Toyota #8 zwycięża w 90. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Podium dla Kubicy i Premy w klasie LMP2

Toyota Gazoo Racing #8 / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing #8 w składzie Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa jako pierwsi minęli linię mety w 90. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wyprzedzając siostrzany skład z numerem #7 oraz ekipę Glickenhaus Racing #709.

Klasę Le Mans Hypercar zamknęła druga załoga amerykańskiego konstruktora, Glickenhaus #708 oraz ekipa Alpine Elf Team #36, która musiała zmierzyć się z wieloma przeciwnościami.

W kategorii LMP2 na najwyższym stopniu podium walkę na Circuit de la Sarthe zakończyła załoga Joty #38, która ostatecznie wyprzedziła zespół Roberta Kubicy, Premę Orlen Team #9 oraz siostrzany skład oznaczony numerem #28.

Polski zespół Inter Europol Competition zmagania w Le Mans zakończył natomiast na trzynastej i czternastej pozycji w klasie LMP2. Jakub Śmiechowski, Esteban Gutierrez i Alex Brundle przyjechali przed Davidem Heinemeierem-Hanssonem, Fabio Schererem i Pietro Fittipaldim.

Mimo wielu problemów i zwrotów akcji zwycięzcami klasy LMGTE Pro zostało ostatecznie Porsche #91 w składzie Gianmaria Bruni, Richard Lietz i Frederic Makowiecki, które minęło linię mety przed dwoma Ferrari ekipy AF Corse.

W najniższej kategorii zwycięstwo przypadło zespołowi TF Sport #33, który utrzymał za sobą ekipy WeatherTech Racing #79 oraz Northwest AMR #98.

24H Le Mans: godz. 14-16 - Dublet Toyoty na Circuit de la Sarthe

Ostatnie dwie godziny rywalizacji niezmiennie rozpoczęły się od prowadzenia Sebastiena Buemiego z Toyoty #8, który wyprzedzał siostrzany skład o prawie trzy minuty i trzeciego w zestawieniu Glickenhausa już o ponad pięć okrążeń.

Na pozycji lidera w klasie LMP2 pozostawał także skład Joty #38, który zdecydował się na zmianę kierowcy – w kokpicie Oreci zagościł Will Stevens, który po powrocie na tor utrzymał za sobą Roberta Kubicę oraz siostrzany skład oznaczony numerem #28.

W kategorii LMGTE Pro z bezpieczną przewagą prowadziło Porsche #91 przed AF Corse, natomiast w LMGTE Am liderem pozostawał Ben Keating z TF Sport #33.

Goniący pierwszą lokatę w LMP2 Robert Kubica odrabiał straty do Willa Stevensa z Jota #38, jednak dobre tempo Brytyjczyka nie napawało optymizmem przed ostatnią fazą wyścigu. Polak we włoskim składzie nie dawał jednak za wygraną i urywał kolejne dziesiątki sekundy na poszczególnych okrążeniach.

Na nieco ponad półtorej godziny przed końcem wyścigu na kolejną zmianę kierowców zdecydowały się obie Toyoty – Sebastiena Buemiego w „ósemce” zmienił Brendon Hartley, natomiast w prototypie #7 w miejsce Mike'a Conway'a zasiadł Jose Maria Lopez. Zawodnicy bez przeszkód powrócili na tor w niezmienionej kolejności.

W boksach w międzyczasie pojawił się również Robert Kubica i po tankowaniu wyjechał na tor na drugiej pozycji w klasie LMP2, tracąc do prowadzącej Joty #38 ponad dwie minuty.

Do chwilowych przetasowań doszło także w klasie LMGTE Pro, w której u mechaników zjawiło się liderujące Porsche #91 oraz goniące AF Corse #52. W obu przypadkach doszło do zmian w kokpitach – na tor w niemieckiej konstrukcji powrócił Frederick Makowiecki, natomiast we włoskiej zasiadł Miguel Molina.

Na godzinę przed zakończeniem wyścigu pojawiła się żółta flaga po problemach samochodu #99, które na dobre utknęło w pułapce żwirowej. Kierowcy udało się powrócić na tor, lecz wolnym tempem musiał zjechać do alei serwisowej.

W boksach pojawiła się ponownie Prema Orlen, lecz Robert Kubica pozostał za sterami bolid. Pit stop odbyła także Toyota prowadząca w wyścigu.

Karę w postaci pięciu sekund otrzymała załoga #34 Inter Europol za przekroczenie prędkości w slow zone, jednak nie wpłynęło to na pozycję polskiego składu.

Wyścig zakończył się bezsprzeczną dominacją Toyoty numer 8 z Brendonem Hartleyem na pokładzie. Siostrzany skład, numer 7, dysponował przewagą aż pięciu okrążeń nad Glickenhausem #709, które zajęło najniższy stopień podium.

Robert Kubica kończył wyścig dla Premy Orlen i w przeciwieństwie do ubiegłorocznej edycji, polskiemu kierowcy udało się przekroczyć linię mety na drugiej lokacie w klasie LMP2 i szóstej w ogólnej klasyfikacji. Do zwycięskiej Joty #38 stracili dwie minuty i osiemnaście sekund.

