Tunele aerodynamiczne mogą zostać zakazane od sezonu 2030

Samochód na sezon 2021 / © Formuła 1

Przedstawiciele zespołów wraz z władzami Formuły 1 poważnie rozważają wprowadzenie zakazu używania tuneli aerodynamicznych od sezonu 2030.

Ograniczenie kosztów to obecnie jeden z głównych tematów w środowisku F1, a całą sprawę jeszcze bardziej napędza ogólnoświatowy kryzys, który uderzył również w królową sportów motorowych. Krokiem w dobrym kierunku jest bez wątpienia wprowadzenie stopniowego limitu budżetowego oraz sprawiedliwszy podział posezonowych nagród. Kolejną propozycją ma być natomiast zakaz testowania w tunelach aerodynamicznych. Ten wątek został omówiony podczas październikowego spotkania szefów zespołów z władzami serii.

Szef ekipy z Brackley, Toto Wolff przyznał, że pomysł jest bliski realizacji, ale nadal wymaga on dogłębnej analizy.

„Musimy pamiętać, że bolidy Formuły 1 są bardzo szybkie i generują ogromną siłę docisku i nie chcemy eksperymentować na żywych organizmach, opierając się jedynie na danych z CFD” – zakomunikował Austriak.

„Uważam jednak, że sam pomysł jest interesujący, gdyż wszystkim zespołom odpowiada taki kierunek, który pomoże nam uczynić F1 zrównoważonym pod kątem finansowym sportem” – dodał.

Zwolennikiem takiej idei jest także Guenther Steiner.

„Jestem zdania, że wszystko jest możliwe za sprawą rozwoju technologii, więc uważam, że może być to krok we właściwym kierunku. Jednakże jest zbyt wcześnie na daleko idące wnioski, ale jeśli dojdzie do konkretów, wówczas poprę ten projekt.”

Wprowadzenie zakazu mogłoby kolidować z inwestycją poczynioną przez stajnię z Woking, która wkrótce zacznie korzystać z nowego symulatora trzeciej generacji. Szef zespołu, Andreas Seidl zaznacza jednak, że taki scenariusz jest bardzo odległy w czasie i w żadnym stopniu nie wpływa na najbliższe plany jego ekipy.

„Rozmowy, które odbyliśmy podczas spotkania w Portugalii, są na bardzo wstępnym poziomie. Jesteśmy jednak świadomi, że istnieje pewne prawdopodobieństwo, iż w odległej przyszłości testowanie w tunelach aerodynamicznych zostanie ograniczone lub całkowicie zakazane ze względu na postęp obliczeniowy w symulacjach CFD.”

„Obecne możliwości symulacji CFD powodują, że jesteśmy dalecy od zaprzestania korzystania z tuneli aerodynamicznych, a składa się na to kilka ważnych czynników. Zatem prowadzone rozmowy nie mają żadnego wpływu na najbliższą przyszłość, a co będzie za kilka lat, zobaczymy” – podsumował Niemiec.

Image: © Formuła 1