Toyota #7 zdobywa pole position do 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Toyota Gazoo Racing #7 / © Toyota Motorsport GmbH

Toyota #7 wywalczyła pole position do 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Najlepszy czas sesji kwalifikacyjnej Hyperpole uzyskał Kamui Kobayashi.

Po raz pierwszy w historii 24-godzinnego wyścigu w Le Mans zdecydowano się zorganizować sesję kwalifikacyjną Hyperpole. Udział w niej wzięło po sześć ekip z każdej klasy (w przypadku kategorii LMP1 tylko pięć), które w 45-minutowych kwalifikacjach uzyskały najlepsze rezultaty. Sesja Hyperpole trwała natomiast jedynie pół godziny. W związku z tym, że czasu na odnotowanie konkurencyjnego wyniku, zespoły długo nie zwlekały z wyjazdem na tor. 

Pierwszym, który przejechał pomiarowe okrążenie, był Kamui Kobayashi w Toyocie #7. Japończyk uzyskał już wtedy świetny czas 3:15,920. Kazuki Nakajima, z siostrzanej Toyoty #8 był wolniejszy od niego o 1,504 sekundy. Z kolei w klasie LMP2 bardzo dobry wynik – 3:24,528 uzyskał Paul di Resta z ekipy United Autosports #22.

W międzyczasie Nyck de Vries (Racing Team Nederland #29) popełnił błąd w jednym z zakrętów i wypadł w żwirowe pobocze. Na szczęście nie uderzył w bandę i zdołał powrócić do rywalizacji.

Chwilę później doskonałe okrążenie przejechał Gustavo Menezes. Kierowca ekipy Rebellion Racing #1 uzyskał czas 3:15,822, dzięki czemu udało mu się wyprzedzić duet Toyoty i wyprowadził swoją ekipę na prowizoryczne pole position.

Faworyzowana Toyota nie zamierzała jednak składać broni i Kamui Kobayashi podkręcił wówczas swoje tempo. Japończyk uzyskał wtedy czas 3:15,267 i wyprowadził swoją ekipę na pierwsze miejsce.

Swoje tempo podkręcił też Louis Deletraz z Rebelliona #3, lecz wynik 3:18,330 wystarczał jedynie do czwartego miejsca. Czołową piątkę zamykał ostatni zespół klasy LMP1 – Bykolles Racing Team. Tom Dillmann legitymował się czasem 3:23,043.

W kolejnych minutach w czołowej klasie FIA WEC nie obserwowaliśmy już żądnych zmian pozycji. Jedynie tempo podkręcił Kazuki Nakajima z Toyoty #8, jednak czas 3:16,649 wystarczał jedynie do trzeciego miejsca.

Tym samym pole position do 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans wywalczyła załoga Toyoty #7, finalnie z czasem 3:15,267. Drugie miejsce utrzymał Rebellion Racing #1, a czołową trójkę uzupełniła Toyota #8.

Większych zmian nie było również w klasie LMP2 i pole position w tej kategorii wywalczył United Autosports #22. Na drugim miejscu znalazł się G-Drive Racing #26 – czas 3:24,860 osiągnął Jean-Eric Vergne, a czołową trójkę uzupełnił Nyck de Vries z ekipy Racing Team Nederland #29.

Porsche i Ferrari najszybsze w klasach GTE

W klasie GTE Pro w połowie sesji Hyperpole na prowizorycznym pole position znajdował się zespól Porsche GT Team #91. Gianmaria Bruni uzyskał czas 3:50,874 i o 0,641 sekundy wyprzedzał ekipę AF Corse #71, za którego kierownicą zasiadał Sam Bird.

Pomiędzy tymi dwiema ekipami znajdował się zespól Dempsey – Proton Racing #77 z klasy GTE Am. Matt Campbell uzyskał bowiem czas 3:51,322. Drugi w tej klasie był Team Project 1 #56 – rezultat 3:51,647 uzyskał Matteo Cairoli.

W klasie GTE Pro przyspieszył Marco Sørensen z zespołu Aston Martin Racing #95. Duńczyk uzyskał wtedy czas 3:51,241 i wyprowadził swoją ekipę na drugie miejsce. Udało mu się też wyprzedzić zespół Dempsey – Proton Racing #77 z GTE Am. Chwilę później stracił jednak drugą pozycję w kategorii na rzecz zespołu AF Corse #51 – James Calado uzyskał bowiem czas 3:51,115.

