Toyota #7 z najlepszym czasem podczas pierwszej sesji treningowej 24 Hours of Le Mans

Toyota Gazoo Racing #7 / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing oznaczony numerem siedem okazał się najszybszym składem podczas pierwszej sesji treningowej 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wyprzedzając Alpine Elf Matmut #36 oraz drugą Toyotę #8.

Najszybszym okrążeniem obiektu Circuit de la Sarthe popisał się Jose Maria Lopez, który pokonał pętlę w 3:29.309, co pozwoliło znaleźć się na pierwszej lokacie do końca sesji, jednak nie pozwalało czuć się komfortowo aż do ostatnich minut.

Argentyńczyk, który dzieli prototyp Toyoty GR010 Hybrid #7 z Kamuim Kobayashim i Mikem Conwayem, był jedynym zawodnikiem w klasie Le Mans Hypercar, który odnotował znaczną poprawę, a to pozwoliło utrzymać za sobą ekipę Alpine Elf Matmut #36, w której brylował Andre Negrao.

Brazylijczyk swoje najlepsze kółko pokonał na półmetku pierwszych przygotowań, notując rezultat w postaci 3:29.395, co dawało zaledwie 0.086 sekundy straty do prowadzącej Toyoty. To umożliwiło także utrzymanie za sobą drugiego składu japońskiego producenta, w którym najszybszym był Kazuki Nakajima i do francuskiego składu stracił zaledwie jedną tysięczną sekundy.

Czwartym najlepszym wynikiem popisał się natomiast Phil Hanson z zespołu United Autorsports #22 w klasie LMP2, który jako jeden z pierwszych pokonał bardzo szybkie kółko (3:29.441), pozostając w czołówce swojej kategorii oraz klasyfikacji generalnej.

Szybkim okrążeniem francuskiego obiektu popisał się także Franco Colapinto z zespołu G-Drive Racing #26, który zmniejszył stratę do bezpośrednich rywali z auta z numerem #22 o połowę, notując czas w postaci 3:30.094.

Dobra postawa Argentyńczyka sprawiła, że dwa prototypy zespołu Glickenhaus Racing spadły na szóste i siódme miejsce ogólnego zestawienia, tracąc do najszybszej Toyoty ponad sekundę. Richard Westbrook z auta oznaczonego numerem #709 pokonał okrążenie w czasie 3:30.216, natomiast Oliver Pla z #708 osiągnął rezultat w postaci 3:30.325.

Rzutem na taśmę bardzo dobrym przejazdem popisał się Tom Blomqvist z ekipy Jota #28. Zawodnik z Wielkiej Brytanii w ostatnich minutach sesji pokonał okrążenie w czasie 3:30.629, co pozwoliło wskoczyć na trzecie miejsce klasyfikacji LMP2 i wyprzedzić świetnie spisujących się debiutantów, zespół Team WRT #41, który znalazł się ostatecznie na czwartym miejscu z wynikiem 3:30.724.

Czołową piątkę klasy uzupełnił skład IDEC Sport #48, który swoje najszybsze okrążenie pokonał w 3:30.912, co ostatecznie pozwoliło utrzymać za sobą DragonSpeed USA #21, Realteam Racing #70, Team WRT #31, Jota #38 oraz G-Drive Racing #25, zamykający pierwszą dziesiątkę klasy.

Polski zespół Inter Europol Competition #34, w którym startują Jakub Śmiechowski, Renger van der Zande oraz Alex Brundle zakończył pierwsze jazdy z dwudziestym szóstym czasem (3:33.491), ustanowionym pod koniec sesji.

Pierwsze przygotowania okazały się skomplikowane dla ekipy High Class Racing #20, która już na początku musiała zmagać się z uszkodzeniami, co wywołało czerwoną flagę i ponad dziesięć minut oczekiwania przez resztę stawki na powrót na tor.

Oprócz czerwonej flagi na początku sesji również ostatnie minuty okazały się bardzo wymagające i problematyczne, czego przyczyną był wypadek w Tertre Rouge Antonio Felixa da Costy z Joty oraz Antonio Fuoco z Cetilar Racing.

Podczas trzygodzinnej sesji na torze sędziowie dwukrotnie ogłaszali również pełną żółtą flagę, co było spowodowane postojem ekipy DragonSpeed USA oraz JMW Motorsport, odpowiednio na Dunlop Bridge i Mulsanne.

AF Corse #52 / © Scuderia Ferrari

Miguel Molina na czele klasy LMGTE Pro

Szybkimi okrążeniami popisywali się także kierowcy obu klas GTE, którzy w ostatnich minutach treningu postanowili pojawić się na pętli i spróbować swoich szans z Circuit de la Sarthe.

Ostatecznie najszybszym okazał się Miguel Molina z ekipy AF Corse #52, który na ostatnim kółku pokonał nitkę legendarnego obiektu w 3:50.123, co pozwoliło umocnić się na prowadzeniu i odeprzeć ataki Alexandra Simsa z Corvette Racing #64.

Kierowca z Wielkiej Brytanii stracił zaledwie 0.040 sekundy do wyprzedzającego go Hiszpana, jednak zdołał utrzymać za sobą skład Porsche GT Team #91, w którym najszybszym był Gianmaria Bruni. Włoch również postanowił pokonać szybkie kółko w ostatnich minutach przygotowań, co dało stratę 0.325 sekundy do rywala i trzecią lokatę w LMGTE Pro.

