Toyota #7 na czele kwalifikacji do 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Toyota Gazoo Racing #7/ © Toyota Motorsport GmbH

Najszybszą załogą sesji kwalifikacyjnej do 24-godzinnego wyścigu Le Mans okazała się ekipa Toyoty #7. Świetnie spisał się też Team WRT#41, którego członkiem jest Robert Kubica – zajął trzecie miejsce w klasie LMP2 i ósme w klasyfikacji ogólnej. Awansu do sesji Hyperpole nie wywalczyła natomiast polska ekipa Inter Europol Competition.

Punktualnie o godzinie 19 rozpoczęły się godzinne kwalifikacje, w których kierowcy poszczególnych klas walczyli o miejsce w czołowej szóstce dające awans do sesji Hyperpole. Temperatura powietrza na początku środowych zmagań wynosiła 20 stopni Celsjusza, natomiast nawierzchnia była rozgrzana do 30.

Już na pierwszym pomiarowym okrążeniu Kamui Kobayashi uzyskał najlepszy czas weekendu – 3:26,279 – i wyprowadził Toyotę oznaczoną numerem 7 na prowadzenie. Druga pozycja również należała do Toyoty, jednak Brendon Hartley stracił do Japończyka aż 1,392 sekundy. Czołową trójkę zamykała ekipa Alpine Elf Matmut #36, która legitymowała się czasem 3:29,682, uzyskanym przez Matthieu Vaxiviere.

Niestety, gdy większość kierowców była już na drugim pomiarowym okrążeniu, z zakrętu wypadł Paul-Loup Chatin z zespołu Idec Sport #48. Tym samym we wszystkich sektorach toru pojawiła się żółta flaga, przez co chwilowo nie było mowy o odnotowaniu konkurencyjnych rezultatów.

Po uprzątnięciu uszkodzonego samochodu znów pojawiły się zielone flagi. Wtedy to pomiarowe okrążenie przejechał Richard Westbrook z ekipy Glickenhaus Racing #709 – czas 3:30,289 plasował ich jednak za pięcioma zespołami klasy LMP2. W niej natomiast przewodził G-Drive Racing #26 – rezultat 3:29,523 uzyskał Franco Colaptino. Różnice w tej kategorii były jednak niewielkie – aż osiem ekip mieściło się w jednej sekundzie.

Po niespełna 27 minutach sesji świetne okrążenie przejechał Louis Deletraz – Szwajcar uzyskał czas 3:29,441 i wyprowadził Team WRT #41 na czwarte miejsce w klasyfikacji ogólnej, a pierwsze w klasie LMP2.

Pierwsza połowa sesji w klasach GTE została z kolei zdominowana przez Porsche. W Kategorii Pro prowadziła ekipa Porsche GT Team #92 – 3:46,779, natomiast w Am GR Racing #86 – 3:49,100. W obu klasach broni nie zamierzały składać jednak składy Ferrari, które zajmowały drugie pozycje.

O ile w kategorii Hypercar nie działo się zbyt wiele, tak ciekawie było w LMP2. Po 37 minutach sesji na prowadzeniu znalazła się bowiem ekipa Jota #38, która za sprawą Antonio Felixa da Costy legitymowała się czasem 3:29,144. Choć był to bardzo dobry wynik, tak w klasyfikacji zrobiło się jeszcze ciaśniej, bo aż 9 ekip znajdowało się w jednej sekundzie. Walka o wejście do sesji Hyperpole zapowiadała się więc ekscytująco.

W międzyczasie na drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej awansowała ekipa Alpine Elf Matmut #36, która przedzieliła dwie załogi Toyoty – Matthieu Vaxiviere uzyskał czas 3:27,095.

15 minut przed końcem sesji kwalifikacyjnej pojawiły się tzw. wolne strefy po tym, gdy Rahel Frey z ekipy Iron Lynx #85 wypadła z toru w pierwszym sektorze toru. Samochód szybko jednak wyciągnięto ze żwirowej pułapki i zielone flagi pojawiły się już 12 minut przed końcem kwalifikacji.

W samej końcówce sesji nie doszło jednak do znaczących zmian w ścisłej czołówce, choć w klasie LMP2 świetny czas 3:28,807 uzyskał Antonio Felix da Costa, umacniając tym samym na prowadzeniu swoją ekipę Jota #38. O pechu może za to mówić zespół Jota #28, który przegrał awans do sesji Hyperpole o zaledwie 5 tysięcznych sekundy.

Kontra Ferrari w klasie GTE Pro

Choć pierwsza połowa sesji kwalifikacyjnej w klasach GTE została zdominowana przez samochody Porsche, tak w drugiej części – w kategorii Pro – do głosu doszły ekipy Ferrari. Finalnie najlepszy czas uzyskał zespół AF Corse #52 – 3:46,011 i o nieco ponad pół sekundy wyprzedził siostrzany skład z samochodu numer 51. Ekipa Porsche GT Team #92 musiała zadowolić się trzecią pozycją, która mimo wszystko dawała pewny awans do sesji Hyperpole.

Porsche nie straciło natomiast dominacji w klasie GTE Am. Tu na czele tabeli znalazła się ekipa Dempsey - Proton Racing #88 legitymująca się czasem 3:48,620. Drugie miejsce przypadło zespołowi GR Racing #86, a czołową trójkę uzupełniło Ferrari i ekipa Cetilar Racing #47.

