Toyota #7 na pole position do 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Najlepszy czas sesji Hyperpole uzyskał Kamui Kobayashi z zespołu Toyota Gazoo Racing #7, zapewniając tym samym swojej ekipie pole position do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Team WRT #41, w którym wystartuje Robert Kubica, zajął siódmą pozycję, a drugą w swojej klasie LMP2.
Choć trzeci trening dawał ekipie Alpine Elf Matmut nadzieję na walkę z Toyotą podczas sesji Hyperpole, tak Kamui Kobayashi szybko ją rozwiał. Japończyk zasiadający za kierownicą samochodu oznaczonego numerem 7 uzyskał na pierwszym pomiarowym okrążeniu najlepszy czas tygodnia – 3:23,900. Na drugim miejscu znajdował się siostrzany skład, jednak Brendon Hartley stracił do swojego rywala aż 1,233 sekundy. Czołową trójkę uzupełniał z kolei zespół Glickenhaus Racing #708 – Luis Felipe Derani odnotował rezultat 3:26,475.
Po pierwszym pomiarowym okrążeniu w klasie LMP2 prowadził z kolei Team WRT #41, za którego kierownicą zasiadał Louis Deletraz. Szwajcar uzyskał czas 3:28,905, co dało jego ekipie ponad pół sekundy przewagi nad składem United Autosports #32.
Sesja Hyperpole została niestety przerwana po zaledwie 7 minutach, gdyż w zakrętach Porsche rozbił się Kevin Estre z ekipy Porsche GT Team #92. Tym samym pozostali kierowcy zmuszeni byli zjechać do alei serwisowej po zaledwie jednym pomiarowym okrążeniu. Na ten moment żadna z ekip klas GTE Pro i GTE Am nie uzyskała rezultatu.
Po uprzątnięciu uszkodzonego samochodu i naprawie bariery sesja mogła zostać wznowiona. Wtedy też na drugiej pozycji umocniła się załoga Toyoty #8, ponieważ Brendon Hartley odnotował czas 3:24,230. Szybko ponownie pojechał też Kamui Kobayashi, jednak Japończyk był tym razem nieznacznie wolniejszy niż na pierwszym okrążeniu (3:23,923).
Ciekawiej było jednak w klasie LMP2, gdyż krótko po wznowieniu sesji Antonio Felix da Costa uzyskał rezultat 3:28,574 i wyprowadził swoją ekipę (Jota #38) na prowadzenie. Louis Deletraz nie pozostawał mu dłużny i po chwili poprawił się na 3:28,470. Mimo tak dobrego wyniku Portugalczyk zdołał pojechać jeszcze szybciej – 3:27,950 – i Jota znów powróciła na prowadzenie w swojej kategorii.
Około 10 minut przed końcem sesji Hyperpole Nicolas Lapierre z ekipy Alpine Elf Matmut #36 odnotował wynik 3:25,574 i dał swojemu zespołowi trzecią pozycję. Strata do Buemiego z Toyoty #8 była jednak wciąż spora – było to ponad 1,3 sekundy.
Do końca sesji nic już się ostatecznie nie zmieniło, tak więc pole position do 24-godzinnego wyścigu Le Mans wywalczyła załoga Toyoty #7. Druga pozycja przypadła Toyocie #8, a czołową trójkę uzupełniła ekipa Alpine Elf Matmut, która wyprzedziła skład Glickenhaus Racing #708 o zaledwie 0,065 sekundy.
Do zmian nie doszło też w klasie LMP2, w której to najszybszym zespołem okazała się Jota #38, która wyprzedziła Team WRT #41 i ekipę Panis Racing #65.
Porsche najszybsze w klasach GTE
Po wznowieniu sesji Hyperpole w końcu swoje pomiarowe okrążenia zdołały pokonać samochody kategorii GTE. W obu klasach na czele tabeli znajdowały się samochody Porsche – w Pro pierwsze miejsce zajmowała ekipa Hub Auto Racing #72 (Dries Vanthoor odnotował czas 3:46,882), natomiast w AM Dempsey - Proton Racing #88 (Julien Andlauer legitymował się rezultatem 3:47,987).
W samej końcówce niektórzy próbowali jeszcze poprawić te wyniki, jednak ostatecznie sztuka ta nie udała się już żadnemu kierowcy. Tym samym najszybszą ekipą w kategorii GTE Pro zostało Hub Auto Racing #72. Druga pozycja przypadła zespołowi AF Cores #52, a czołową trójkę uzupełniła Corvette #64.
W klasie GTE Am prowadzenie utrzymał zespół Dempsey - Proton Racing #88, utrzymując za swoimi plecami GR Racing #86 i Team Project 1 #56. Tym samym pierwsze trzy pozycje należały do samochodów Porsche.
