Toyota Gazoo Racing #7 wygrywa chaotyczny wyścig 6 Hours of Spa-Francorchamps

Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez z zespołu Toyota Gazoo Racing #7 zwyciężyli w drugiej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata na torze Spa-Francorchamps, pokonując w ostatecznym rozrachunku Alpine Elf Team #36 oraz ekipę WRT #31 z klasy LMP2.
Japoński skład oznaczony numerem siedem wykorzystał zmienne warunki na torze w Ardenach, kilka neutralizacji oraz czerwonych flag, a także awarię siostrzanej ekipy, która w osobie Sebastiena Buemiego zatrzymała się na pętli po technicznych problemach.
Na drugiej pozycji sześciogodzinny wyścig zakończył zespół Alpine Elf #36, który utrzymał za sobą ekipę Glickenhaus Racing, po nieporozumieniu przy doborze ogumienia w zmiennych warunkach. Amerykański skład zbyt wcześnie zdecydował się na opony typu slick, co zmusiło Romaina Dumasa na ponowny zjazd do boksów.
Pla, Dumas i Pipo Derani ostatecznie zakończyli starcie na trzeciej lokacie w klasie Le Mans Hypercar, jednak dopiero dziewiątej w klasyfikacji generalnej, przegrywając aż z sześcioma autami klasy LMP2.
Przeczytaj też: Dramat Toyoty #8 w pierwszych dwóch godzinach rywalizacji 6 Hours of Spa-Francorchamps
Zwycięsko z rywalizacji wyszedł natomiast skład WRT #31. Sean Gelael, Robin Frijns oraz Rene Rast wysoko postawili poprzeczkę swoim rywalom i przez część wyścigu prowadzili w klasyfikacji generalnej, wykorzystując zamieszanie na torze po mocnych opadach deszczu i pierwszej czerwonej fladze.
Belgowie musieli jednak uznać wyższość Toyoty oraz francuskiej staji Alpine, w piątej godzinie walki, gdy tor zaczął przesychać, co dało więcej przyczepności i lepsze tempo aut LMH.
Na drugiej pozycji w LMP2 wyścig zakończył skład Realteam by WRT #41, utrzymując za sobą ekipę Jota #38, Team Penske #5 oraz dwa składy United Autosports, które zamknęły pierwszą szóstkę klasy.
Robert Kubica, Lorenzo Colombo i Louis Deletraz zakończyli drugą rundę FIA WEC dopiero na siódmej lokacie. Pierwsze okrążania rywalizacji zapowiadały bardzo dobry wynik włoskiego zespołu Prema Orlen, jednak późniejszy spadek tempa w wykonaniu Roberta Kubicy oraz błąd Deletraza w ostatniej fazie wyścigu, spowodowały spadek ekipy na dalsze miejsce.
Walkę o kolejne punty w Belgii do udanych nie zaliczy również Inter Europol Competition. Zespół Jakuba Śmiechowskiego musiał przedwcześnie pożegnać się z rywalizacją po błędzie Alexa Brundle'a, który stracił panowanie nad autem i rozbił Orecę #34 o bandę, powodując wywieszenie czerwonych flag.
Przeczytaj też: WRT #31 liderem deszczowej rywalizacji na Spa-Francorchamps na dwie godziny przed końcem zmagań
Do zaciętego boju w klasie LMGTE Pro doszło tymczasem pomiędzy składami AF Corse #51 oraz Porsche GT# #92, które do ostatnich metrów rywalizowały o zwycięstwo w swojej kategorii. Z wygranej ostatecznie cieszyli się Włosi, którzy przez ostatnie minuty wyścigu odpierali ataki swoich rywali, co przyniosło pierwszy triumf w tegorocznej kampanii.
Oba składy AF Corse, mimo braku tempa w kwalifikacjach, skorzystały na mokrych warunkach, wykorzystując pierwszą czerwoną flagę, aby przejść na opony na mokrą nawierzchnię. To ekipie z #51 oraz #52 pozwoliło przeskoczyć skład Porsche #92.
