Toyota #8 wygrywa w pierwszym wyścigu sezonu 2021 WEC na torze Spa-Francorchamps

Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima - Toyota Gazoo Racing #8 / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing #8 w składzie Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima, wygrał pierwsze starcie w erze Hypercarów, pokonując w zaciętej walce ekipę Alpine Elf Matmut #36, która linię mety na Spa minęła na drugiej pozycji.

Toyoty startujące z pierwszej linii do otwierającego sezon 2021 wyścigu na torze Spa-Francorchamps obroniły swoje lokaty wywalczone w piątkowych kwalifikacjach, choć przez pierwsze okrążenia mocno naciskał skład United Autosports #22, który ruszył z trzeciego pola.

Słabsze tempo na początku rywalizacji zaprezentowała ekipa Alpine Elf Matmut #36, która straciła na starcie i spadła o kilka miejsc za plecy szybszych prototypów LMP2. Francuzki zespół z okrążenia na okrążenie poprawiała jednak swoje tempo i była wstanie odrobić straty, obejmując prowadzenie w wyścigu po dwóch godzinach rywalizacji.

Oba składy, ścigające się w najwyższej kategorii Le Mans Hypercar, wymieniały się na prowadzeniu podczas zjazdów do boksów na tankowanie oraz zmianę kół, aż do pierwszego okresu żółtej flagi, czego powodem były porozrzucane części na torze. Ekipa oznaczona numerem #36 zjechała do boksów, tracąc pierwszą lokatę na rzecz Toyoty #7.

Nadzieje na zwycięstwo zdobywców pole position rozmyły się, gdy Kamui Kobayashi popełnił błąd na hamowaniu do zakrętu Bruxelles, wyjeżdżając poza tor i lądując w żwirze. Dodatkowo skład z numerem #7 musiał odbyć karę przejazdu przez boksy za incydent z udziałem Porsche GT #91.

Strategiczna przewaga Toyoty #8 i Sebastiena Buemiego za kierownicą, po wymuszonym zjeździe ekipy Alpine #36 na tankowanie i zmianę prawego przedniego koła, pozwoliła Szwajcarowi dojechać do mety na pierwszej lokacie i odnieść zwycięstwo.

Ze stratą minuty jako drudzy linię mety minęli Andre Negrao, Nicolas Lapierre oraz Matthieu Vaxiviere, którzy do liderów wyścigu stracili ponad minutę, jednak utrzymali za sobą drugi skład Toyoty #7, w którym walczyli Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez.

United Autosports #22 dominuje w klasie LMP2

Zespół United Autosports #22 potwierdził chęć obrony tytułu w LMP2, osiągając dominujące zwycięstwo na torze Spa-Francorchamps w swojej klasie.

Fabio Scherer, Filipe Albuquerque oraz Phil Hanson z wysokiego „C” rozpoczęli walkę o pierwszą wygraną i przez większość rywalizacji pozostawali na niezagrożonej pozycji.

Jedynym składem, który na początku wyścigu stawił czoła brytyjskiej ekipie, był Racing Team Nederland #29, obejmując prowadzenie po szybszym pit stopie. Holenderski zespół nie utrzymał jednak tak wysokiego tempa i musiał uznać wyższość szybszych przeciwników.

Walka o dwa pozostałe miejsca na podium trwała przez większą część rywalizacji. Problemy techniczne G-Drive Racing #26 oraz Team WRT #31, które zostało zmuszone do wymiany skrzyni biegów, pozwoliło obu składom Jota wskoczyć na drugą i trzecią lokatę.

Wszystko wskazywało na to, że Jota #28 prowadzona przez Toma Blomqvista jako druga minie linię mety, jednak kara za niebezpieczną jazdę i kontakt z Alpine Elf Matmut #36 spowodowała, iż to siostrzany skład #38 mógł cieszyć się z drugiego miejsca. Blomqvist, Vandoorne i Gelael musieli ostatecznie zadowolić się trzecią pozycją, lecz zdołali utrzymać za sobą Racing Team Nederland #29, które zwyciężyło w kategorii LMP2 Pro/Am.

Polski skład Inter Europol Competition #34, debiutujący w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, zakończył finalnie walkę na piątej lokacie. Alex Brundle, Renger van der Zande oraz Jakub Śmiechowski dobrym tempem rozpoczęli ściganie na torze Spa-Francorchamps, awansując tuż po starcie o kilka pozycji. Problemy z tankowaniem i wolne pit stopy spowodowały, że ekipa musiała uznać wyższość bardziej doświadczonych rywali, tracąc do liderów klasy dwa okrążenia.

Estre i Jani zwyciężają w klasie LMGTE Pro

Kevin Estre i Neel Jani z fabrycznego zespołu Porsche GT odnieśli zwycięstwo w pierwszej rundzie FIA WEC na torze Spa-Francorchamps, niezagrożenie prowadząc od pierwszych minut rywalizacji.

