Toyota Gazoo Racing #7 zwycięża w 89. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Dramat Kubicy i składu Team WRT #41

Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez - Toyota Gazoo Racing #7 / © Toyota Motorsport GmbH

Kamui Kobayashi, Mike Conway i Jose Maria Lopez z ekipy Toyota Gazoo Racing #7 zwyciężyli w 89. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, pokonując swój siostrzany skład o dwa okrążenia oraz ekipę Alpine Elf Matmut #36, które zamknęło pierwszą trójkę.

W klasie LMP2, po bardzo zaciętej rywalizacji i wielu zmianach na prowadzeniu, swoje zwycięstwo odniosła belgijska ekipa Team WRT i skład #31 - Robin Frijns, Ferdinand Habsburg i Charles Milesi, którzy do ostatnich metrów walczyli z zespołem Jota #28, która znalazła się na drugiej lokacie. Tróję uzupełnił Panis Racing #65.

Prowadzący do ostatniego okrążenia Yifei Ye z Team WRT #41 tuż za szykaną Dunlopa zatrzymał się na torze, nie kończąc ostatecznie rywalizacji.

Polski zespół Inter Europol Competition #34 do ostatnich chwil walczył z ekipą United Autosports #23, jednak ostatecznie Jakub Śmiechowski, Renger van der Zande i Alex Brundle ukończyli wyścig na piątym miejscu w LMP2 i dziesiątej lokacie w ogólnym zestawieniu.

Kategoria LMGTE Pro padła łupem ekipy AF Corse #51. Alessandro Pier Guidi, James Calado i Come Ledogar uniknęli poważniejszych błędów i jako pierwsi minęli linię mety w swojej klasie, utrzymując za sobą Corvettę Racing #63 oraz skład Porsche GT Team #92.

Podobnie jak w GTE Pro także i w Am zwycięstwo odniósł zespół AF Corse #83, który nie dał szans swoim rywalom, liderując w wyścigu przez większość okrążeń. Pierwszą trójkę uzupełnili TF Sport #33 oraz Iron Lynx #80.

24H Le Mans: godz. 14-16 - Toyota dojeżdża do mety na dwóch pierwszych pozycjach. Robert Kubica i Team WRT #41 traci zwycięstwo w LMP2 na ostatnim okrążeniu

Bardzo dobrym tempem, na niecałe dwie godziny przed metą 89. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, jechał Yifei Ye z zespołu Team WRT #41, który kontynuował pościg za zespołowym składem oznaczonym numerem #31, do którego tracił nieco ponad trzy sekundy.

Wszystko zmieniło się po zjeździe Robina Frijnsa do boksów na kolejne tankowanie, co umożliwiło Chińczykowi awansować na pozycję lidera i zbudować przewagę ponad minuty.

Piątą pozycję w klasie LMP2 odzyskał tymczasem zespół Inter Europol Competition i jadący na zmianie Renger van der Zande, który utrzymywał za sobą Paula di Restę. Szkot nie dawał jednak za wygraną i kontynuował ściganie Holendra.

Mimo niewielkich problemów z przepływem paliwa, na prowadzeniu pozostawał Mike Conway w prototypie Toyoty oznaczonej numerem #7, wyprzedzając o jedno okrążenie japoński skład z ósemką oraz o kolejne trzy kółka skład Alpine Elf Matmut #36 i Nicolasa Lapierre'a, który powiększał przewagę nad Olivierem Pla z Glickenhaus Racing #708.

Na godzinę i czterdzieści minut przed końcem wyścigu do bezpośredniej walki doszło pomiędzy ekipami zespołu Team WRT. Jadący na pierwszej pozycji w klasie LMP2 Yifei Ye, zjechał na trzydziesty drugi postój, jednak szybkie tankowanie pozwoliło powrócić na tor przed Robinem Frijnsem i kontynuować prowadzenie.

Chińczyk, liderujący w kategorii LMP2, z okrążenia na okrążenie budował przewagę nad swoim zespołowym kolegą, co umożliwiło mu bezpiecznie zjechać do boksów na kolejny postój i powrót na tor na pierwszej lokacie.