Oba szybkie okrążenia w wykonaniu kierowców z zespołu Corvette Racing i Porsche GT spowodowały, że plasująca się dotychczas na drugim miejscu ekipa AF Corse #51 musiała ostatecznie zadowolić się dopiero czwartą pozycją w swojej klasie, choć utrzymała się przed WeatherTech Racing #79, które zamknęło pierwszą piątkę.

Poprawa tempa była także bardzo wyraźna w klasie LMGTE Am. Najszybszym zawodnikiem okazał się Matteo Cairoli z Team Project 1 #56, który z czasem 3:50.193 znalazł się na pierwszej lokacie w najniższej kategorii, jednak był trzecim najszybszym zawodnikiem w ogólnym zestawieniu GTE.

Dobrze przygotowane auta Porsche 911 RSR - 19 znalazły się również na pozycjach od drugiej do czwartej - GR Racing #86 przed Demspey - Proton Racing #88 i Absolute Racing #18.

Czołową piątkę uzupełniła ekipa Kessel Racing w Ferrari 488 GTE Evo z czasem 3:51.911.

Wyniki pierwszej sesji treningowej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
1. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:29.309 36
2. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 3:29.395 26 0.086
3. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:29.396 38 0.087
4. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 3:29.441 28 0.132
5. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP2 3:30.094 36 0.785
6. 709 R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS Glickenhaus Racing LMH 3:30.216 31 0.907
7. 708 L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA Glickenhaus Racing LMH 3:30.325 29 1.016
8. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 3:30.629 36 1.320
9. 41 R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE Team WRT LMP2 3:30.724 33 1.415
10. 48 P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET IDEC Sport LMP2 3:30.912 34 1.603
11. 21 H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA Dragonspeed USA LMP2 P/A 3:30.991 13 1.682
12. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 3:30.996 34 1.687
13. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 3:31.158 31 1.849
14. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 3:31.279 26 1.970
15. 25 J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE G-Drive Racing LMP2 P/A 3:31.322 36 2.013
16. 32 N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO United Autosports LMP2 3:31.568 16 2.259
17. 30 R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 3:32.145 33 2.836
18. 65 J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN Panis Racing LMP2 3:32.236 37 2.927
19. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 3:32.428 33 3.119
20. 82 R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR Risi Competizione LMP2 3:32.523 26 3.214
21. 23 P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD United Autosports LMP2 3:32.690 32 3.381
22. 20 D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN High Class Racing LMP2 P/A 3:32.970 21 3.661
23. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA ARC Bratislava LMP2 P/A 3:33.052 29 3.743
24. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports Mathiasen LMP2 P/A 3:33.308 29 3.999
25. 49 A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN High Class Racing LMP2 3:33.456 27 4.147
26. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 3:33.491 18 4.182
27. 17 D. MERRIMAN / T. LAURENT / R. DALZIEL IDEC Sport LMP2 P/A 3:33.612 30 4.303
28. 39 V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN SO24-Dirob by Graff LMP2 P/A 3:33.767 30 4.458
29. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 3:34.114 26 4.805
30. 84 T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE Association SRT41 INNOVATIVE 3:34.510 27 5.201
31. 74 J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET Racing Team India Eurasia LMP2 P/A 3:37.048 30 7.739
32. 52 D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD AF Corse LMGTE Pro 3:50.123 28 20.814
33. 64 T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS Corvette Racing LMGTE Pro 3:50.163 32 20.854
34. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 3:50.193 27 20.884
35. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 3:50.488 29 21.179
36. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR AF Corse LMGTE Pro 3:50.611 32 21.302
37. 79 C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR WeatherTech Racing LMGTE Pro 3:50.737 22 21.428
38. 72 D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN Hub Auto Racing LMGTE Pro 3:51.188 26 21.879
39. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 3:51.326 28 22.017
40. 63 A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG Corvette Racing LMGTE Pro 3:51.330 32 22.021
41. 88 J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 3:51.519 30 22.210
42. 92 K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN Porsche GT Team LMGTE Pro 3:51.542 25 22.233
43. 18 A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED Absolute Racing LMGTE Am 3:51.826 31 22.517
44. 57 T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS Kessel Racing LMGTE Am 3:51.911 31 22.602
45. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 3:52.224 33 22.915
46. 98 P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 3:52.329 34 23.020
47. 80 M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT Iron Lynx LMGTE Am 3:52.349 30 23.040
48. 95 J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN TF Sport LMGTE Am 3:52.488 33 23.179
49. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 3:52.528 24 23.219
50. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 3:52.598 30 23.289
51. 55 D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 3:52.809 30 23.500
52. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 3:52.838 32 23.529
53. 85 R. FREY / S. BOVY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 3:52.873 25 23.564
54. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 3:52.880 32 23.571
55. 60 C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA Iron Lynx LMGTE Am 3:53.042 24 23.733
56. 71 B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT Inception Racing LMGTE Am 3:53.076 31 23.767
57. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 3:53.200 12 23.891
58. 388 P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN Rinaldi Racing LMGTE Am 3:53.222 27 23.913
59. 99 H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE Proton Competition LMGTE Am 3:53.915 31 24.606
60. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY Team Project 1 LMGTE Am 3:54.970 25 25.661
61. 69 R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN Herberth Motorsport LMGTE Am 3:55.223 25 25.914
62. 66 T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN JMW Motorsport LMGTE Am 3:55.682 26 26.373
Image: © Toyota Motorsport GmbH, Scuderia Ferrari