Toyota prezentuje nowy prototyp Le Mans Hypercar GR010

Toyota Le Mans Hypercar GR010 Hybrid / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing rozpoczął nową erę wyścigów długodystansowych i jako pierwszy zaprezentował prototyp Le Mans Hypercar oznaczony symbolem GR010, którym będzie rywalizował w sezonie 2021 FIA WEC.

Obecni mistrzowie świata i trzykrotni zwycięzcy Le Mans będą bronić tytułów przed nowymi konkurentami, którzy zadebiutują w WEC, korzystając z wyścigowej wersji nadchodzącego samochodu drogowego typu hypercar, wyposażonego w układ napędowy opracowany w TS050 Hybrid.

GR010 Hybrid to prototyp, który japoński producent rozwijał przez ostatnie osiemnaście miesięcy przy współpracy inżynierów z siedziby zespołu w Kolonii w Niemczech oraz ekspertów od elektrycznych napędów hybrydowych z Higashi-Fuji w Japonii.

"To fascynujący czas dla wyścigów długodystansowych z nową klasą Le Mans Hypercar, a także dla Toyoty Gazoo Racing, wraz z premierą GR010 Hybrid" - powiedział Hisatake Murata, prezes zespołu.

"Ten samochód reprezentuje naszą następną generację wyścigowej hybrydy. W erze LMP1, od 2012 roku, niestrudzenie pracowaliśmy nad ulepszeniem i wzmocnieniem naszej technologii hybrydowej w wyścigach. Dzięki TS050 Hybrid wyznaczyliśmy nowe standardy i nasza pierwsza pętla rozwoju wyścigów hybrydowych dobiegła końca. Technologia ta będzie wkrótce dostępna dla naszych przyszłych klientów."

"Teraz rozpocznie się drugi etap. Dzięki naszemu udziałowi w WEC udoskonaliliśmy wyścigowy hybrydowy układ napędowy w GR010, a także pogłębimy naszą wiedzę na temat technologii hipersamochodów i będziemy stale rozwijać nasz personel."

Toyota Le Mans Hypercar GR010 Hybrid / © Toyota Motorsport GmbH

Le Mans Hypercar Toyoty został wyposażony w potężną hybrydową jednostkę z napędem na cztery koła, 3,5-litrowy silniki v6 twin turbo, dostarczający na tylne koła 680 koni mechanicznych i łączący się z agregatem prądotwórczym o mocy 272 KM na przedniej osi. Całkowita moc prototypu została ograniczona jednak do 680 KM, co oznacza, że elektronika GR010 zmniejszy osiągi silnika w zależności od zastosowania doładowania hybrydowego.

Uderzający nowy wygląd prototypu wyścigowego odzwierciedla jego inspirację, czyli hipersamochód GR Super Sport, który zadebiutował podczas pokazowego przejazdu przed startem zeszłorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans i jest obecnie w fazie rozwoju. Aby zaznaczyć tę nową erę dla japońskiego producenta, nowa kolorystyka zawiera kultowy napis GR, wskazując na silny związek między samochodami wyścigowymi i drogowymi.

W ramach inicjatywy redukcji kosztów, uwzględnionej w przepisach, nowy GR010 Hybrid jest cięższy o 162 kilogramy i ma o 32% mniej mocy niż jego poprzednik, a czas okrążenia toru Le Mans powinien być o dziesięć sekund gorszy. GR010 ma także inne wymiary: jest o 250 mm dłuższy, 100 mm szerszy i 100 mm wyższy.

Po raz pierwszy od początku projektu WEC Toyota będzie ścigać się prototypem bez udziału tylnego zespołu silnikowo-prądnicowego (MGU), z pojedynczym system hybrydowym umieszczonym na przedniej osi. Oznacza to, że GR010 musiał zostać wyposażony w rozrusznik.

