Tost z obawami o bliską rywalizację bolidami 2022 w szybkich zakrętach

Scuderia AlphaTauri AT03 / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Szef AlphaTauri, Franz Tost, przyznał, że nowa specyfikacja samochodów może znacząco wpłynąć na różnice osiągów w wolniejszych i średnich zakrętach, jednak obawia się tych szybkich.

Nowe przepisy techniczne zostały opracowane przede wszystkim, aby zwiększyć atrakcyjność weekendów wyścigowych i zredukować różnice w osiągach przy jednoczesnym zmniejszeniu siły docisku, co z kolei zwiększyłoby możliwości wyprzedzania. Aby osiągnąć zamierzony efekt, Formuła 1 położyła nacisk na siłę generowaną przez podłogę bolidu, a nie przez skrzydła, co zmniejsza ilość wytwarzanego brudnego powietrza.

Franz Tost uważa, że nowe samochody mogą umożliwić redukcję różnic w osiągach przy małych i średnich prędkościach w zakrętach, jednak kierowcy nadal mogą miewać problemy ze zbliżeniem się do rywala przy większej szybkości.

„Uważam, że w zakrętach o małej i średniej prędkości samochody będą bliżej siebie” – przyznał.

„Mam pewne wątpliwości co do szybkich zakrętów, ponieważ zawsze z szerokimi samochodami i dużymi oponami wiąże się wytwarzanie brudnego powietrza. Poczekajmy, przekonamy się po pierwszym teście.”

Przeczytaj też: AlphaTauri odsłania tegoroczną konstrukcję AT03

Dla każdego zespołu zakres zmian wiąże się również z wieloma niewiadomymi. Dyrektor techniczny AlphaTauri, Jody Egginton uważa, że na chwilę obecną nie ma możliwości uzyskania informacji, jak dużą przewagę mogą posiadać niektóre zespoły, ani jak blisko siebie będą mogły rywalizować.

„Chociaż wszystko jest dość ograniczone przez przepisy, możliwe jest, że jeden zespół znalazł doskonałe rozwiązanie i dlatego będzie miał przewagę w osiągach” – przyznał brytyjski inżynier.

„Nie jest łatwo oszacować, gdzie znajdą się zespoły, ponieważ wszystko jest nowe, od strony mechanicznej do aerodynamicznej, ale mam nadzieję, że samochody będą bliżej siebie.”

„W rzeczywistości, dopiero po pierwszych testach będziemy mieli pierwsze informacje, jak Scuderia AlphaTauri będzie się spisywała, a na lepszy pogląd sytuacji będziemy musieli poczekać do dwóch lub trzech pierwszych wyścigów.”

„Jestem przekonany, że zespoły mają duże pole do popisu, jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne. Jednocześnie spodziewam się, że ukryte szczegóły będą miały znaczący wpływ na to, co zespoły będą chciały osiągnąć” – dodał.

„Jestem pewien, że ludzie pojawią się na pierwszych testach z różnymi interpretacjami przepisów, a to sprowokuje dyskusję i badanie nad kierunkami rozwoju wszystkich zespołów w sezonie.”

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool