Tor Losail poddany modyfikacjom przed Grand Prix Kataru

Losail International Circuit

Tor Losail International, na którym zostanie rozegrane Grand Prix Kataru, przechodzi właśnie ostatnie przygotowania do swojego debiutu w kalendarzu F1. Jedną z największych zmian jest przebudowa wjazdu do alei serwisowej.

Katar w przyszłym miesiącu, po raz pierwszy w swojej historii, będzie gospodarzem wyścigu Formuły 1 w ramach uzupełnienia luki po odwołanej, z powodu COVID-19, rundzie w Australii. Od 2004 roku odbywają się tutaj wydarzenia serii MotoGP.

Obiekt Losali posiada również licencję pierwszego stopnia uprawniającą go do rozgrywania wyścigów F1. Po letniej wizytacji dyrektora wyścigowego FIA, Michaela Masi’ego, zadecydowano o zmianie kilku fragmentów toru oraz o całkowitej przebudowie wjazdu do alei serwisowej.

„To, co do tej pory było wjazdem dla motocykli, zmieni się diametralnie” – powiedział Masi w rozmowie z serwisem The Race. „Prace nad torem są już prawie skończone. W przyszłym tygodniu, przed rundą w Austin, wybiorę się tam ponownie, aby zobaczyć, czy wszystkie prace zostały zakończone.”

„Na torze pojawiło się wiele podwójnych krawężników. Losail jest z założenia torem dla motocykli, więc dodano także [krawężniki] «kiełbaski» w zakrętach, aby kierowcy nie ścinali ich po wewnętrznej stronie. Zainstalowano również podwójne krawężniki na zjazdach.”

„Na całym torze znajduje się znaczna liczba barier, w których zastosowano opony TecPro. Wjazd do alei to najprawdopodobniej największa faktyczna zmiana.”

Mimo iż tor w Katarze jest nowym obiektem, który będzie gościł Formułę 1, a FIA robi wszystko, aby wyścig ten był jak najbardziej widowiskowy, zespoły są pesymistycznie nastawione do tego Grand Prix ze względu na potencjalny brak możliwości wyprzedzania.

„Znajdują się tam duże strefy wyjazdowe, ale oczywiście większa część toru jest przystosowana do wymogów bezpieczeństwa dla motocykli” – dodał Masi.

„Jeśli chodzi o bariery TecPro, to są one zupełnie innego rodzaju w świecie MotoGP czy FIM [Międzynarodowej Federacji Motocyklowej – przyp.red.].”

„Staramy się dostosować tor w stosunkowo krótkim czasie, co też musimy wziąć pod uwagę, ponieważ nie mamy wielu tygodni do wyścigu.”

„Główną zmianą był wjazd do alei serwisowej, ale garaże, padok i inne tego typu rzeczy były w porządku i są nienaruszone.”

„Myślę, że będzie to dobre miejsce do rozegrania wyścigu w tym roku” – zakończył.

Formuła 1 nie powróci do Kataru w przyszłym roku, ponieważ kraj ten będzie gościł fanów piłki nożnej w trakcie Mistrzostw Świata. Jednak włodarze toru podpisali z F1 dziesięcioletnią umowę od sezonu 2023.

Grand Prix Kataru zostanie rozegrane 21 listopada.