Prototypy zespołu Inter Europol Competition finiszowały na pozycjach 13. i 14. w LMP2, co dawało 17. oraz 18. pozycję w klasyfikacji generalnej.

Frederic Makowiecki w Porsche GT Team #51 nie oddał prowadzenia do samej mety w klasie LMGTE Pro, wyprzedzając oba samochody Ferrari AF Corse.

W amatorskiej kategorii wygrało TF Sport #33, od dłuższego czasu prowadzące w LMGTE Am. Na podium znaleźli się także Weathertech Racing #79 i Northwest AMR #98.

Wyniki 90. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 8 S. BUEMI / B. HARTLEY / R. HIRAKAWA Toyota Gazoo Racing LMH - H 24:02:07.996 380 31 3:27.906
2. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 24:04:09.218 380 2:01.222 32 3:27.749
3. 709 . BRISCOE / R. WESTBROOK / F. MAILLEUX Glickenhaus Racing LMH 24:02:09.625 375 +5 okr 31 3:28.227
4. 708 O. PLA / R. DUMAS / L. DERANI Glickenhaus Racing LMH 24:04:07.641 370 +10 okr 33 3:27.765
5. 38 R. GONZALEZ / A. FELIX DA COSTA / W. STEVENS Jota LMP2 24:02:12.363 369 +11 okr 41 3:31.721
6. 9 R. KUBICA / L. DELETRAZ / L. COLOMBO Prema Orlen Team LMP2 24:04:34.283 369 +11 okr 42 3:32.335
7. 28 O. RASMUSSEN / E. JONES / J. ABERDEIN Jota LMP2 24:02:12.423 368 +12 okr 42 3:32.750
8. 13 N. DE VRIES / M. BECHE / T. VAN DER HELM TDS Racing x Vaillante LMP2 24:03:06.649 368 +12 okr 42 3:31.728
9. 5 D. CAMERON / E. COLLARD / F. NASR Team Penske LMP2 24:03:31.822 368 +12 okr 41 3:31.910
10. 23 A. LYNN / O. JARVIS / J. PIERSON United Autosports USA LMP2 24:04:42.738 368 +12 okr 49 3:32.436
11. 37 Y. YE / R. TAYLOR / N. KRUETTEN COOL Racing LMP2 24:04:55.347 367 +13 okr 44 3:31.421
12. 48 P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET IDEC Sport LMP2 24:02:31.743 366 +14 okr 43 3:31.601
13. 1 L. WADOUX / S. OGIER / C. MILESI Richard Mille Racing Team LMP2 24:04:14.706 366 +14 okr 42 3:33.513
14. 22 P. HANSON / F. ALBUQUERQUE / W. OWEN United Autosports USA LMP2 24:04:25.531 366 +14 okr 43 3:32.628
15. 32 R. INEICHEN / M. BORTOLOTTI / D. VANTHOOR Team WRT LMP2 24:04:27.465 366 +14 okr 43 3:30.946
16. 65 J. CANAL / N. JAMIN / J. VAN UITERT Panis Racing LMP2 24:05:17.854 366 +14 okr 43 3:31.097
17. 34 J. SMIECHOWSKI / A. BRUNDLE / E. GUTIERREZ Inter Europol Competition LMP2 24:05:17.662 365 +15 okr 41 3:33.663
18. 43 D. HEINEMEIER-HANSSON / F. SCHERER / P. FITTIPALDI Inter Europol Competition LMP2 24:03:21.865 364 +16 okr 43 3:33.137
19. 45 S. THOMAS / J. ALLEN / R. BINDER Algarve Pro Racing LMP2 24:02:19.197 363 +17 okr 42 3:32.629
20. 24 R. SALES / M. BELL / B. HANLEY CD Sport LMP2 P/A 24:04:08.004 362 +18 okr 44 3:33.562
21. 41 R. ANDRADE / F. HABSBURG / N. NATO Realteam by WRT LMP2 24:04:28.719 362 +18 okr 43 3:30.918
22. 3 L. HORR / J. GLORIEUX / A. COUGNAUD DKR Engineering LMP2 P/A 24:04:32.884 362 +18 okr 41 3:33.601
23. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Team LMH 24:04:37.074 362 +18 okr 34 3:30.030
24. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMP2 P/A 24:02:25.963 361 +19 okr 43 3:32.949
25. 47 S. FLOERSCH / J. FALB / J. AITKEN Algarve Pro Racing LMP2 P/A 24:04:43.281 361 +19 okr 42 3:31.652
26. 44 M. KONOPKA / B. VISCAAL / T. VAUTIER ARC Bratislava LMP2 P/A 24:03:14.756 360 +20 okr 44 3:32.229
27. 10 N. MÜLLER / R. CULLEN / S. BOURDAIS Vector Sport LMP2 24:02:42.505 357 +23 okr 42 3:31.115
28. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 24:04:52.108 350 +30 okr 24 3:49.060
29. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 24:05:34.792 350 +30 okr 26 3:49.109