Do sesji Hyperpole awansowały ostatecznie:

  • W klasie Hypercar: Toyota Gazoo Racing #7, Alpine Elf Matmut #36, Toyota Gazoo Racing #8, Glickenhaus Racing #708 oraz Glickenhaus Racing #709
  • W klasie LMP2: Jota #38, G-Drive Racing #26, Team WRT #41, Panis Racing #65, United Autosports #32 oraz United Autosports #23
  • W klasie GTE Pro: AF Corse #52, AF Corse #51, Porsche GT Team #92, Corvette Racing #64, Hub Auto Racing #72 oraz Porsche GT Team #91
  • W klasie GTE Am: Dempsey - Proton Racing #88, GR Racing #86, Cetilar Racing #47, Inception Racing #71, Team Project 1 oraz TF Sport #33

Wyniki sesji kwalifikacyjnej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
HP 1. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:26.279 15
HP 2. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 3:27.095 10 0.816
HP 3. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:27.671 15 1.392
HP 4. 708 L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA Glickenhaus Racing LMH 3:28.256 15 1.977
HP 5. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 3:28.807 10 2.528
HP 6. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP2 3:29.246 12 2.967
HP 7. 709 R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS Glickenhaus Racing LMH 3:29.381 13 3.102
HP 8. 41 R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE Team WRT LMP2 3:29.441 12 3.162
HP 9. 65 J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN Panis Racing LMP2 3:29.508 11 3.229
HP 10. 32 N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO United Autosports LMP2 3:29.688 11 3.409
HP 11. 23 P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD United Autosports LMP2 3:29.830 11 3.551
12. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 3:29.835 10 3.556
13. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 3:29.861 9 3.582
14. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports Mathiasen LMP2 P/A 3:30.123 10 3.844
15. 48 P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET IDEC Sport LMP2 3:30.166 2 3.887
16. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 3:30.182 11 3.903
17. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 3:30.234 11 3.955
18. 21 H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA Dragonspeed USA LMP2 P/A 3:30.323 9 4.044
19. 82 R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR Risi Competizione LMP2 3:30.418 12 4.139
20. 30 R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 3:30.691 11 4.412
21. 17 D. MERRIMAN / T. LAURENT / R. DALZIEL IDEC Sport LMP2 P/A 3:30.709 14 4.430
22. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 3:30.843 9 4.564
23. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 3:30.908 10 4.629
24. 25 J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE G-Drive Racing LMP2 P/A 3:31.203 12 4.924
25. 49 A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN High Class Racing LMP2 3:31.830 13 5.551
26. 20 D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN High Class Racing LMP2 P/A 3:32.252 13 5.973
27. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA ARC Bratislava LMP2 P/A 3:32.446 12 6.167
28. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 3:32.598 12 6.319
29. 84 T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE Association SRT41 INNOVATIVE 3:33.538 12 7.259
30. 39 V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN SO24-Dirob by Graff LMP2 P/A 3:34.005 12 7.726
31. 74 J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET Racing Team India Eurasia LMP2 P/A 3:36.012 13 9.733
HP 32. 52 D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD AF Corse LMGTE Pro 3:46.011 8 19.732
HP 33. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR AF Corse LMGTE Pro 3:46.581 9 20.302
HP 34. 92 K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN Porsche GT Team LMGTE Pro 3:46.779 3 20.500
HP 35. 64 T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS Corvette Racing LMGTE Pro 3:47.074 13 20.795
HP 36. 72 D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN Hub Auto Racing LMGTE Pro 3:47.599 12 21.320
HP 37. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 3:47.624 6 21.345
38. 79 C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR WeatherTech Racing LMGTE Pro 3:47.682 12 21.403
HP 39. 88 J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 3:48.620 10 22.341
HP 40. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 3:49.100 9 22.821
HP 41. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 3:49.102 11 22.823
HP 42. 71 B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT Inception Racing LMGTE Am 3:49.462 7 23.183
HP 43. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 3:49.608 11 23.329
44. 63 A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG Corvette Racing LMGTE Pro 3:49.643 12 23.364
HP 45. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 3:49.663 8 23.384
46. 80 M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT Iron Lynx LMGTE Am 3:49.693 13 23.414
47. 57 T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS Kessel Racing LMGTE Am 3:49.715 13 23.436
48. 99 H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE Proton Competition LMGTE Am 3:49.788 11 23.509
49. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 3:49.829 12 23.550
50. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 3:49.881 8 23.602
51. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 3:49.913 11 23.634
52. 18 A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED Absolute Racing LMGTE Am 3:50.016 12 23.737
53. 388 P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN Rinaldi Racing LMGTE Am 3:50.018 12 23.739
54. 95 J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN TF Sport LMGTE Am 3:50.059 12 23.780
55. 98 P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 3:50.156 11 23.877
56. 85 R. FREY / S. BOVY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 3:50.314 11 24.035
57. 60 C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA Iron Lynx LMGTE Am 3:50.768 12 24.489
58. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 3:51.107 11 24.828
59. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY Team Project 1 LMGTE Am 3:51.411 10 25.132
60. 55 D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 3:52.088 12 25.809
61. 66 T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN JMW Motorsport LMGTE Am 3:52.304 12 26.025
62. 69 R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN Herberth Motorsport LMGTE Am 3:52.960 10 26.681
Image: © Toyota Motorsport GmbH