Retro Motor Show - Raj dla pasjonatów motoryzacji

Retro Motor Show - Raj dla pasjonatów motoryzacji

Trzecia edycja Retro Motor Show przeszła już do historii. W miniony weekend teren Międzynarodowych Targów Poznańskich odwiedziło 36909 gości, którzy podziwiali ponad 700 pojazdów z każdej dekady XX wieku.

Retro Motor Show to impreza pisana koneserom motoryzacji, którzy mają tę dziedzinę głęboko w swoim sercu. Próżno było tutaj szukać najnowszych dzieł techniki – za wyjątkiem Porsche GT2 RS, ale o tym chwilę później – czy też premier konkretnych marek. Odwiedzający mogli cofnąć się o kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet i ponad 100 lat, podziwiając wiele przepięknych i legendarnych modeli samochodów czy motocykli. Nie zabrakło również rowerów, autobusów, ciężarówek, traktorów, pojazdów straży pożarnej, milicji, karetek pogotowia, wagonu tramwajowego z 1905 roku czy nawet czołgu. Każdy odwiedzający mógł więc znaleźć coś dla siebie, co przykuło jego szczególną uwagę.

Wyjątkowa wystawa z okazji stulecia odzyskania niepodległości

Polska w tym roku obchodzi setną rocznicę odzyskania niepodległości. W związku z tym wyjątkową wystawę przygotował Automobilklub Wielkopolski. Zwiedzający mogli podziwiać na powierzchni 2000 m2 dokładnie sto pojazdów. Znalazło się tutaj stoisko Forda z imitacją legendarnej linii produkcyjnej, przy której obecni byli mechanicy, jak i również sam Henry Ford. Tuż obok podziwiać mogliśmy przygotowany prototyp czterokołowego samochodu.

Idąc dalej, trafiliśmy do stoiska z samochodami sportowymi z lat 20. Perełką był tutaj jedyny w Polsce egzemplarz Bugatti T40 z roku 1928. Obok włoskiego auta stał z kolei biały Mercedes SSK.

Automobilklub przedstawił również spore stoisko z samochodami z PRL-u. Można było tutaj znaleźć pojazdy rządowe i milicyjne, postać w kolejce do sklepu mięsnego „Społem” oraz podziwiać pojazdy „zza żelaznej kurtyny”, o których marzyliśmy w latach 70. i 80. Nie mogło więc zabraknąć również czarnej Wołgi, która była osławiona miejską legendą.

Trochę wojska

Przechadzając się po innych pawilonach, natrafiliśmy na pojazdy wojskowe prezentowane przez Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu – oddział Muzeum Wojska Polskiego. Zaprezentowano tutaj nie tylko czołg M60 czy Wóz Zabezpieczenia Technicznego M88, ale również wóz pancerny Austin-Putiłow „Poznańczyk” nierozerwalnie związany z wojną polsko-bolszewicką 1920 roku oraz oryginalną armatę Powstańców Wielkopolskich, która została wystawiona właśnie z okazji stulecia odzyskania niepodległości.

Dwa jubileusze

Wyjątkowe stoisko przygotowało Porsche. Niemiecka marka świętuje w tym roku 70-lecie produkcji samochodów sportowych. W związku z tym przygotowali oni dla gości wystawę siedmiu modeli legendarnej 911-ki w linii GT. Szczególne wrażenie robiło tutaj przywiezione z Muzeum Porsche w Stuttgarcie – GT1 Straβenversion o mocy 544 KM. Model ten powstał w zaledwie 23 egzemplarzach i był on drogową wersją wyścigowego Porsche 911 GT1, które brało udział w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans.

Poza GT1 spotkać można było tutaj również nowsze modele, w tym GT3 RS czy 991 GT2 RS i 997 GT2 RS. To były więc jedne z najnowszych aut, które spotkać można było na targach Retro Motor Show.

Citroen świętował z kolei 70-lecie powstania legendarnego modelu 2CV. To właśnie jemu Citroёn Klub Poznań i Citroёn Oldtimer Club Polska poświęciły imponującą ekspozycję stoiska.

Amerykańscy goście

Motoryzacja zza Atlantyku kojarzy się nam przede wszystkim z muscle carami. Na Retro Show nie mogło więc również i ich zabraknąć. Można było podziwiać różne warianty kultowego Forda Mustanga, Chevroleta Corvette czy też Dodge’a Chargera. Nie zabrakło również błyszczących aut marki Cadillac czy Chrysler.

Strefa tuningu

Po raz pierwszy na targach Retro Motor Show pojawiła się strefa klasyków i youngtimerów po tuningu. Ponad 30 starannie wyselekcjonowanych aut, pasja i ogromny nakład pracy właścicieli, wierność detalom i trendom z lat 80-tych i 90-tych tworzyły wyjątkowo atrakcyjną ekspozycję, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Można było tutaj znaleźć przeróbki przeróżnych aut, od różnych modeli BMW, przez VW Golfa, Hondę CRX aż po tuningowanego Fiata 126p.

Strefa Retro Moda i Uroda

Targowe pawilony dosłownie opanował klimat retro - zarówno na scenie muzycznej, gdzie królowała muzyka na żywo w wykonaniu Retro Hobby Bandu, wśród wystawców, którzy nosili stroje z epoki, jak i wśród zwiedzających, którzy dali się temu klimatowi ponieść uczestnicząc w potańcówkach i stylizacjach. Strefa mody i urody cieszyła się ogromną popularnością, a elegancja zebranych tam szykownych panów była dla pań tym samym, czym piękne hostessy dla panów.

Retro Motor Show Awards

Po raz drugi wręczono prestiżowe nagrody Retro Motor Show Awards. W tym roku w skład kapituły weszli: Jerzy Kossowski (Automobilista), Piotr Burchard (Auto Świat Classic), Michał Szeliga (Classicauto), Adam Piotrowski (Giełda Klasyków), Mateusz Świątkowski (WTC Watch This Car), Tomasz Skrzeliński (rzeczoznawca Ministra Transportu) oraz Zespół Retro Motor Show. Nowością w tym roku była nagroda za stylizację wśród wystawców.

Kapituła w tym roku postanowiła przyznać trzy równorzędne nagrody w trzech kategoriach:

Kategoria: Retro STYLIZACJA

  • Automobilklub Wielkopolski
  • Automobilklub Toruński
  • Citroёn Oldtimer Club Polska i Citroёn Klub Poznań

Kategoria: Retro STOISKO

  • Automobilklub Wielkopolski
  • Citroёn Oldtimer Club Polska i Citroёn Klub Poznań
  • Automobilklub Toruński

Kategoria: Retro POJAZD

  • Porsche 911 GT1
  • Riley One-Point-Five
  • Bugatti T40

Targi cieszyły się po raz kolejny dużym zainteresowaniem i z pewnością za rok odbędzie się kolejna już edycja Retro Motor Show.