Kierowcy Porsche 911 RSR-19 oznaczonego numerem #92 obronili pole position i od samego początku walki na pętli w Ardenach kontrolowali wyścig w klasie LMGTE Pro, wyprzedzając dwa Ferrari AF Corse.

Alessandro Pier Guidi i James Calado zajęli drugą lokatę w Ferrari z numerem #51, natomiast Miguel Molina i Daniel Serra minęli linię mety na trzeciej pozycji.

Czwarta lokata finalnie należała do ekipy Corvette Racing, natomiast stawkę klasy zamknął drugi fabryczny skład Porsche w osobie Richarda Lietza i Gianmarii Bruni.

AF Corse na czele rywalizacji w LMGTE Am

Francois Perrodo, Nicklas Nielsen i Alessio Rovera z AF Corse #83 odnieśli zwycięstwo w najniższej klasie LMGTE Am.

Z pole position do pierwszej rundy sezonu wystartował skład TF Sport #33 z Benem Keatingiem, Dylanem Pereirą i Felipe Fragą, jednak bardzo szybko stracili prowadzenie na rzecz ekipy Dempsey-Proton Racing #77, która ruszyła do walki z końca stawki.

Dobre tempo Porsche oznaczonego numerem #77 nie przestraszyło jednak Alessio Rovery, który osiągał lepsze rezultaty na poszczególnych okrążeniach, co pozwoliło wskoczyć na prowadzenie i utrzymać je do zakończenia sześciogodzinnego starcia.

TF Sport #33 finalnie dojechało do mety na drugiej lokacie, natomiast czołową trojkę uzupełnił zespół Cetilar Racing #47.

Wyniki 6 Hours of Spa-Francorchamps:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 6:00:17.733 162 6 2:03.930
2. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 6:01:24.929 162 1:07.196 7 2:04.822
3. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 6:00:46.363 161 +1 okr 7 2:05.030
4. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 6:01:55.453 161 +1 okr 8 2:05.605
5. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 6:00:47.699 160 +2 okr 9 2:06.543
6. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 6:00:59.804 160 +2 okr 9 2:06.819
7. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 6:00:32.548 159 +3 okr 8 2:06.384
8. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 6:02:06.270 159 +3 okr 7 2:07.012
9. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 6:00:58.103 158 +4 okr 9 2:06.434
10. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 6:01:00.342 158 +4 okr 10 2:06.392
11. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 6:02:22.851 158 +4 okr 7 2:08.144
12. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 6:00:23.109 157 +5 okr 9 2:07.231
13. 25 J. FALB / R. ANDRADE / R. MERHI / D. MENCHACA G-Drive Racing LMP2 P/A 6:01:11.900 157 +5 okr 9 2:07.442
14. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports LMP2 P/A 6:01:16.839 157 +5 okr 7 2:07.333
15. 92 K. ESTRE / N. JANI Porsche GT Team LMGTE Pro 6:00:39.401 153 +9 okr 6 2:13.658
16. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO AF Corse LMGTE Pro 6:01:14.037 153 +9 okr 6 2:14.577
17. 52 M. MOLINA / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 6:02:28.427 153 +9 okr 8 2:14.785
18. 63 A. GARCIA / O. GAVIN Corvette Racing LMGTE Pro 6:01:03.835 152 +10 okr 6 2:14.622
19. 91 G. BRUNI / R. LIETZ Porsche GT Team LMGTE Pro 6:01:20.845 152 +10 okr 8 2:14.631
20. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 6:01:37.303 152 +10 okr/td> 6 2:14.111
21. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 6:02:21.764 152 +10 okr 6 2:14.598
22. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 6:01:25.630 151 +11 okr 7 2:14.694
23. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 6:01:34.474 151 +11 okr 6 2:14.149
24. 88 A. HARYANTO / M. SEEFRIED / A. PICARIELLO Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 6:01:52.403 151 +11 okr 6 2:14.719
25. 98 P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 6:02:24.865 151 +11 okr 8 2:15.093
26. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 6:00:22.375 150 +12 okr 5 2:14.946
27. 85 R. FREY / K. LEGGE / M. GOSTNER Iron Lynx LMGTE Am 6:01:53.357 150 +12 okr 6 2:15.121
28. 60 C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI Iron Lynx LMGTE Am 6:00:38.128 149 +13 okr 6 2:14.863
29. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 6:01:42.133 127 +35 okr 6 2:06.550
Nieskalsyfikowani
77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 5:29:25.036 138 +24 okr 6 2:15.210
26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP1 4:40:45.426 125 +37 okr 7 2:05.917
Wycofali się
86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am
44 M. KONOPKA / T. JACKSON / O. WEBB ARC Bratislava LMP2 P/A
Image: © Toyota Motorsport GmbH