Molina i Fuoco prowadzili przez znaczną część rywalizacji, jednak ostatecznie spadli na drugie miejsce po dodatkowym zjeździe na pit stop.
Mimo sześciu postojów w boksach, Michael Christensen z Porsche #92, zdołał dogonić włoski skład z numerem #52 i rozpocząć pogoń za Jamesem Calado, który ostatecznie utrzymał pozycję lidera, wyprzedzając niemiecki zespół o zaledwie pół sekundy.
Trzecia lokata ostatecznie należała do AF Corse #52, która znalazła się przed Corvettą Racing #64, choć pierwsze okrążenia nie zapowiadały takiego zakończenia.
W najniższej kategorii LMGTE Am bardzo dobrym tempem popisali się Harry Ticknell, Christian Ried oraz Sebastien Priaulx z zespołu Demspey - Proton Racing #77 i to oni mogli cieszyć się z pozycji lidera przed ekipami TF Sport #33 oraz NorthWest AMR #98.
Czołową piątkę zestawienia uzupełniło AF Corse #54 oraz Team Project 1 #46.
Wyniki 6 Hours of Spa-Francorchamps:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Czas | Okr | Strata | Pit | Naj. okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 6:00:31.052 | 103 | 6 | 2:05.624 | |
2. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Team | LMH | 6:00:58.525 | 103 | 27.473 | 5 | 2:06.051 |
3. | 31 | S. GELAEL / R. FRIJNS / R. RAST | Team WRT | LMP2 | 6:01:37.237 | 103 | 1:06.185 | 7 | 2:07.648 |
4. | 41 | R. ANDRADE / F. HABSBURG / N. NATO | Realteam by WRT | LMP2 | 6:02:11.728 | 103 | 1:40.676 | 7 | 2:08.616 |
5. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / W. STEVENS | Jota | LMP2 | 6:02:19.623 | 103 | 1:48.571 | 7 | 2:06.955 |
6. | 5 | D. CAMERON / E. COLLARD / F. NASR | Team Penske | LMP2 | 6:02:28.662 | 103 | 1:57.610 | 6 | 2:08.238 |
7. | 22 | P. HANSON / F. ALBUQUERQUE / W. OWEN | United Autosports USA | LMP2 | 6:02:28.953 | 103 | 1:57.901 | 8 | 2:07.859 |
8. | 23 | A. LYNN / O. JARVIS / J. PIERSON | United Autosports USA | LMP2 | 6:00:51.555 | 102 | +1 okr | 8 | 2:08.264 |
9. | 708 | O. PLA / R. DUMAS / L. DERANI | Glickenhaus Racing | LMH | 6:01:27.670 | 102 | +1 okr | 6 | 2:05.448 |
10. | 9 | R. KUBICA / L. DELETRAZ / L. COLOMBO | Prema Orlen Team | LMP2 | 6:02:11.572 | 102 | +1 okr | 7 | 2:07.865 |
11. | 51 | A. PIER GUIDI / J. CALADO | AF Corse | LMGTE Pro | 6:02:27.343 | 102 | +1 okr | 4 | 2:15.984 |
12. | 92 | M. CHRISTENSEN / K. ESTRE | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 6:02:27.866 | 102 | +1 okr | 5 | 2:15.220 |
13. | 52 | M. MOLINA / A. FUOCO | AF Corse | LMGTE Pro | 6:02:28.599 | 102 | +1 okr | 4 | 2:15.983 |
14. | 1 | L. WADOUX / S. OGIER / C. MILESI | Richard Mille Racing Team | LMP2 | 6:00:39.159 | 101 | +2 okr | 6 | 2:08.397 |
15. | 83 | F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA | AF Corse | LMP2 P/A | 6:01:01.754 | 101 | +2 okr | 9 | 2:07.878 |
