Szafnauer: FIA powinna zbadać zależności między Ferrari a Haasem

Kevin Magnussen - Haas F1 Team / © Haas F1 / LAT Images

Dyrektor składu z Enstone, Otmar Szafnauer, jest jednym z trzech szefów ekip, którzy domagają się od FIA przeprowadzenia dogłębnej analizy co do legalności współpracy pomiędzy Ferrari a zespołem Gene’a Haasa.

Scuderia Ferrari oraz Haas były ze sobą ściśle związane od czasu, gdy amerykanie dołączyli do stawki Formuły 1 w 2016 roku, kupując od włoskiego konstruktora tyle części, na ile pozwalały przepisy F1.

Po poświęceniu sezonu 2021 roku na pracę nad bolidem VF-22, przygotowanym z myślą o tegorocznej kampanii, Haas zajmuje siódme miejsce w mistrzostwach konstruktorów z dwunastoma punktami na swoim koncie.

Z kolei ich silnikowi partnerzy z Maranello przodują w obu klasyfikacjach. Nie wolno im udostępniać swoich danych, ale raport niemieckiego Auto Motor und Sport twierdzi, że trzy inne zespoły proszą FIA o zbadanie związku odnośnie bliskiej relacji tej dwójki.

Źródło sugeruje, iż był to Aston Martin, McLaren, Mercedes i Alpine. Trzy pierwsze podmioty łączy fakt, iż pod poszyciem ich pojazdów pracuje jednostka napędowa stajni z Brackley.

„Haas zrobił ogromny skok z ostatniego miejsca. To interesujące” – przyznał Toto Wolff. „Jako organizacja składająca się z dwóch tysięcy osób, która odnosiła sukcesy w przeszłości, zmagamy się teraz z dużo mniejszymi zespołami. Musieli wykonać świetną robotę.”

Inżynierowie Ferrari, którzy stracili pracę z powodu limitu budżetowego, otrzymali zatrudnienie w siedzibie stajni z Kannapolis, która również znajduje się we włoskim mieście.

„Te osoby będą przebywać w Maranello w zupełnie innym budynku niż Scuderia Ferrari. Nie będą mieli dostępu do naszych budynków. Jesteśmy oddzieleni i tak pozostanie” – wyjaśnił Mattia Binotto.

Szef ekipy Alpine, Otmar Szafnauer, zaproponował przeprowadzenie śledztwa przez Światową Federację Samochodową w związku z przesłankami, jakoby Ferrari miało dzielić się poufnymi informacjami z Haasem.

„Haas to mały zespół, który w ciągu zimy wskoczył z ostatniego na trzecie miejsce. To trochę niespodziewane” – powiedział Szafnauer.

„Wydawało mi się, że równowaga sił wraz z tak dużą reformą zasad, znacząco się nie zmieni, ponieważ faworyzuje ona zespoły, które mają lepszą infrastrukturę i większe doświadczenie. Jestem przekonany, że FIA zbada sprawę i wyciągnie właściwe wnioski na temat podobieństwa tych dwóch samochodów.”

Image: © Haas F1 / LAT Images