Nowy prototyp charakteryzuje się także najnowocześniejszą aerodynamiką, zoptymalizowaną pod kątem wydajności i opracowaną przy użyciu potężnego oprogramowania do obliczeniowej dynamiki płynów oraz testów w tunelu aerodynamicznym. Nowe przepisy techniczne zezwalają na jedynie jeden homologowany pakiet nadwozia, co oznacza, że GR010 Hybrid będzie musiał sprostać wszystkim typom torów w sezonie 2021, z zaledwie jednym pakietem aerodynamicznym.

"Nowe przepisy mają na celu zaprezentowanie przydatnych drogowych technologii w WEC, jednocześnie zapewniając atrakcyjny spektakl na najwyższym poziomie" - przyznał Pascal Vasselon, dyrektor techniczny zespołu Toyota Gazoo Racing.

"Regulacje Le Mans Hypercar oznaczają, że GR010 Hybrid to zupełnie nowy samochód, zaprojektowany zgodnie z inną filozofią. Główną różnicą jest architektura systemu hybrydowego: będziemy mieć jeden system odzyskiwania energii kinetycznej oraz system brake-by-wire na przedniej osi. Oznacza to, że po raz pierwszy w naszym projekcie WEC musieliśmy zainstalować rozrusznik oraz całkowicie hydrauliczne hamulce tylne."

"Zgodnie z przepisami nasz samochód będzie miał jedną specyfikację nadwozia do obsługi wszystkich torów, więc musieliśmy zapewnić szersze okno robocze dla naszego prototypu. Było wiele różnic i wyzwań, którymi trzeba było się zająć, opracowując auto, więc było to interesujące wyzwanie inżynieryjne."

"Teraz wszyscy nie możemy się doczekać kontynuacji naszego programu testów i wreszcie zobaczenia, jak nasz nowy samochód będzie się ścigał. Myślę, że warto będzie czekać."

Toyota Le Mans Hypercar GR010 Hybrid / © Toyota Motorsport GmbH

John Litjens, kierownik projektu podwozia, dodał: "Największa różnica między GR010 Hybrid, a jego poprzednikiem dotyczy aerodynamiki. W przeszłości przepisy ograniczały to, co było dozwolone w wielu obszarach, ale zgodnie z zasadami Le Mans Hypercar, wszystkie samochody muszą znajdować się w określonych przedziałach wydajnościowych pod względem siły docisku i oporu, ale istnieje więcej swobody w zakresie kształtów i koncepcji nadwozia. Rezultat tej swobody można bardzo wyraźnie zobaczyć w GR010 Hybrid."

"Podobna zasada obowiązuje również po stronie zespołu napędowego, z określoną krzywą mocy, ale z dużą swobodą konfiguracji. Największą zmianą dla nas było przejście na hybrydowy system jedynie dla przedniej osi, po pięciu latach rozwijania technologii dla przednich, jak i tylnych zestawów kół."

"Opakowanie systemu hybrydowego było trudniejsze w tym samochodzie ze względu na zaktualizowane normy bezpieczeństwa. Dodatkowo silnik spalinowy jest mocniejszy w GR010 Hybrid w porównaniu z TS050 Hybrid, więc jest to zupełnie inny samochód, zarówno pod względem wyglądu, jak i brzmienia."

Toyota stawia na sprawdzony skład kierowców

Zespół Toyota Gazoo Racing wkracza w dziewiąty sezon FIA WEC z tym samym składem kierowców, który zapewnił japońskiej ekipie chwałę w Le Mans i Mistrzostwach Świata w kampanii 2019-2020.

Nowo koronowani mistrzowie świata: Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez poprowadzą samochód oznaczony numerem #7, podczas gdy Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley ścigać się będą autem z numerem #8. Rolę kierowcy rezerwowego i testowego pełnić będzie Nyck de Vries.

Kierowcy w ramach przygotowań do zbliżającego się sezonu rozpoczęli już intensywny program rozwoju GR010 Hybrid, z zakończonymi dwoma trzydniowymi testami. Zespół dostosowuje się do nowych przepisów, które są znaczną zmianą pod względem wydajności i filozofii.

Toyota Le Mans Hypercar GR010 Hybrid / © Toyota Motorsport GmbH

Image: © Toyota Motorsport GmbH