16. | 10 | N. MÜLLER / R. CULLEN / S. BOURDAIS | Vector Sport | LMP2 | 6:01:02.254 | 101 | +2 okr | 6 | 2:08.359 |
17. | 45 | S. THOMAS / J. ALLEN / R. BINDER | Algarve Pro Racing | LMP2 | 6:01:09.553 | 101 | +2 okr | 7 | 2:08.549 |
18. | 64 | T. MILNER / N. TANDY | Corvette Racing | LMGTE Pro | 6:02:04.285 | 101 | +2 okr | 5 | 2:15.444 |
19. | 35 | J. LAHAYE / M. LAHAYE / F. HERIAU | Ultimate | LMP2 P/A | 6:01:48.001 | 100 | +3 okr | 6 | 2:09.608 |
20. | 91 | G. BRUNI / R. LIETZ | Porsche GT Team | LMGTE Pro | 6:02:20.208 | 100 | +3 okr | 7 | 2:15.147 |
21. | 77 | C. RIED / S. PRIAULX / H. TINCKNELL | Dempsey - Proton Racing | LMGTE Am | 6:01:18.670 | 99 | +4 okr | 5 | 2:18.052 |
22. | 33 | B. KEATING / H. CHAVES / M. SØRENSEN | TF Sport | LMGTE Am | 6:01:20.209 | 99 | +4 okr | 7 | 2:18.228 |
23. | 98 | P. DALLA LANA / D. PITTARD / N. THIIM | Northwest AMR | LMGTE Am | 6:01:22.351 | 99 | +4 okr | 7 | 2:17.888 |
24. | 54 | T. FLOHR / F. CASTELLACCI / N. CASSIDY | AF Corse | LMGTE Am | 6:01:50.607 | 99 | +4 okr | 6 | 2:18.226 |
25. | 46 | M. CAIROLI / M. PEDERSEN / N. LEUTWILER | Team Project 1 | LMGTE Am | 6:02:20.575 | 99 | +4 okr | 4 | 2:18.337 |
26. | 86 | M. WAINWRIGHT / R. PERA / B. BARKER | GR Racing | LMGTE Am | 6:01:49.371 | 98 | +5 okr | 8 | 2:17.160 |
27. | 777 | S. HOSHINO / T. FUJII / C. FAGG | D'Station Racing | LMGTE Am | 6:01:10.265 | 97 | +6 okr | 6 | 2:17.313 |
28. | 60 | C. SCHIAVONI / M. CRESSONI / G. FISICHELLA | Iron Lynx | LMGTE Am | 6:02:19.405 | 97 | +6 okr | 8 | 2:18.902 |
29. | 88 | F. POORDAD / P. LINDSEY / J. HEYLEN | Dempsey-Proton Racing | LMGTE Am | 6:01:06.566 | 96 | +7 okr | 6 | 2:19.087 |
30. | 85 | R. FREY / D. PIN / C. NIELSEN | Iron Lynx | LMGTE Am | 6:02:49.735 | 96 | +7 okr | 8 | 2:20.046 |
31. | 21 | S. MANN / C. ULRICH / T. VILANDER | AF Corse | LMGTE Am | 6:00:42.263 | 94 | +9 okr | 7 | 2:17.381 |
32. | 71 | F. DEZOTEUX / P. RAGUES / G. AUBRY | Spirit of Race | LMGTE Am | 6:02:14.390 | 91 | +12 okr | 7 | 2:17.750 |
Nieskalsyfikowani | |||||||||
56 | B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT | Team Project 1 | LMGTE Am | 5:54:55.352 | 93 | 7 | 2:19.285 | ||
28 | O. RASMUSSEN / E. JONES / J. ABERDEIN | Jota | LMP2 | 5:15:01.826 | 82 | 6 | 2:08.616 | ||
34 | J. SMIECHOWSKI / A. BRUNDLE / E. GUTIERREZ | Inter Europol Competition | LMP2 | 3:06:45.121 | 52 | 3 | 2:09.072 | ||
8 | S. BUEMI / B. HARTLEY / R. HIRAKAWA | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 1:05:47.905 | 29 | 1 | 2:05.298 | ||
44 | M. KONOPKA / T. VAN DER HELM / B. VISCAAL | ARC Bratislava | LMP2 P/A | 1:00:13.344 | 25 | 1 | 2:13.938 |
- Image: © Toyota Motorsport GmbH