Toyota #7 z najlepszym czasem podczas pierwszej sesji treningowej 24 Hours of Le Mans

Zespół Toyota Gazoo Racing oznaczony numerem siedem okazał się najszybszym składem podczas pierwszej sesji treningowej 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wyprzedzając Alpine Elf Matmut #36 oraz drugą Toyotę #8.
Najszybszym okrążeniem obiektu Circuit de la Sarthe popisał się Jose Maria Lopez, który pokonał pętlę w 3:29.309, co pozwoliło znaleźć się na pierwszej lokacie do końca sesji, jednak nie pozwalało czuć się komfortowo aż do ostatnich minut.
Argentyńczyk, który dzieli prototyp Toyoty GR010 Hybrid #7 z Kamuim Kobayashim i Mikem Conwayem, był jedynym zawodnikiem w klasie Le Mans Hypercar, który odnotował znaczną poprawę, a to pozwoliło utrzymać za sobą ekipę Alpine Elf Matmut #36, w której brylował Andre Negrao.
Brazylijczyk swoje najlepsze kółko pokonał na półmetku pierwszych przygotowań, notując rezultat w postaci 3:29.395, co dawało zaledwie 0.086 sekundy straty do prowadzącej Toyoty. To umożliwiło także utrzymanie za sobą drugiego składu japońskiego producenta, w którym najszybszym był Kazuki Nakajima i do francuskiego składu stracił zaledwie jedną tysięczną sekundy.
Czwartym najlepszym wynikiem popisał się natomiast Phil Hanson z zespołu United Autorsports #22 w klasie LMP2, który jako jeden z pierwszych pokonał bardzo szybkie kółko (3:29.441), pozostając w czołówce swojej kategorii oraz klasyfikacji generalnej.
Szybkim okrążeniem francuskiego obiektu popisał się także Franco Colapinto z zespołu G-Drive Racing #26, który zmniejszył stratę do bezpośrednich rywali z auta z numerem #22 o połowę, notując czas w postaci 3:30.094.
Dobra postawa Argentyńczyka sprawiła, że dwa prototypy zespołu Glickenhaus Racing spadły na szóste i siódme miejsce ogólnego zestawienia, tracąc do najszybszej Toyoty ponad sekundę. Richard Westbrook z auta oznaczonego numerem #709 pokonał okrążenie w czasie 3:30.216, natomiast Oliver Pla z #708 osiągnął rezultat w postaci 3:30.325.
Rzutem na taśmę bardzo dobrym przejazdem popisał się Tom Blomqvist z ekipy Jota #28. Zawodnik z Wielkiej Brytanii w ostatnich minutach sesji pokonał okrążenie w czasie 3:30.629, co pozwoliło wskoczyć na trzecie miejsce klasyfikacji LMP2 i wyprzedzić świetnie spisujących się debiutantów, zespół Team WRT #41, który znalazł się ostatecznie na czwartym miejscu z wynikiem 3:30.724.
Czołową piątkę klasy uzupełnił skład IDEC Sport #48, który swoje najszybsze okrążenie pokonał w 3:30.912, co ostatecznie pozwoliło utrzymać za sobą DragonSpeed USA #21, Realteam Racing #70, Team WRT #31, Jota #38 oraz G-Drive Racing #25, zamykający pierwszą dziesiątkę klasy.
Polski zespół Inter Europol Competition #34, w którym startują Jakub Śmiechowski, Renger van der Zande oraz Alex Brundle zakończył pierwsze jazdy z dwudziestym szóstym czasem (3:33.491), ustanowionym pod koniec sesji.
Pierwsze przygotowania okazały się skomplikowane dla ekipy High Class Racing #20, która już na początku musiała zmagać się z uszkodzeniami, co wywołało czerwoną flagę i ponad dziesięć minut oczekiwania przez resztę stawki na powrót na tor.
Oprócz czerwonej flagi na początku sesji również ostatnie minuty okazały się bardzo wymagające i problematyczne, czego przyczyną był wypadek w Tertre Rouge Antonio Felixa da Costy z Joty oraz Antonio Fuoco z Cetilar Racing.
Podczas trzygodzinnej sesji na torze sędziowie dwukrotnie ogłaszali również pełną żółtą flagę, co było spowodowane postojem ekipy DragonSpeed USA oraz JMW Motorsport, odpowiednio na Dunlop Bridge i Mulsanne.

Miguel Molina na czele klasy LMGTE Pro
Szybkimi okrążeniami popisywali się także kierowcy obu klas GTE, którzy w ostatnich minutach treningu postanowili pojawić się na pętli i spróbować swoich szans z Circuit de la Sarthe.
