Toyota #8 wygrywa w pierwszym wyścigu sezonu 2021 WEC na torze Spa-Francorchamps

Zespół Toyota Gazoo Racing #8 w składzie Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima, wygrał pierwsze starcie w erze Hypercarów, pokonując w zaciętej walce ekipę Alpine Elf Matmut #36, która linię mety na Spa minęła na drugiej pozycji.
Toyoty startujące z pierwszej linii do otwierającego sezon 2021 wyścigu na torze Spa-Francorchamps obroniły swoje lokaty wywalczone w piątkowych kwalifikacjach, choć przez pierwsze okrążenia mocno naciskał skład United Autosports #22, który ruszył z trzeciego pola.
Słabsze tempo na początku rywalizacji zaprezentowała ekipa Alpine Elf Matmut #36, która straciła na starcie i spadła o kilka miejsc za plecy szybszych prototypów LMP2. Francuzki zespół z okrążenia na okrążenie poprawiała jednak swoje tempo i była wstanie odrobić straty, obejmując prowadzenie w wyścigu po dwóch godzinach rywalizacji.
Oba składy, ścigające się w najwyższej kategorii Le Mans Hypercar, wymieniały się na prowadzeniu podczas zjazdów do boksów na tankowanie oraz zmianę kół, aż do pierwszego okresu żółtej flagi, czego powodem były porozrzucane części na torze. Ekipa oznaczona numerem #36 zjechała do boksów, tracąc pierwszą lokatę na rzecz Toyoty #7.
Nadzieje na zwycięstwo zdobywców pole position rozmyły się, gdy Kamui Kobayashi popełnił błąd na hamowaniu do zakrętu Bruxelles, wyjeżdżając poza tor i lądując w żwirze. Dodatkowo skład z numerem #7 musiał odbyć karę przejazdu przez boksy za incydent z udziałem Porsche GT #91.
Strategiczna przewaga Toyoty #8 i Sebastiena Buemiego za kierownicą, po wymuszonym zjeździe ekipy Alpine #36 na tankowanie i zmianę prawego przedniego koła, pozwoliła Szwajcarowi dojechać do mety na pierwszej lokacie i odnieść zwycięstwo.
Ze stratą minuty jako drudzy linię mety minęli Andre Negrao, Nicolas Lapierre oraz Matthieu Vaxiviere, którzy do liderów wyścigu stracili ponad minutę, jednak utrzymali za sobą drugi skład Toyoty #7, w którym walczyli Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez.
United Autosports #22 dominuje w klasie LMP2
Zespół United Autosports #22 potwierdził chęć obrony tytułu w LMP2, osiągając dominujące zwycięstwo na torze Spa-Francorchamps w swojej klasie.
Fabio Scherer, Filipe Albuquerque oraz Phil Hanson z wysokiego „C” rozpoczęli walkę o pierwszą wygraną i przez większość rywalizacji pozostawali na niezagrożonej pozycji.
Jedynym składem, który na początku wyścigu stawił czoła brytyjskiej ekipie, był Racing Team Nederland #29, obejmując prowadzenie po szybszym pit stopie. Holenderski zespół nie utrzymał jednak tak wysokiego tempa i musiał uznać wyższość szybszych przeciwników.
Walka o dwa pozostałe miejsca na podium trwała przez większą część rywalizacji. Problemy techniczne G-Drive Racing #26 oraz Team WRT #31, które zostało zmuszone do wymiany skrzyni biegów, pozwoliło obu składom Jota wskoczyć na drugą i trzecią lokatę.
Wszystko wskazywało na to, że Jota #28 prowadzona przez Toma Blomqvista jako druga minie linię mety, jednak kara za niebezpieczną jazdę i kontakt z Alpine Elf Matmut #36 spowodowała, iż to siostrzany skład #38 mógł cieszyć się z drugiego miejsca. Blomqvist, Vandoorne i Gelael musieli ostatecznie zadowolić się trzecią pozycją, lecz zdołali utrzymać za sobą Racing Team Nederland #29, które zwyciężyło w kategorii LMP2 Pro/Am.
