Toyota Gazoo Racing #7 zwycięża w 6 Hours of Monza

Kamui Kobayashi, Mike Conway i Jose Maria Lopez - Toyota Gazoo Racing #7 / © Toyota Motorsport GmbH

Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez, załoga Toyoty Gazoo Racing z numerem #7, zwyciężyła w sześciogodzinnej rywalizacji na torze Monza, pokonując ekipę Alpine Elf Matmut #36 oraz United Autosports #22 z klasy LMP2, po pełnym emocji i incydentów wyścigu.

Walka w świątyni prędkości rozpoczęła się bardzo dobrze dla Toyoty, która utrzymała się na dwóch pierwszych miejscach, choć dobrą prędkością dysponował skład Alpine i Andre Negrao za kierownicą. Brazylijczyk już na pierwszym okrążeniu próbował poradzić sobie z Sebastienem Buemim, jednak naciskający z tyłu Glickenhaus #709 spowodował, że francuska ekipa musiała bronić się, a nie atakować i myśleć o awansie.

Rywalizacja w klasie Le Mans Hypercar okazał się jednak starciem o utrzymanie na torze, czego powodem było wiele problemów mechanicznych. Podczas gdy Toyota z numerem #7 prowadziła od początku, siostrzany skład już od pierwszych chwil musiał zmagać się z problemami, które rozpoczęły się od zaburzeń z ciśnieniem paliwa.

Wszystko wskazywało na to, że będzie to jedynie jeden problem, jednak po krótkiej chwili „ósemka” ponownie pojawiła się w boksach, co doprowadziło do większych strat i pożegnaniem się z walką o duże punkty.

Problemów nie uniknęła także Toyota z numerem #7, choć kolejne okrążenia i upływające minuty wskazywały na to, że prototyp prowadzony przez Conwaya, Kobayashiego i Lopez bez problemów minie linię mety jako pierwszy. Najpierw prototyp GR010 zatrzymał się na torze, a następnie doszło do przebicia jednej z opon, co zaowocowało nieplanowanym zjazdem do boksów.

Skład oznaczony siódemką powrócił na prowadzenie dopiero po wymianie przednich hamulców w prototypie Glickenhaus #709, którym rywalizowali Romain Dumas, Franc Mailleux oraz Richard Westbrook.

Usterki dopadły także drugi prototyp amerykańskiego składu, który początkowo zmagał się z awarią świecy zapłonowej, zanim wycofał się z rywalizacji po problemach ze skrzynią biegów.

Wyścig ostatecznie padł łupem Toyoty #7, gdy uszkodzony krawężnik zmusił dyrekcję wyścigu do wprowadzenia pełnej żółtej flagi, co pozwoliło Conwayowi na ostatni zjazd do boksów po paliwo i powrót na czoło wyścigu.

Druga lokata w klasie Le Mans Hypercar przypadła ekipie Alpine Elf Matmut #36, natomiast czołową trójkę uzupełnił Glickenhaus #709.

United Autosports #22 wygrywa w klasie LMP2

Zespół United Autosports #22 wygrał w klasie LMP2, przyjeżdżając na metę przed Team WRT #31 oraz Racing Team Nederland #29.

Anglo-amerykański skład z wysokiego „C” rozpoczął rywalizację na torze Monza, co pokazało już pierwsze okrążenie i manewr wyprzedzania Phila Hansona, który poradził sobie z ekipą Team WRT #31. United na krótko straciło prowadzenie, jednak zjazd Ferdinanda Habsburga na pit stop, tuż przed pojawieniem się na torze samochodu bezpieczeństwa, czego powodem były problemy Bena Keatinga z TF Sport #33, pozwoliły powrócić na pierwszą lokatę w klasie.

Skład oznaczony numerem #22 był w stanie utrzymać się na czele kategorii LMP2 przez pozostałą część wyścigu, co dało drugie zwycięstwo w tegorocznym sezonie i co ważne podium w generalnej klasyfikacji, po problemach ekipy Glickenhaus #709.

Druga pozycja ostatecznie należała do Ferdinanda Habsburga, Robina Frijnsa i Charlesa Milesiego z Team WRT #31, natomiast czołową trójkę uzupełnił Racing Team Nederland #29.

Pierwszą piątkę klasy LMP2 uzupełnił polski zespół Inter Europol Competition (Śmiechowski, Van der Zande, Brundle) i JOTA oznaczona numerem #28, w której wystartowali Stoffel Vandoorne, Tom Blomqvist oraz Sean Gelael.

Porsche #92 utrzymuje prowadzenie w LMGTE Pro. Klasa Am dla AF Corse

Kevin Estre oraz Neel Jani z Porsche GT Team #92 nie dali szans swoim rywalom i po bezbłędnym, lecz ciasnym, wyścigu na torze Monza, pokonali ekipę AF Corse #51, przekraczając linię mety z przewagą ponad trzydziestu dwóch sekund.

