Toyota Gazoo Racing gotowa do zbliżającego się sezonu 2023 w FIA WEC

Zespół Toyota Gazoo Racing zaprezentował zmodyfikowany prototyp Hypercar GR010 Hybrid, a w nadchodzącej kampanii będzie bronił statusu numer jeden w FIA WEC i podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Seria sukcesów japońskiego konstruktora, która obejmuje jak dotąd pięć kolejnych zwycięstw w Le Mans i cztery podwójne tytuły WEC z rzędu, zostanie zmierzona przez większą liczbę aut w klasie Hypercar niż kiedykolwiek wcześniej.
Cadillac, Ferrari, Porsche i Vanwall dołączają do istniejących konstrukcji Hypercar Peugeota i Glickenhausa, tworząc wspólnie 13-samochodową stawkę w kategorii Hypercar FIA WEC.
GR010 Hybrid był pierwszym Hypercarem, który ujrzał światło dzienne w styczniu 2021 roku i przeszedł program szczegółowej ewolucji w kluczowych obszarach, podobnie jak przed sezonem 2022, w celu optymalizacji niezawodności i wydajności.

W wysokowydajnym układzie napędowym, składającym się z 3,5-litrowego silnia o mocy 520 kW (707 KM) oraz silnika elektrycznego o mocy 200 kW (272 KM), dokonano dostosowań w celu zmniejszenia masy i poprawy niezawodności, wykorzystując unikalną wiedzę zdobytą przez ponad dekadę doświadczeń z hybrydowymi układami napędowymi w Le Mans.
Najbardziej widoczne zmiany w ewolucji GR010 Hybrid na sezon 2023 dotyczą nadwozia. Wprowadzono nowe elementy aerodynamiczne samolotu nurkowego na przodzie auta i mniejsze elementy tylnego skrzydła, a także inne zmiany, aby poprawić właściwości jezdne i spójność aerodynamiczną.
W nadwoziu wprowadzono również modyfikacje mające na celu poprawę chłodzenia hamulców i umożliwienie szybkim zmian opcji chłodzenia podczas wyścigu, co osiągnięto dzięki nowym otworom wentylacyjnym z przodu i z tyłu. Ponadto wprowadzono zmieniony układ reflektorów, aby zoptymalizować widoczność podczas jazdy nocą.
Pod nadwoziem GR010 Hybrid przeszedł tymczasem program zmniejszania wagi, aby obniżyć masę całkowitą do minimalnego dopuszczalnego przez przepisy minimum 1040 kilogramów. Dotyczy to kompromisów poczynionych na etapie projektowania samochodu w 2020 roku, które były wynikiem ewolucji przepisów Hypercar.

„To jest sezon, na który czekaliśmy. To niesamowite, że fani zobaczą tak wielu producentów rywalizujących w Hypercar, a jako zespół jesteśmy podekscytowani nowymi konkurentami” – powiedział Kamui Kobayashi, szef zespołu. „Chcemy być częścią wielkiej walki na czele stawki, która zapewni rozrywkę fanom i zapewni wiele wspaniałych wspomnień, szczególnie z okazji 100-lecia Le Mans.
„W Toyota Gazoo Racing nigdy nie stoimy w miejscu i zawsze dążymy do tworzenia coraz lepszych samochodów. Tak więc, podobnie jak w zeszłym roku, wprowadziliśmy kilka zmian w naszym GR010 Hybrid na sezon 2023.”
„Te aktualizacje są wynikiem silnej współpracy między członkami ekipy w Higashi-Fuji i Kolonii, a także naszymi partnerami oraz dostawcami, dlatego chciałbym podziękować wszystkim za dotychczasową ciężką pracę.”
„Pierwsze wrażenia kierowców z odświeżonego samochodu i naszych przedsezonowych testów są pozytywne, co daje nam pewność, że możemy walczyć o utrzymanie naszych tytułów w Le Mans i WEC.”

Pascal Vasselon, dyrektor techniczny zespołu, dodał: „Dokonaliśmy zmian w naszym samochodzie, aby jeszcze bardziej poprawić niezawodność, właściwości jezdne i łatwość serwisowania, co jest częścią naszego normalnego długoterminowego plany ciągłego doskonalenia.”
„W 2022 roku wprowadziliśmy dużą ewolucję, zmieniając rozmiar kół, co było konieczne, aby rozwiązać niektóre problemy, na które cierpieliśmy i przyniosło to oczekiwane korzyści.”
„Modyfikacje, które wprowadziliśmy na sezon 2023, są normalnym kolejnym krokiem w tym procesie i widzieliśmy zachęcające wyniki w testach przedsezonowych” – podsumował.

- Image: © Toyota Motorsport GmbH