.18 w Bahrajnie, ze wszystkimi dodatkowymi rozwiązaniami organizacyjnymi, związanymi z Covid-19, jest świadectwem naszego zaangażowania w sprawy kierowców naszej Akademii."

Sharizaman nie krył również zadowolenia ze swoich trzech podopiecznych. Pochwalił między innymi umiejętności kierowców i rozwój, jaki osiągają z upływem czasu.

"Dobrze było widzieć, jak Christian i Guanyu zdołali wykonać do końca swoje programy, które były bardziej ukierunkowane na przygotowanie ich do pozostałych rund Formuły 2 w Bahrajnie pod koniec miesiąca. Dla obu kierowców, którzy są w stanie przejechać ponad 100 okrążeń dziennie, pokazuje to, jaki osiągnęli postęp w stosunku od ich poprzednich testów."

"Jestem pod wrażeniem podejścia Oscara do jego pierwszego dnia w bolidzie F1. Udało mu się dość szybko przyspieszyć i ukończyć swój program. Już od pierwszego dnia widzimy, że jest w stanie dość łatwo przystosować się do nowego samochodu, co jest jedną z najważniejszych cech, które chcielibyśmy zobaczyć."

"Otrzymaliśmy dobre opinie od inżynierów F1 na temat osiągów wszystkich trzech kierowców. Widać, że poziom jest coraz wyższy z każdym rokiem, co jest dobrą perspektywą na przyszłość" - zakończył Sharizman.

Renault DP World F1 Team / © Renault Sport
Image: © Renault Sport