Na swoją ostatnią zmianę kierowcy zdecydował się natomiast skład Toyoty z numerem #7. Jadący na pierwszym miejscu Mike Conway oddał prototyp w ręce Kamui Kobayashiego, który z przewagą okrążenia powrócił na pętlę.

Ostatnia godzina rywalizacji na Circuit de la Sarthe rozpoczęła się od problemów Porsche GT oznaczonego numerem #91. Jadący na czwartej lokacie w klasie LMGTE Pro Frederick Makowiecki nie zdołał wyhamować przed szykanami Forda, co spowodowało wypadnięcie z toru i urwanie tylnej części auta, przez co na całej pętli została ogłoszona pełna żółta flaga.

Dyrekcja wyścigu, po kilku minutach i po oczyszczeniu pętli, przywróciła możliwość pełnej rywalizacji, jednak nie doszło do żadnych zmian w klasyfikacjach, a samo Porsche #91 pojawiło się w boksach.

Wszystko wskazywało na to, że Robert Kubica, Louis Deletraz i Yifey Ye z Team WRT #41 dojadą do mety na pierwszej lokacie w LMP2, jednak problem techniczny na ostatnim okrążeniu spowodował, iż skład musiał pożegnać się ze zwycięstwem, kończąc walkę jako ekipa zdyskwalifikowana.

Liderem 89. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans pozostał Kamui Kobayashi z Toyoty #7 i jako pierwszy minął linię mety, wygrywając wraz z Mikem Conwayem i Jose Marią Lopezem. Ze stratą dwóch okrążeń na mecie zjawiła się druga ekipa Toyoty #8, która o dwa okrążenia wyprzedziła skład Alpine Elf Matmut #36.

W klasie LMP2 najlepszym składem okazał się Team WRT #31, który wykorzystał problemy techniczne siostrzanej ekip i jako pierwszy minął linię mety, wyprzedzając Jotę #28 o zaledwie 0.727 sekundy oraz Panis Racing #65, które straciło ponad jedno okrążenie.

Klasa LMGTE Pro, po długiej batalii z Corvette Racing #63, padła łupem AF Corse #51, które o ponad czterdzieści sekund wyprzedziło amerykański zespół. Pierwszą trójkę uzupełniło tymczasem Porsche #92, które zdołało utrzymać za sobą drugi samochód niemieckiego producenta.

W LMGTE Am również najszybszym okazało się AF Corse #83, które wyprzedziło TF Sport #33 i Iron Lynx #80.