Wyniki sesji Hyperpole:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Czas | Okr | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:23.900 | 6 | |
2. | 8 | S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:24.195 | 7 | 0.295 |
3. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Matmut | LMH | 3:25.574 | 9 | 1.674 |
4. | 708 | L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA | Glickenhaus Racing | LMH | 3:25.639 | 10 | 1.739 |
5. | 709 | R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS | Glickenhaus Racing | LMH | 3:27.656 | 9 | 3.756 |
6. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON | Jota | LMP2 | 3:27.950 | 7 | 4.050 |
7. | 41 | R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE | Team WRT | LMP2 | 3:28.470 | 8 | 4.570 |
8. | 65 | J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN | Panis Racing | LMP2 | 3:28.586 | 7 | 4.686 |
9. | 26 | R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES | G-Drive Racing | LMP2 | 3:28.943 | 7 | 5.043 |
10. | 32 | N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO | United Autosports | LMP2 | 3:29.078 | 6 | 5.178 |
11. | 23 | P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD | United Autosports | LMP2 | 3:30.027 | 6 | 6.127 |
12. | 72 | D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN | Hub Auto Racing | LMGTE Pro | 3:46.882 | 6 | 22.982 |
13. | 52 | D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD | AF Corse | LMGTE Pro | 3:47.063 | 8 | 23.163 |
14. | 64 | T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS | Corvette Racing | LMGTE Pro | 3:47.093 | 8 | 23.193 |
15. | 51 | A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR | AF Corse | LMGTE Pro | 3:47.247 | 8 | 23.347 |
16. | 91 | G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 3:47.696 | 6 | 23.796 |
17. | 88 | J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD | Dempsey-Proton Racing | LMGTE Am | 3:47.987 | 5 | 24.087 |
18. | 86 | M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE | GR Racing | LMGTE Am | 3:48.560 | 8 | 24.660 |
19. | 56 | E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA | Team Project 1 | LMGTE Am | 3:48.876 | 8 | 24.976 |
20. | 47 | R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO | Cetilar Racing | LMGTE Am | 3:49.387 | 8 | 25.487 |
21. | 71 | B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT | Inception Racing | LMGTE Am | 3:49.477 | 8 | 25.577 |
22. | 33 | B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA | TF Sport | LMGTE Am | 3:49.676 | 4 | 25.776 |
23. | 92 | K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN | Porsche GT Team | LMGTE Pro | - | 1 | - |
Wyniki po sesji Hyperpole:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Kwalifikacje | Hyperpole | Czas | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:26.279 | 3:23.900 | 3:23.900 | |
2. | 8 | S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:27.671 | 3:24.195 | 3:24.195 | 0.295 |
3. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Matmut | LMH | 3:27.095 | 3:25.574 | 3:25.574 | 1.674 |
4. | 708 | L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA | Glickenhaus Racing | LMH | 3:28.256 | 3:25.639 | 3:25.639 | 1.739 |
5. | 709 | R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS | Glickenhaus Racing | LMH | 3:29.381 | 3:27.656 | 3:27.656 | 3.756 |
6. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON | Jota | LMP2 | 3:28.807 | 3:27.950 | 3:27.950 | 4.050 |
7. | 41 | R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE | Team WRT | LMP2 | 3:29.441 | 3:28.470 | 3:28.470 | 4.570 |
8. | 65 | J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN | Panis Racing | LMP2 | 3:29.508 | 3:28.586 | 3:28.586 | 4.686 |
9. | 26 | R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES | G-Drive Racing | LMP2 | 3:29.246 | 3:28.943 | 3:28.943 | 5.043 |
10. | 32 | N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO | United Autosports | LMP2 | 3:29.688 | 3:29.078 | 3:29.078 | 5.178 |
11. | 23 | P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD | United Autosports | LMP2 | 3:29.830 | 3:30.027 | 3:30.027 | 6.127 |
12. | 28 | S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST | Jota | LMP2 | 3:29.835 | 3:29.835 | 5.935 | |
13. | 70 | E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO | Realteam Racing | LMP2 P/A | 3:29.861 | 3:29.861 | 5.961 | |
14. | 24 | P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER | PR1 Motorsports Mathiasen | LMP2 P/A | 3:30.123 | 3:30.123 | 6.223 | |
15. | 48 | P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET | IDEC Sport | LMP2 | 3:30.166 | 3:30.166 | 6.266 | |
16. | 31 | R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI | Team WRT | LMP2 | 3:30.182 | 3:30.182 | 6.282 | |
17. | 22 | P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE | United Autosports USA | LMP2 | 3:30.234 | 3:30.234 | 6.334 | |
18. | 21 | H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA | Dragonspeed USA | LMP2 P/A | 3:30.323 | 3:30.323 | 6.423 | |
19. | 82 | R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR | Risi Competizione | LMP2 | 3:30.418 | 3:30.418 | 6.518 | |
20. | 30 | R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY | Duqueine Team | LMP2 | 3:30.691 | 3:30.691 | 6.791 | |
21. | 17 | D. MERRIMAN / T. LAURENT / R. DALZIEL | IDEC Sport | LMP2 P/A | 3:30.709 | 3:30.709 | 6.809 | |
22. | 29 | F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT | Racing Team Nederland | LMP2 P/A | 3:30.843 | 3:30.843 | 6.943 | |
23. | 34 | J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE | Inter Europol Competition | LMP2 | 3:30.908 | 3:30.908 | 7.008 | |
24. | 25 | J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE | G-Drive Racing | LMP2 P/A | 3:31.203 | 3:31.203 | 7.303 | |
25. | 49 | A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN | High Class Racing | LMP2 | 3:31.830 | 3:31.830 | 7.930 | |
26. | 20 | D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN | High Class Racing | LMP2 P/A | 3:32.252 | 3:32.252 | 8.352 | |
27. | 44 | M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA | ARC Bratislava | LMP2 P/A | 3:32.446 | 3:32.446 | 8.546 | |
28. | 1 | T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER | Richard Mille Racing Team | LMP2 | 3:32.598 | 3:32.598 | 8.698 | |
29. | 84 | T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE | Association SRT41 | INNOVATIVE | 3:33.538 | 3:33.538 | 9.638 | |
30. | 39 | V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN | SO24-Dirob by Graff | LMP2 P/A | 3:34.005 | 3:34.005 | 10.105 | |
31. | 74 | J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET | Racing Team India Eurasia | LMP2 P/A | 3:36.012 | 3:36.012 | 12.112 | |
32. | 72 | D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN | Hub Auto Racing | LMGTE Pro | 3:47.599 | 3:46.882 | 3:46.882 | 22.982 |
33. | 52 | D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD | AF Corse | LMGTE Pro | 3:46.011 | 3:47.063 | 3:47.063 | 23.163 |
34. | 64 | T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS | Corvette Racing | LMGTE Pro | 3:47.074 | 3:47.093 | 3:47.093 | 23.193 |
35. | 51 | A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR | AF Corse | LMGTE Pro | 3:46.581 | 3:47.247 | 3:47.247 | 23.347 |
36. | 91 | G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 3:47.624 | 3:47.696 | 3:47.696 | 23.796 |
37. | 92 | K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 3:46.779 | |||
38. | 79 | C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR | WeatherTech Racing | LMGTE Pro | 3:47.682 | 3:47.682 | 23.782 | |
39. | 63 | A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG | Corvette Racing | LMGTE Pro | 3:49.643 | 3:49.643 | 25.743 | |
40. | 88 | J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD | Dempsey-Proton Racing | LMGTE Am | 3:48.620 | 3:47.987 | 3:47.987 | 24.087 |
41. | 86 | M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE | GR Racing | LMGTE Am | 3:49.100 | 3:48.560 | 3:48.560 | 24.660 |
42. | 56 | E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA | Team Project 1 | LMGTE Am | 3:49.608 | 3:48.876 | 3:48.876 | 24.976 |
43. | 47 | R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO | Cetilar Racing | LMGTE Am | 3:49.102 | 3:49.387 | 3:49.387 | 25.487 |
44. | 71 | B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT | Inception Racing | LMGTE Am | 3:49.462 | 3:49.477 | 3:49.477 | 25.577 |
45. | 33 | B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA | TF Sport | LMGTE Am | 3:49.663 | 3:49.676 | 3:49.676 | 25.776 |
46. | 80 | M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:49.693 | 3:49.693 | 25.793 | |
47. | 57 | T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS | Kessel Racing | LMGTE Am | 3:49.715 | 3:49.715 | 25.815 | |
48. | 99 | H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE | Proton Competition | LMGTE Am | 3:49.788 | 3:49.788 | 25.888 | |
49. | 54 | T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA | AF Corse | LMGTE Am | 3:49.829 | 3:49.829 | 25.929 | |
50. | 83 | F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA | AF Corse | LMGTE Am | 3:49.881 | 3:49.881 | 25.981 | |
51. | 77 | C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL | Dempsey - Proton Racing | LMGTE Am | 3:49.913 | 3:49.913 | 26.013 | |
52. | 18 | A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED | Absolute Racing | LMGTE Am | 3:50.016 | 3:50.016 | 26.116 | |
53. | 388 | P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN | Rinaldi Racing | LMGTE Am | 3:50.018 | 3:50.018 | 26.118 | |
54. | 95 | J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN | TF Sport | LMGTE Am | 3:50.059 | 3:50.059 | 26.159 | |
55. | 98 | P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES | Aston Martin Racing | LMGTE Am | 3:50.156 | 3:50.156 | 26.256 | |
56. | 85 | R. FREY / S. BOVY / M. GATTING | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:50.314 | 3:50.314 | 26.414 | |
57. | 60 | C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:50.768 | 3:50.768 | 26.868 | |
58. | 777 | S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON | D'Station Racing | LMGTE Am | 3:51.107 | 3:51.107 | 27.207 | |
59. | 46 | D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY | Team Project 1 | LMGTE Am | 3:51.411 | 3:51.411 | 27.511 | |
60. | 55 | D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN | Spirit of Race | LMGTE Am | 3:52.088 | 3:52.088 | 28.188 | |
61. | 66 | T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN | JMW Motorsport | LMGTE Am | 3:52.304 | 3:52.304 | 28.404 | |
62. | 69 | R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN | Herberth Motorsport | LMGTE Am | 3:52.960 | 3:52.960 | 29.060 |
- Image: © Toyota Motorsport GmbH