Ciekawą walkę obserwowaliśmy też w klasie GTE Am. Come Ledogar z ekipy Luzich Racing #61 wyprzedził Porsche #77 po tym, gdy uzyskał czas 3:51,266. Wydawało się wtedy, że Matt Campbell poprawi ten wynik na kolejnym okrążeniu, jednak ta sztuka mu się nie udała.

W końcówce sesji Hyperpole nie doszło już do żadnych zmian w czołówce klas GTE, w związku z czym w kategorii Pro czołowa trójka prezentowała się następująco: Porsche GT Team #91, AF Corse #51 i Aston Martin Racing #95.

W kategorii GTE Am pole position utrzymał zespół Luzich Racing #61, który wyprzedził ekipę Dempsey – Proton Racing #77 i Team Project 1 #56.

Wyniki sesji kwalifikacyjnej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa QP Hyperpole Czas Strata
1. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMP1 - H 3:17.089 3:15.267 3:15.267
2. 1 B. SENNA / N. NATO / G. MENEZES Rebellion Racing LMP1 3:21.598 3:15.822 3:15.822 0.555
3. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMP1 - H 3:17.336 3:16.649 3:16.649 1.382
4. 3 R. DUMAS / N. BERTHON / L. DELETRAZ Rebellion Racing LMP1 3:24.632 3:18.330 3:18.330 3.063
5. 4 T. DILLMANN / B. SPENGLER / O. WEBB Bykolles Racing Team LMP1 3:24.468 3:23.043 3:23.043 7.776
6. 22 P. HANSON / F. ALBUQUERQUE / P. DI RESTA United Autosports LMP2 3:27.148 3:24.528 3:24.528 9.261
7. 26 R. RUSINOV / J. VERGNE / M. JENSEN G-Drive Racing LMP2 3:27.366 3:24.860 3:24.860 9.593
8. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / N. DE VRIES Racing Team Nederland LMP2 3:26.648 3:25.062 3:25.062 9.795
9. 33 K. YAMASHITA / M. PATTERSON / A. FJORDBACH High Class Racing LMP2 3:27.611 3:25.426 3:25.426 10.159
10. 32 W. OWEN / A. BRUNDLE / J. VAN UITERT United Autosports LMP2 3:27.598 3:25.671 3:25.671 10.404
11. 37 H. TUNG / G. AUBRY / W. STEVENS Jackie Chan DC Racing LMP2 3:27.097 3:25.875 3:25.875 10.608
12. 38 A. DAVIDSON / A. DA COSTA / R. GONZALEZ Jota LMP2 3:27.728 3:27.728 12.461
13. 16 R. CULLEN / O. JARVIS / N. TANDY G-Drive Racing by Algarve LMP2 3:27.767 3:27.767 12.500
14. 31 N. JAMIN / J. CANAL / M. VAXIVIERE Panis Racing LMP2 3:27.791 3:27.791 12.524
15. 36 A. NEGRÃO / P. RAGUES / T. LAURENT Signatech Alpine ELF LMP2 3:27.794 3:27.794 12.527
16. 27 H. HEDMAN / B. HANLEY / R. VAN DER ZANDE DragonSpeed USA LMP2 3:27.913 3:27.913 12.646
17. 42 N. LAPIERRE / A. BORGA / A. COIGNY Cool Racing LMP2 3:28.509 3:28.509 13.242
18. 39 J. ALLEN / V. CAPILLAIRE / C. MILESI SO24-Has by Graff LMP2 3:28.574 3:28.574 13.307
19. 30 J. HIRSCHI / K. TERESCHENKO / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 3:29.091 3:29.091 13.824
20. 25 J. FALB / S. TRUMMER / M. MCMURRY Algarve Pro Racing LMP2 3:29.402 3:29.402 14.135
21. 21 J. MONTOYA / T. BURET / M. ROJAS DragonSpeed USA LMP2 3:29.741 3:29.741 14.474
22. 47 R. LACORTE / A. BELICCHI / G. SERNAGIOTTO Cetilar Racing LMP2 3:29.880 3:29.880 14.613
23. 35 N. YAMANAKA / N. FOSTER / R. MERHI Eurasia Motorsport LMP2 3:30.497 3:30.497 15.230
24. 24 G. GRIST / A. KAPADIA / A. WELLS Nielsen Racing LMP2 3:30.897 3:30.897 15.630
25. 50 T. CALDERON / S. FLÖRSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 3:31.020 3:31.020 15.753
26. 34 J. SMIECHOWSKI / R. BINDER / M. ISAAKYAN Inter Europol Competition LMP2 3:31.393 3:31.393 16.126