30. 52 M. MOLINA / A. FUOCO / D. RIGON AF Corse LMGTE Pro 24:05:36.840 349 +31 okr 24 3:49.196
31. 92 M. CHRISTENSEN / K. ESTRE / L. VANTHOOR Porsche GT Team LMGTE Pro 24:04:02.137 348 +32 okr 23 3:48.356
32. 74 F. FRAGA / S. BIRD / S. VAN GISBERGEN Riley Motorsports LMGTE Pro 24:04:12.735 347 +33 okr 26 3:49.391
33. 39 E. TROUILLET / S. PAGE / D. DROUX Graff Racing LMP2 P/A 24:04:41.286 344 +36 okr 40 3:33.267
34. 33 B. KEATING / H. CHAVES / M. SØRENSEN TF Sport LMGTE Am 24:03:37.664 343 +37 okr 24 3:53.266
35. 79 C. MACN EIL / J. ANDLAUER / T. MERRILL WeatherTech Racing LMGTE Am 24:04:22.110 343 +37 okr 24 3:50.445
36. 98 P. DALLA LANA / D. PITTARD / N. THIIM Northwest AMR LMGTE Am 24:05:22.088 342 +38 okr 25 3:52.908
37. 86 M. WAINWRIGHT / R. PERA / B. BARKER GR Racing LMGTE Am 24:04:24.064 340 +40 okr 26 3:50.848
38. 88 F. POORDAD / M. ROOT / J. HEYLEN Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 24:04:51.138 340 +40 okr 25 3:51.067
39. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / N. CASSIDY AF Corse LMGTE Am 24:05:00.725 340 +40 okr 25 3:52.722
40. 85 R. FREY / M. GATTING / S. BOVY Iron Lynx LMGTE Am 24:02:10.199 339 +41 okr 28 3:54.044
41. 21 S. MANN / C. ULRICH / T. VILANDER AF Corse LMGTE Am 24:03:17.392 339 +41 okr 25 3:53.254
42. 61 L. PRETTE / C. GRUNEWALD / V. ABRIL AF Corse LMGTE Am 24:03:29.454 339 +41 okr 28 3:52.742
43. 55 D. CAMERON / M. GRIFFIN / D. PEREL Spirit of Race LMGTE Am 24:04:17.500 339 +41 okr 26 3:53.722
44. 99 A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. RUMP Hardpoint Motorsport LMGTE Am 24:04:54.909 338 +42 okr 24 3:51.332
45. 57 T. KIMURA / F. SCHANDORFF / M. JENSEN Kessel Racing LMGTE Am 24:02:53.572 336 +44 okr 26 3:53.398
46. 80 M. CRESSONI / G. FISICHELLA / R. HEISTAND Iron Lynx LMGTE Am 24:04:38.387 336 +44 okr 28 3:53.640
47. 77 C. RIED / S. PRIAULX / H. TINCKNELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 24:05:08.645 336 +44 okr 25 3:51.438
48. 35 J. LAHAYE / M. LAHAYE / F. HERIAU Ultimate LMP2 P/A 24:02:31.404 335 +45 okr 40 3:35.842
49. 27 C. CRESP / M. JENSEN / S. PALETTE Nielsen Racing LMP2 P/A 24:03:10.353 333 +47 okr 41 3:36.478
50. 66 R. VAN DER ZANDE / M. KVAMME / J. HART JMW Motorsport LMGTE Am 24:02:42.326 331 +49 okr 25 3:55.041
51. 93 M. FASSBENDER / M. CAMPBELL / Z. ROBICHON Proton Competition LMGTE Am 24:04:51.791 329 +51 okr 27 3:51.745
52. 30 R. BRADLEY / G. ROJAS / R. DE GERUS Duqueine Team LMP2 24:04:20.481 326 +54 okr 41 3:32.436
53. 75 P. EHRET / C. HOOK / N. VARRONE Iron Lynx LMGTE Am 24:03:56.592 324 +56 okr 28 3:54.093
Nieskalsyfikowani
60 C. SCHIAVONI / A. BALZAN / R. GIANMARIA Iron Lynx LMGTE Am 20:49:43.957 289 22 3:53.765
Wycofali się
31 S. GELAEL / R. FRIJNS / R. RAST Team WRT LMP2 18:39:24.922 285 35 3:32.136
64 T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS Corvette Racing LMGTE Pro 17:48:06.898 260 18 3:48.771
56 B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT Team Project 1 LMGTE Am 16:35:42.822 241 17 3:52.046
63 A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG Corvette Racing LMGTE Pro 15:53:20.947 214 16 3:49.696
59 A. WEST / C. LEDOGAR / M. KLEIN Inception Racing LMGTE Am 13:03:15.012 190 14 3:54.379
71 F. DEZOTEUX / P. RAGUES / G. AUBRY Spirit of Race LMGTE Am 9:49:49.725 127 10 3:54.374
777 S. HOSHINO / T. FUJII / C. FAGG D'Station Racing LMGTE Am 7:52:30.427 112 9 3:53.977
46 M. CAIROLI / M. PEDERSEN / N. LEUTWILER Team Project 1 LMGTE Am 5:55:46.174 77 9 3:51.318
Image: © Toyota Motorsport GmbH