Wyniki 89. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 24:00:50.768 371 33 3:27.734
2. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 24:00:50.861 369 +2 okr 37 3:27.607
3. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 24:01:13.643 367 +4 okr 31 3:28.994
4. 708 L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA Glickenhaus Racing LMH 24:03:47.746 367 +4 okr 28 3:30.102
5. 709 R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS Glickenhaus Racing LMH 24:03:08.937 364 +7 okr 29 3:29.427
6. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 24:00:53.576 363 +8 okr 34 3:33.494
7. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 24:00:54.303 363 +8 okr 35 3:31.703
8. 65 J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN Panis Racing LMP2 24:02:56.556 362 +9 okr 34 3:31.096
9. 23 P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD United Autosports LMP2 24:04:26.714 361 +10 okr 33 3:33.013
10. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 24:01:38.757 360 +11 okr 34 3:31.663
11. 48 P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET IDEC Sport LMP2 24:02:12.856 359 +12 okr 35 3:31.734
12. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP2 24:01:22.547 358 +13 okr 34 3:31.435
13. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 24:02:09.758 358 +13 okr 32 3:32.288
14. 30 R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 24:00:54.199 357 +14 okr 39 3:33.743
15. 21 H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA Dragonspeed USA LMP2 P/A 24:01:29.753 356 +15 okr 34 3:33.995
16. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 24:01:59.005 356 +15 okr 35 3:33.086
17. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 24:03:49.671 356 +15 okr 34 3:34.283
18. 20 D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN High Class Racing LMP2 P/A 24:01:47.930 353 +18 okr 37 3:33.598
19. 39 V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN SO24-Dirob by Graff LMP2 P/A 24:02:21.811 352 +19 okr 31 3:35.650
20. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR AF Corse LMGTE Pro 24:00:53.654 345 +26 okr 23 3:47.818
21. 63 A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG Corvette Racing LMGTE Pro 24:01:35.340 345 +26 okr 23 3:47.716
22. 92 K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN Porsche GT Team LMGTE Pro 24:04:19.356 344 +27 okr 24 3:48.366
23. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 24:04:02.596 343 +28 okr 23 3:48.895
24. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA ARC Bratislava LMP2 P/A 24:01:29.078 342 +29 okr 35 3:33.748
25. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 24:04:24.967 340 +31 okr 25 3:50.943
26. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 24:02:05.682 339 +32 okr 25 3:49.707
27. 80 M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT Iron Lynx LMGTE Am 24:01:50.393 338 +33 okr 25 3:51.237
28. 74 J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET Racing Team India Eurasia LMP2 P/A 24:03:57.555 338 +33 okr 34 3:38.722
29. 49 A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN High Class Racing LMP2 24:01:47.968 336 +35 okr 35 3:34.444
30. 60 C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA Iron Lynx LMGTE Am 24:02:55.737 335 +36 okr 25 3:52.188
31. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 24:03:28.782 335 +36 okr 26 3:52.722
32. 84 T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE Association SRT41 INNOVATIVE 24:03:22.554 334 +37 okr 32 3:37.066
33. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 24:01:20.816 333 +38 okr 26 3:51.731
34. 18 A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED Absolute Racing LMGTE Am 24:00:54.484 332 +39 okr 26 3:51.384
35. 95 J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN TF Sport LMGTE Am 24:01:21.055 332 +39 okr 24 3:50.870
36. 85 R. FREY / S. BOVY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 24:03:14.207 332 +39 okr 24 3:52.043
37. 52 D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD AF Corse LMGTE Pro 24:03:27.666 331 +40 okr 23 3:47.809
38. 69 R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN Herberth Motorsport LMGTE Am 24:01:35.871 330 +41 okr 24 3:54.746
39. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 24:04:15.815 329 +42 okr 25 3:50.696
40. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 24:01:51.294 328 +43 okr 34 3:32.263
41. 71 B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT Inception Racing LMGTE Am 24:00:58.759 327 +44 okr 24 3:50.863
42. 88 J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 24:02:04.599 327 +44 okr 26 3:51.807
43. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 24:02:59.412 322 +49 okr 26 3:51.084
44. 64 T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS Corvette Racing LMGTE Pro 24:04:09.820 313 +58 okr 23 3:47.501
Nieskalsyfikowani
41 R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE Team WRT LMP2 23:56:37.967 362 34 3:31.887
82 R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR Risi Competizione LMP2 19:08:27.205 275 29 3:31.646
Wycofali się
388 P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN Rinaldi Racing LMGTE Am 20:21:46.823 271 20 3:52.113
24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports Mathiasen LMP2 P/A 19:28:50.174 261 31 3:33.805
72 D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN Hub Auto Racing LMGTE Pro 16:26:23.653 227 19 3:50.923
79 C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR WeatherTech Racing LMGTE Pro 10:27:21.538 139 11 3:49.579
46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY Team Project 1 LMGTE Am 10:48:47.118 138 11 3:54.418
57 T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS Kessel Racing LMGTE Am 9:46:32.228 128 9 3:51.064
66 T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN JMW Motorsport LMGTE Am 9:20:35.788 117 9 3:52.744
55 D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 8:36:05.287 109 8 3:52.793
25 J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE G-Drive Racing LMP2 P/A 7:57:54.957 108 11 3:35.212
47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 6:56:22.572 90 6 3:51.354
56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 6:20:24.435 84 6 3:52.210
32 N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO United Autosports LMP2 5:10:04.179 75 7 3:34.196
1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 5:05:41.433 74 6 3:35.137
99 H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE Proton Competition LMGTE Am 4:54:53.633 66 6 3:53.285
98 P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 3:11:43.090 45 3 3:51.740
Image: © Toyota Motorsport GmbH