27. 11 A. TAMBAY / E. MARIS / C. D'ANSEMBOURG Eurointernational LMP2 3:33.747 3:33.747 18.480
28. 17 D. MERRIMAN / K. TILLEY / J. KENNARD IDEC Sport LMP2
29. 28 P. LAFARGUE / P. CHATIN / R. BRADLEY IDEC Sport LMP2
30. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 3:52.036 3:50.874 3:50.874 35.607
31. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 3:51.244 3:51.115 3:51.115 35.848
32. 95 N. THIIM / M. SØRENSEN / R. WESTBROOK Aston Martin Racing LMGTE Pro 3:50.872 3:51.241 3:51.241 35.974
33. 97 M. MARTIN / A. LYNN / H. TINCKNELL Aston Martin Racing LMGTE Pro 3:50.925 3:51.324 3:51.324 36.057
34. 71 D. RIGON / M. MOLINA / S.BIRD AF Corse LMGTE Pro 3:51.988 3:51.515 3:51.515 36.248
35. 92 M. CHRISTENSEN / K. ESTRE / L. VANTHOOR Porsche GT Team LMGTE Pro 3:52.142 3:51.770 3:51.770 36.503
36. 63 C. MACNEIL / T. VILANDER / J. SEGAL WeatherTech Racing LMGTE Pro 3:52.508 3:52.508 37.241
37. 82 O. PLA / S. BOURDAIS / J. GOUNON Risi Competizione LMGTE Pro
38. 61 F. PIOVANETTI / O. NEGRI JR. / C. LEDOGAR Luzich Racing LMGTE Am 3:53.292 3:51.266 3:51.266 35.999
39. 77 C. RIED / R. PERA / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 3:53.334 3:51.322 3:51.322 36.055
40. 56 E. PERFETTI / L. TEN VOORDE / M. CAIROLI Team Project 1 LMGTE Am 3:53.598 3:51.647 3:51.647 36.380
41. 98 P. DALLA LANA / R. GUNN / A. FARFUS Aston Martin Racing LMGTE Am 3:52.778 3:52.105 3:52.105 36.838
42. 90 S. YOLUC / C. EASTWOOD / J. ADAM TF Sport LMGTE Am 3:52.961 3:52.299 3:52.299 37.032
43. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / A. WATSON Gulf Racing LMGTE Am 3:52.970 3:52.346 3:52.346 37.079
44. 83 F. PERRODO / E. COLLARD / N. NIELSEN AF Corse LMGTE Am 3:53.621 3:53.621 38.354
45. 99 V. INTHRAPHUVASAK / L. LÉGERET / J. ANDLAUER Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 3:53.670 3:53.670 38.403
46. 57 B. KEATING / F. FRAGA / J. BLEEKEMOLEN Team Project 1 LMGTE Am 3:53.838 3:53.838 38.571
47. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 3:54.144 3:54.144 38.877
48. 88 T. PREINING / D. BASTIEN / A. DE LEENER Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 3:54.281 3:54.281 39.014
49. 70 T. KIMURA / V. ABRIL / K. COZZOLINO MR Racing LMGTE Am 3:54.628 3:54.628 39.361
50. 72 M. CHEN / T. BLOMQVIST / M. GOMES Hub Auto Racing LMGTE Am 3:55.308 3:55.308 40.041
51. 55 D. CAMERON / A. SCOTT / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 3:55.772 3:55.772 40.505
52. 75 R. MASTRONARDI / M. CRESSONI / A. PICCINI Iron Lynx LMGTE Am 3:56.141 3:56.141 40.874
53. 66 R. HEISTAND / M. ROOT / J. MAGNUSSEN JMW Motorsport LMGTE Pro 3:56.383 3:56.383 41.116
54. 78 H. FELBERMAYR / M. BERETTA / M. VAN SPLUNTEREN Proton Competition LMGTE Am 3:56.475 3:56.475 41.208
55. 85 M. GOSTNER / R. FREY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 3:56.833 3:56.833 41.566
56. 60 C. SCHIAVONI / S. PIANEZZOLA / P. RUBERTI Iron Lynx LMGTE Am 3:57.876 3:57.876 42.609
57. 62 B. GRIMES / J. MOWLEM / C. HOLLINGS Red River Sport LMGTE Am 4:00.084 4:00.084 44.817
58. 89 S. BROOKS / J. PIGUET / A. LASKARATOS eam Project 1 LMGTE Am 4:00.691 4:00.691 45.424
59. 52 C. ULRICH / S. GÖRIG / A. WEST AF Corse LMGTE Am
Image: © Toyota Motorsport GmbH