Polski skład Inter Europol Competition #34, debiutujący w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, zakończył finalnie walkę na piątej lokacie. Alex Brundle, Renger van der Zande oraz Jakub Śmiechowski dobrym tempem rozpoczęli ściganie na torze Spa-Francorchamps, awansując tuż po starcie o kilka pozycji. Problemy z tankowaniem i wolne pit stopy spowodowały, że ekipa musiała uznać wyższość bardziej doświadczonych rywali, tracąc do liderów klasy dwa okrążenia.
Estre i Jani zwyciężają w klasie LMGTE Pro
Kevin Estre i Neel Jani z fabrycznego zespołu Porsche GT odnieśli zwycięstwo w pierwszej rundzie FIA WEC na torze Spa-Francorchamps, niezagrożenie prowadząc od pierwszych minut rywalizacji.
Kierowcy Porsche 911 RSR-19 oznaczonego numerem #92 obronili pole position i od samego początku walki na pętli w Ardenach kontrolowali wyścig w klasie LMGTE Pro, wyprzedzając dwa Ferrari AF Corse.
Alessandro Pier Guidi i James Calado zajęli drugą lokatę w Ferrari z numerem #51, natomiast Miguel Molina i Daniel Serra minęli linię mety na trzeciej pozycji.
Czwarta lokata finalnie należała do ekipy Corvette Racing, natomiast stawkę klasy zamknął drugi fabryczny skład Porsche w osobie Richarda Lietza i Gianmarii Bruni.
AF Corse na czele rywalizacji w LMGTE Am
Francois Perrodo, Nicklas Nielsen i Alessio Rovera z AF Corse #83 odnieśli zwycięstwo w najniższej klasie LMGTE Am.
Z pole position do pierwszej rundy sezonu wystartował skład TF Sport #33 z Benem Keatingiem, Dylanem Pereirą i Felipe Fragą, jednak bardzo szybko stracili prowadzenie na rzecz ekipy Dempsey-Proton Racing #77, która ruszyła do walki z końca stawki.
Dobre tempo Porsche oznaczonego numerem #77 nie przestraszyło jednak Alessio Rovery, który osiągał lepsze rezultaty na poszczególnych okrążeniach, co pozwoliło wskoczyć na prowadzenie i utrzymać je do zakończenia sześciogodzinnego starcia.
TF Sport #33 finalnie dojechało do mety na drugiej lokacie, natomiast czołową trojkę uzupełnił zespół Cetilar Racing #47.
Wyniki 6 Hours of Spa-Francorchamps:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Czas | Okr | Strata | Pit | Naj. okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 8 | S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 6:00:17.733 | 162 | 6 | 2:03.930 | |
2. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Matmut | LMH | 6:01:24.929 | 162 | 1:07.196 | 7 | 2:04.822 |
3. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 6:00:46.363 | 161 | +1 okr | 7 | 2:05.030 |
4. | 22 | P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE | United Autosports USA | LMP2 | 6:01:55.453 | 161 | +1 okr | 8 | 2:05.605 |
5. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON | Jota | LMP2 | 6:00:47.699 | 160 | +2 okr | 9 | 2:06.543 |
6. | 28 | S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST | Jota | LMP2 | 6:00:59.804 | 160 | +2 okr | 9 | 2:06.819 |
7. | 29 | F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT | Racing Team Nederland | LMP2 P/A | 6:00:32.548 | 159 | +3 okr | 8 | 2:06.384 |
8. | 34 | J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE | Inter Europol Competition | LMP2 | 6:02:06.270 | 159 | +3 okr | 7 | 2:07.012 |
9. | 70 | E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO | Realteam Racing | LMP2 P/A | 6:00:58.103 | 158 | +4 okr | 9 | 2:06.434 |
