Światowa Rada Sportów Motorowych przyjęła nowe regulacje jednostek napędowych na 2026 rok

Światowa Rada Sportów Motorowych po długich dyskusjach i negocjacjach ostatecznie zatwierdziła kształt przyszłych regulacji dotyczących silników, co umożliwi wejście do Formuły 1 nowym producentom.
Wprowadzenie nowych regulacji silnikowych jest pierwszą taką zmianą od 2014 roku, kiedy zdecydowano się na hybrydowe jednostki napędowe V6. Tym razem zmiany zakładają zwiększenie ilości mocy generowanej z innych części niż spalinowe o połowę, przy jednoczesnym utrzymaniu porównywalnych do aktualnych osiągów.
„FIA kontynuuje nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój – w całym naszym portfolio sportów motorowych – przepisy dotyczące jednostek napędowych Formuły 1 z 2026 roku są najbardziej głośnym przykładem tej misji” – powiedział prezydent FIA, Mohammed bin Sulayem.
Nowa formuła jednostek napędowych wciąż opierać się będzie na 1.6 litrowym silniku spalinowym V6, lecz ze zmniejszonym przepływem paliwa, przez co będzie odpowiedzialny za 400 kilowatów mocy. Element MGU-H, odzyskujący ciepło powstałe w wyniku spalania, zostanie całkowicie usunięty, ze względu na zbyt duże koszty dla potencjalnych nowych producentów. Ogólna moc generowana przez system odzyskiwania energii zwiększy się do 350 kilowatów. FIA dodaje, że nowe silniki będą operować na w stu procentach ekologicznym paliwie.
„Wprowadzenie zaawansowanej technologii jednostek napędowych wraz z syntetycznymi, zrównoważonymi paliwami, jest zgodne z naszym celem zapewnienia korzyści użytkownikom samochodów drogowych i osiągnięcia naszego celu zerowej emisji netto do 2030 roku. Formuła 1 cieszy się obecnie ogromnym wzrostem i jesteśmy przekonani, że te przepisy będą w tym pomagać” – dodał Prezydent FIA.
Wprowadzenie nowych silników wiąże się także z innymi zmianami w regulaminie. Od 2027 roku kierowcy będą posiadać trzy przepisowe silniki spalinowe, trzy elementy turbo, dwie jednostki elektroniki oraz dwa systemy przechowywania energii. Zmniejszy się ilość układów wydechowych z aktualnie przewidzianych ośmiu do zaledwie dwóch, natomiast ilość MGU-K zostanie ograniczona z trzech jednostek do dwóch.
Wprowadzono także ograniczenia wydatków na pracę nad jednostkami napędowymi. Od 2023 roku wejdzie w życie roczny limit finansowy na tworzenie silników nowych regulacji ustanowiony na poziomie 95 milionów dolarów. W 2026 i kolejnych latach limit zostanie zwiększony do 130 milionów dolarów rocznie.
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool