Na dzień przed Grand Prix Stanów Zjednoczonych, światło dzienne ujrzały nowe plany zrewolucjonizowania Formuły 1.
Do sportu wprowadzone zostaną nowe zasady techniczne, sportowe i finansowe, aby ułatwić wyprzedzanie i uatrakcyjnić wyścigi, co jest wielką bolączką przedstawicieli F1, jak i kibiców od wielu lat.
W czwartek Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła jednogłośnie przepisy, które w głównej mierze dotykają aerodynamiki oraz limitu budżetowego do 175 milionów dolarów.
Główne zmiany aerodynamiczne:
- umożliwienie bliższej rywalizacji między kierowcami;
- uproszczenie projektu auta;
- mniejsza wrażliwość niektórych obszarów bolidu, co ma doprowadzić do zmniejszenie różnic wydajności;
- prostsze przednie skrzydło, które zmniejszy zawirowywanie w okolicach kół;
- brak badgeboardów (elementów przed wlotami powietrza do chłodnic);
- efekt przyziemienia - długi dyfuzor pod sekcjami bocznymi;
- w obszarach o dużej wrażliwości pojawią się zalecane komponenty.
Główne zmiany wizualne obejmą:
- nos;
- przednie skrzydło i boczne lotki;
- wlot powietrza do silnika;
- kształt wlotów powietrza do chłodnic;
- zmiana wyglądu pokrywy silnika;
- przewody hamulcowe;
- tylne skrzydło i boczne lotki tylnego skrzydła;
- obszary, które zostały poddane ograniczeniom i dotyczą podłogi, dyfuzora oraz elementów tylnego skrzydła.
Masa (waga):
- zwiększenie minimalnej masy z 743 do 768 kilogramów;
- większe koła;
- waga opony;
- jednostka napędowa (+5);
- niektóre standardowe lub zalecane części;
- elementy bezpieczeństwa.
Jednostka napędowa:
Pewna redukcja kosztów poprzez:
- zwiększenie wagi;
- ograniczenia materiałowe;
- brak wyłączności dla ogniw ES i dostawcy turbosprężarki;
- standardowa pompa paliwa;
- obowiązek zapewnienia równej specyfikacji między producentami a zespołami klienckimi.
Paliwo i olej silnikowy:
Silne dążenie do zwiększenia znaczenia paliw F1 dla środowiska:
- w 2021 roku podwojenie zawartości paliw odnawialnych do 20%;
- począwszy od 2022 roku zobowiązanie do dalszego zwiększania tych liczb.
System paliwowy:
- standardowe pompy wysokociśnieniowe;
- standardowe orurowanie;
- standardowy przepływomierz - jak obecnie;
- standardowa przepustnica;
- narzucony kolektor i niektóre elementy wewnętrzne.
Układ przeniesienia napędu:
- analiza wykazała, że można uzyskać znaczne oszczędności, jeśli zostaną wyeliminowane koszty prac badawczo-rozwojowych: uzyska się to poprzez zamrożenie konfiguracji na określony czas;
- jedno przeprojektowanie dozwolone w cyklu 5-letnim;
- uproszczenie geometryczne wału napędowego ze względu na koszty.
Zawieszenie, układ kierowniczy, koła i opony
- uproszczone zawieszenie;
- zakaz zawieszenia hydraulicznego;
- prostsze systemy wewnętrzne (sprężyny, amortyzatory) i zakaz inercji;
- ograniczenia kinematyczne w celu rozwiązania źle regulowanego obszaru poza kołem;
- rozdzielenie struktur zawieszenia oraz ich owiewek;
- większe koła (18 calowe);
- zachowanie koców grzewczych na co najmniej sezon 2021 i 2022;
- piasty według projektu, nakrętki i mocowanie kół.
Układ hamulcowy:
- większe tarcze hamulcowe (z 278 mm do 330 mm);
- prostsza geometria tarczy: mniej otworów o większej średnicy
- odroczenie jednego dostawcy do 2023 roku.
Podwozie i homologacja:
- większe wymiary kokpitu wewnętrznego, aby nie karać wysokich kierowców;
- zwiększenie wymiarów bocznej belki dla bezpieczeństwa w przypadku zderzenia bocznego;
- zalecana konstrukcja przedniej części podłogi, aby chronić podwozie na krawężnikach, ale także powstrzymać zespoły przed szukaniem nieuczciwej przewagi (elastyczne podłogi);
- połączenie artykułów 16, 17 i 18 w jeden artykuł dotyczący homologacji.
Poprawa bezpieczeństwa
- lepsze zabezpieczenie przed odpadającymi elementami w razie wypadku;
- próby zatrzymania zniszczeń, dodając gumową membranę;
- badania w celu niedopuszczenia do odpadnięcia całego przedniego skrzydła;
- zwiększone pochłanianie energii z przodu auta (dłuższy nos);
- zwiększona wytrzymałość boczna i nowa bardziej wszechstronna struktura uderzeniowa;
- ulepszony zagłówek i jego mocowanie do podwozia;
- konsekwentne wzmocnienie uwięzi kół z powodu większej masy koła.
Materiały:
- kompleksowa analiza przepisów dotyczących materiałów, przede wszystkim ze względu na przejrzystość i koszty;
- redukcja kosztów - w przypadku materiałów metalowych;
- materiały kompozytowe;
- koncepcja, że materiały muszą być dostępne na rynku.
Klasyfikacja komponentów:
Wprowadzenie pięciu kategorii klasyfikacji komponentów ze względu na koszty:
- lista komponentów zespołu (LTC): elementy wykonane przez każdy zespół;
- standardowe elementy zaopatrzenia (SSC): pojedynczy dostawca w drodze przetargu;
- zalecane elementy konstrukcyjne (PDS): zalecany projekt - dostawa bezpłatna;
- komponenty transferowalne (TRC): komponenty, które można przenosić z jednego zespołu do drugiego;
- komponenty Open Source (OSC): komponenty, których projekty są dostępne dla konkurentów.
Regulacje sportowe 2021:
- reorganizacja artykułów dla jasności i spójności;
- zwiększenie liczby wyścigów (maksymalnie) do 25;
- kompresja formatu weekendowego z czterech do trzech dni;
- wprowadzenie "specyfikacji referencyjnej" ze względu na koszty;
- ograniczenia w badaniu jednostki napędowej;
- redukcja symulacji w tunelu aerodynamicznym.