Bardzo dobrym startem z pole position popisał się Kevin Estre, który obronił się przed Ferrari i wraz z Neelem Janim prowadzili do półmetka wyścigu, zanim na prowadzenie wysunął się Alessandro Pier Guidi i James Calado.

Włoch i Brytyjczyk finalnie ulegli parze niemieckiego składu, choć utrzymali się przed dugą ekipą Porsche #91, która do najbliższych rywali straciła ponad dziewiętnaście sekund. Stawkę klasy zamknął Daniel Serra i Miguel Molina w Ferrari 488 GRE Evo #52.

W GTE Am bardzo dobrze spisało się natomiast AF Corse oznaczone numerem #83 i mocna jazda w wykonaniu Francoisa Perrodo, Nicklasa Nielsena i Alessio Rovery.

Start z ostatniego pola, po naruszeniu zasad kwalifikacji, nie zapowiadał spektakularnego wyniku, jednak bardzo dobra jazda Rovery oraz problemy Bena Keatinga, zaowocowały awansem i walką o zwycięstwo, które udało się osiągnąć.

Aston Martin Vantage AMR z numerem #98, czyli ekipa NorthWest AMR w składzie Paul Dalla Lana, Augusto Farfus i Marcos Gomes zajęli drugą lokatę w klasie, natomiast jako trzeci na mecie zjawili się Satoshi Hoshino, Tomonobu Fuji i Andrew Watson z D'Station Racing AMR #777.

Wyniki 6 Hours of Monza:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 6:01:12.290 204 7 1:36.951
2. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 6:02:13.198 204 60.908 7 1:37.544
3. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 6:01:28.074 200 +4 okr 8 1:39.602
4. 709 R. DUMAS / F. MAILLEUX / R. WESTBROOK Glickenhaus Racing LMH 6:01:56.384 200 +4 okr 6 1:37.265
5. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 6:02:25.770 200 +4 okr 7 1:39.782
6. 29 F. VAN EERD / P. CHATIN / N. DE VRIES Racing Team Nederland LMP2 P/A 6:02:50.983 200 +4 okr 10 1:39.969
7. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 6:02:15.188 199 +5 okr 9 1:40.423
8. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 6:02:27.670 199 +5 okr 8 1:40.221
9. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 6:02:51.647 199 +5 okr 8 1:39.915
10. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 6:01:20.443 198 +6 okr 8 1:39.912
11. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH Richard Mille Racing Team LMP2 6:02:22.632 198 +6 okr 8 1:40.843
12. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 6:02:13.670 197 +7 okr 9 1:40.915
13. 82 R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR Risi Competizione LMP2 6:02:54.086 196 +8 okr 10 1:40.299
14. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA ARC Bratislava LMP2 P/A 6:02:48.039 191 +13 okr 9 1:41.392
15. 92 K. ESTRE / N. JANI Porsche GT Team LMGTE Pro 6:01:17.213 190 +14 okr 6 1:46.339
16. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO AF Corse LMGTE Pro 6:01:49.316 190 +14 okr 6 1:46.475
17. 91 G. BRUNI / R. LIETZ Porsche GT Team LMGTE Pro 6:02:08.359 190 +14 okr 6 1:46.627
18. 52 M. MOLINA / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 6:02:11.784 190 +14 okr 6 1:46.592
19. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 6:01:43.886 187 +17 okr 6 1:46.917
20. 98 P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 6:02:27.933 187 +17 okr 6 1:47.129
21. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 6:02:28.732 187 +17 okr 6 1:47.432
22. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 6:02:46.482 187 +17 okr 5 1:47.694
23. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 6:01:29.804 186 +18 okr 6 1:47.535
24. 88 A. HARYANTO / M. SEEFRIED / A. PICARIELLO Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 6:01:56.249 186 +18 okr 6 1:47.209
25. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 6:02:01.153 186 +18 okr 6 1:47.315
26. 85 R. FREY / M. GATTING / S. BOVY Iron Lynx LMGTE Am 6:01:14.527 185 +19 okr 6 1:47.718
27. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 6:01:29.699 185 +19 okr 6 1:47.659
28. 61 C. ULRICH / S. MANN / T. VILANDER AF Corse LMGTE Am 6:02:23.652 185 +19 okr 6 1:47.901
29. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 6:01:42.509 184 +20 okr 6 1:47.104
30. 388 P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN Rinaldi Racing LMGTE Am 6:02:21.451 184 +20 okr 5 1:47.712
31. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / M. ROOT Team Project 1 LMGTE Am 6:01:56.405 183 +21 okr 5 1:47.907
32. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 6:02:07.679 175 +29 okr 5 1:47.633
33. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 6:01:17.340 161 +43 okr 8 1:37.191
Nieskalsyfikowani
38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 6:01:15.199 127 8 1:39.953
Wycofali się
708 L. DERANI / G. MENEZES / O. PLA Glickenhaus Racing LMH 2:51:05.377 90 4 1:37.955
60 C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI Iron Lynx LMGTE Am 3:41:10.399 37 6 1:47.750
Image: © Toyota Motorsport GmbH