Ostatecznie najszybszym okazał się Miguel Molina z ekipy AF Corse #52, który na ostatnim kółku pokonał nitkę legendarnego obiektu w 3:50.123, co pozwoliło umocnić się na prowadzeniu i odeprzeć ataki Alexandra Simsa z Corvette Racing #64.
Kierowca z Wielkiej Brytanii stracił zaledwie 0.040 sekundy do wyprzedzającego go Hiszpana, jednak zdołał utrzymać za sobą skład Porsche GT Team #91, w którym najszybszym był Gianmaria Bruni. Włoch również postanowił pokonać szybkie kółko w ostatnich minutach przygotowań, co dało stratę 0.325 sekundy do rywala i trzecią lokatę w LMGTE Pro.
Oba szybkie okrążenia w wykonaniu kierowców z zespołu Corvette Racing i Porsche GT spowodowały, że plasująca się dotychczas na drugim miejscu ekipa AF Corse #51 musiała ostatecznie zadowolić się dopiero czwartą pozycją w swojej klasie, choć utrzymała się przed WeatherTech Racing #79, które zamknęło pierwszą piątkę.
Poprawa tempa była także bardzo wyraźna w klasie LMGTE Am. Najszybszym zawodnikiem okazał się Matteo Cairoli z Team Project 1 #56, który z czasem 3:50.193 znalazł się na pierwszej lokacie w najniższej kategorii, jednak był trzecim najszybszym zawodnikiem w ogólnym zestawieniu GTE.
Dobrze przygotowane auta Porsche 911 RSR - 19 znalazły się również na pozycjach od drugiej do czwartej - GR Racing #86 przed Demspey - Proton Racing #88 i Absolute Racing #18.
Czołową piątkę uzupełniła ekipa Kessel Racing w Ferrari 488 GTE Evo z czasem 3:51.911.
Wyniki pierwszej sesji treningowej:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Czas | Okr | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:29.309 | 36 | |
2. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Matmut | LMH | 3:29.395 | 26 | 0.086 |
3. | 8 | S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 3:29.396 | 38 | 0.087 |
4. | 22 | P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE | United Autosports USA | LMP2 | 3:29.441 | 28 | 0.132 |
5. | 26 | R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES | G-Drive Racing | LMP2 | 3:30.094 | 36 | 0.785 |
6. | 709 | R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS | Glickenhaus Racing | LMH | 3:30.216 | 31 | 0.907 |
7. | 708 | L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA | Glickenhaus Racing | LMH | 3:30.325 | 29 | 1.016 |
8. | 28 | S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST | Jota | LMP2 | 3:30.629 | 36 | 1.320 |
9. | 41 | R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE | Team WRT | LMP2 | 3:30.724 | 33 | 1.415 |
10. | 48 | P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET | IDEC Sport | LMP2 | 3:30.912 | 34 | 1.603 |
11. | 21 | H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA | Dragonspeed USA | LMP2 P/A | 3:30.991 | 13 | 1.682 |
12. | 70 | E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO | Realteam Racing | LMP2 P/A | 3:30.996 | 34 | 1.687 |
13. | 31 | R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI | Team WRT | LMP2 | 3:31.158 | 31 | 1.849 |
14. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON | Jota | LMP2 | 3:31.279 | 26 | 1.970 |
15. | 25 | J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE | G-Drive Racing | LMP2 P/A | 3:31.322 | 36 | 2.013 |
16. | 32 | N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO | United Autosports | LMP2 | 3:31.568 | 16 | 2.259 |
17. | 30 | R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY | Duqueine Team | LMP2 | 3:32.145 | 33 | 2.836 |
18. | 65 | J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN | Panis Racing | LMP2 | 3:32.236 | 37 | 2.927 |
19. | 29 | F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT | Racing Team Nederland | LMP2 P/A | 3:32.428 | 33 | 3.119 |
20. | 82 | R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR | Risi Competizione | LMP2 | 3:32.523 | 26 | 3.214 |
21. | 23 | P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD | United Autosports | LMP2 | 3:32.690 | 32 | 3.381 |
22. | 20 | D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN | High Class Racing | LMP2 P/A | 3:32.970 | 21 | 3.661 |
23. | 44 | M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA | ARC Bratislava | LMP2 P/A | 3:33.052 | 29 | 3.743 |
24. | 24 | P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER | PR1 Motorsports Mathiasen | LMP2 P/A | 3:33.308 | 29 | 3.999 |
25. | 49 | A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN | High Class Racing | LMP2 | 3:33.456 | 27 | 4.147 |