10. | 21 | H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY | Dragonspeed USA | LMP2 P/A | 6:01:00.342 | 158 | +4 okr | 10 | 2:06.392 |
11. | 1 | T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER | Richard Mille Racing Team | LMP2 | 6:02:22.851 | 158 | +4 okr | 7 | 2:08.144 |
12. | 20 | J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN | High Class Racing | LMP2 P/A | 6:00:23.109 | 157 | +5 okr | 9 | 2:07.231 |
13. | 25 | J. FALB / R. ANDRADE / R. MERHI / D. MENCHACA | G-Drive Racing | LMP2 P/A | 6:01:11.900 | 157 | +5 okr | 9 | 2:07.442 |
14. | 24 | P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER | PR1 Motorsports | LMP2 P/A | 6:01:16.839 | 157 | +5 okr | 7 | 2:07.333 |
15. | 92 | K. ESTRE / N. JANI | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 6:00:39.401 | 153 | +9 okr | 6 | 2:13.658 |
16. | 51 | A. PIER GUIDI / J. CALADO | AF Corse | LMGTE Pro | 6:01:14.037 | 153 | +9 okr | 6 | 2:14.577 |
17. | 52 | M. MOLINA / D. SERRA | AF Corse | LMGTE Pro | 6:02:28.427 | 153 | +9 okr | 8 | 2:14.785 |
18. | 63 | A. GARCIA / O. GAVIN | Corvette Racing | LMGTE Pro | 6:01:03.835 | 152 | +10 okr | 6 | 2:14.622 |
19. | 91 | G. BRUNI / R. LIETZ | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 6:01:20.845 | 152 | +10 okr | 8 | 2:14.631 |
20. | 83 | F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA | AF Corse | LMGTE Am | 6:01:37.303 | 152 | +10 okr/td> | 6 | 2:14.111 |
21. | 33 | B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA | TF Sport | LMGTE Am | 6:02:21.764 | 152 | +10 okr | 6 | 2:14.598 |
22. | 47 | R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO | Cetilar Racing | LMGTE Am | 6:01:25.630 | 151 | +11 okr | 7 | 2:14.694 |
23. | 54 | T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA | AF Corse | LMGTE Am | 6:01:34.474 | 151 | +11 okr | 6 | 2:14.149 |
24. | 88 | A. HARYANTO / M. SEEFRIED / A. PICARIELLO | Dempsey-Proton Racing | LMGTE Am | 6:01:52.403 | 151 | +11 okr | 6 | 2:14.719 |
25. | 98 | P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES | Aston Martin Racing | LMGTE Am | 6:02:24.865 | 151 | +11 okr | 8 | 2:15.093 |
26. | 777 | S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON | D'Station Racing | LMGTE Am | 6:00:22.375 | 150 | +12 okr | 5 | 2:14.946 |
27. | 85 | R. FREY / K. LEGGE / M. GOSTNER | Iron Lynx | LMGTE Am | 6:01:53.357 | 150 | +12 okr | 6 | 2:15.121 |
28. | 60 | C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI | Iron Lynx | LMGTE Am | 6:00:38.128 | 149 | +13 okr | 6 | 2:14.863 |
29. | 31 | R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI | Team WRT | LMP2 | 6:01:42.133 | 127 | +35 okr | 6 | 2:06.550 |
Nieskalsyfikowani | |||||||||
77 | C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL | Dempsey - Proton Racing | LMGTE Am | 5:29:25.036 | 138 | +24 okr | 6 | 2:15.210 | |
26 | R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES | G-Drive Racing | LMP1 | 4:40:45.426 | 125 | +37 okr | 7 | 2:05.917 | |
Wycofali się | |||||||||
86 | M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE | GR Racing | LMGTE Am | ||||||
44 | M. KONOPKA / T. JACKSON / O. WEBB | ARC Bratislava | LMP2 P/A |
- Image: © Toyota Motorsport GmbH