26. | 34 | J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE | Inter Europol Competition | LMP2 | 3:33.491 | 18 | 4.182 |
27. | 17 | D. MERRIMAN / T. LAURENT / R. DALZIEL | IDEC Sport | LMP2 P/A | 3:33.612 | 30 | 4.303 |
28. | 39 | V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN | SO24-Dirob by Graff | LMP2 P/A | 3:33.767 | 30 | 4.458 |
29. | 1 | T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER | Richard Mille Racing Team | LMP2 | 3:34.114 | 26 | 4.805 |
30. | 84 | T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE | Association SRT41 | INNOVATIVE | 3:34.510 | 27 | 5.201 |
31. | 74 | J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET | Racing Team India Eurasia | LMP2 P/A | 3:37.048 | 30 | 7.739 |
32. | 52 | D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD | AF Corse | LMGTE Pro | 3:50.123 | 28 | 20.814 |
33. | 64 | T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS | Corvette Racing | LMGTE Pro | 3:50.163 | 32 | 20.854 |
34. | 56 | E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA | Team Project 1 | LMGTE Am | 3:50.193 | 27 | 20.884 |
35. | 91 | G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 3:50.488 | 29 | 21.179 |
36. | 51 | A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR | AF Corse | LMGTE Pro | 3:50.611 | 32 | 21.302 |
37. | 79 | C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR | WeatherTech Racing | LMGTE Pro | 3:50.737 | 22 | 21.428 |
38. | 72 | D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN | Hub Auto Racing | LMGTE Pro | 3:51.188 | 26 | 21.879 |
39. | 86 | M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE | GR Racing | LMGTE Am | 3:51.326 | 28 | 22.017 |
40. | 63 | A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG | Corvette Racing | LMGTE Pro | 3:51.330 | 32 | 22.021 |
41. | 88 | J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD | Dempsey-Proton Racing | LMGTE Am | 3:51.519 | 30 | 22.210 |
42. | 92 | K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 3:51.542 | 25 | 22.233 |
43. | 18 | A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED | Absolute Racing | LMGTE Am | 3:51.826 | 31 | 22.517 |
44. | 57 | T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS | Kessel Racing | LMGTE Am | 3:51.911 | 31 | 22.602 |
45. | 33 | B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA | TF Sport | LMGTE Am | 3:52.224 | 33 | 22.915 |
46. | 98 | P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES | Aston Martin Racing | LMGTE Am | 3:52.329 | 34 | 23.020 |
47. | 80 | M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:52.349 | 30 | 23.040 |
48. | 95 | J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN | TF Sport | LMGTE Am | 3:52.488 | 33 | 23.179 |
49. | 47 | R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO | Cetilar Racing | LMGTE Am | 3:52.528 | 24 | 23.219 |
50. | 83 | F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA | AF Corse | LMGTE Am | 3:52.598 | 30 | 23.289 |
51. | 55 | D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN | Spirit of Race | LMGTE Am | 3:52.809 | 30 | 23.500 |
52. | 54 | T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA | AF Corse | LMGTE Am | 3:52.838 | 32 | 23.529 |
53. | 85 | R. FREY / S. BOVY / M. GATTING | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:52.873 | 25 | 23.564 |
54. | 777 | S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON | D'Station Racing | LMGTE Am | 3:52.880 | 32 | 23.571 |
55. | 60 | C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA | Iron Lynx | LMGTE Am | 3:53.042 | 24 | 23.733 |
56. | 71 | B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT | Inception Racing | LMGTE Am | 3:53.076 | 31 | 23.767 |
57. | 77 | C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL | Dempsey - Proton Racing | LMGTE Am | 3:53.200 | 12 | 23.891 |
58. | 388 | P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN | Rinaldi Racing | LMGTE Am | 3:53.222 | 27 | 23.913 |
59. | 99 | H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE | Proton Competition | LMGTE Am | 3:53.915 | 31 | 24.606 |
60. | 46 | D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY | Team Project 1 | LMGTE Am | 3:54.970 | 25 | 25.661 |
61. | 69 | R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN | Herberth Motorsport | LMGTE Am | 3:55.223 | 25 | 25.914 |
62. | 66 | T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN | JMW Motorsport | LMGTE Am | 3:55.682 | 26 | 26.373 |
- Image: © Toyota Motorsport GmbH, Scuderia Ferrari