United Autosports najszybsze w pierwszym dniu prologu na torze Spa-Francorchamps

United Autosports USA #22 / © United Autosports

Zespół United Autosports USA, w składzie Hanson, Scherer i Albuquerque, okazał się najszybszy podczas pierwszego dnia prologu Długodystansowych Mistrzostw Świata na torze Spa-Francorchamps.

Poranna sesja testowa dla United Autosports USA #22

United Autosports znalazło się na szycie zestawienia czasów w zakłóconej porannej, poniedziałkowej sesji oficjalnego prologu FIA WEC, w której najszybszymi autami w stawce okazały się prototypy LMP2, z racji braku reprezentatywnych czasów ze strony ekip LMH.

Z trzech zgłoszonych składów, które wystartują w pierwszej rundzie tegorocznych mistrzostw, jedynie dwa przejechały pomiarowe okrążenia, jednak żaden z tych czasów nie pozwolił znaleźć się przynajmniej w pierwszej piątce zestawienia.

Najlepszym czasem w najwyższej kategorii popisał się Brendon Hartley, który pętlę w Ardenach pokonał w 2:06.896, jednakże czas Nowozelandczyka z Toyota Gazoo Racing #8 wystarczył jedynie do zajęcia ósmego miejsca. Trzynasta finalnie była ekipa Alpine w prototypie A480-Gibson i Matthieu Vaxiviere, który uzyskał czas w postaci 2:07.586.

Najszybszym zespołem w stawce okazał się jednak United Autosports, który wyznaczył czas na poziomie 2:04.968, co pozwoliło utrzymać za sobą ekipę Racing Team Nederland z przewagą 0.528 sekundy.

Czołową trójkę uzupełnił tymczasem Realteam Racing #70, który znalazł się sekundę za liderem sesji, wyprzedzając bardziej doświadczony skład Dragonspeed USA #21 (2:06.017) oraz Jotę #38 (2:06.190).

Pierwsza sesja pod znakiem czerwonych flag

Poranną sesję przygotowującą zespoły do zbliżającego się otwarcia sezonu 2021 wyznaczały także trzy czerwone flagi oraz skrócenie jazd o 30 minut, czego przyczyną była naprawa uszkodzonej bariery.

Pierwsza czerwona flaga pojawiła się na belgijskim obiekcie za sprawą Filipe'a Albuquerque'a, który obrócił się i zatrzymał w zakręcie Bus Stop.

Przyczyną drugiego wstrzymania sesji był wypadek Bena Keatinga, który nie zmieścił się w zakręcie Raidillon i mocno uszkodził Astona Martina Vantage'a oznaczonego numerem #33.

Trzecia i ostatnia czerwona flaga to również problemy w zakręcie Raidillon, jednak tym razem za sprawą Tomonobu Fujii z zespołu D'Station Racing #777, który uderzył w ścianę prowadzonym przez siebie Astonem Martinem.

Porsche i Ferrari na prowadzeniu w klasach LMGTE Pro i Am

Kevin Estre i Neel Jani z fabrycznego zespołu Porsche GT wyznaczyli najszybszy czas w klasie LMGTE Pro, uzyskując rezultat 2:14.198, co pozwoliło wyprzedzić o zaledwie 0.189 sekundy drugą w zestawieniu ekipę AF Corse.

Czołową trójkę uzupełnił amerykański zespół Corvette Racing z numerem #63, który po raz pierwszy poza Ameryką zdecydował się na użycie swojego nowego auta C8.R. Garcia i Gavin swoje najlepsze kółko pokonali w czasie 2:14.924, co dało im niewielką przewagę nad Porsche GT #91 oraz ponad pół sekundy nad drugim AF Corse #52.

W najniżej kategorii wyścigowej najlepszym tempem popisał się skład Cetilar Racing, który zamienił prototyp LMP2 na Ferrari 488 GTE Evo. Lacorte, Sernagiotto i Fuoco wyprzedzili ekipę Dempsey - Proton Racing #77 oraz Team Project 1 #56.

United Autosports USA utrzymuje tempo w popołudniowej sesji

Zespół United Autosports utrzymał tempo w popołudniowej sesji testowej, pokonując najszybsze okrążenie w czasie 2:04.822, co dało zaledwie jedną tysięczną sekundy przewagi nad drugim składem Racing Team Nederland.

Czołową trójkę zestawienia uzupełniła debiutująca w Długodystansowych Mistrzostwach Świata ekipa Team WRT, która do lidera przygotowań straciła 0.221 sekundy.

Podobnie, jak w porannych poniedziałkowych jazdach, także i po południu zespoły startujące w klasie Le Mans Hypercar nie zaprezentowały swojego prawdziwego tempa, a najszybszym składem okazał się Alpine Elf Matmut, który wyznaczył czas na poziomie 2:05.230.

Niewiele wolniej swoje szybkie pomiarowe okrążenie pokonał Kazuki Nakajima z zespołu Toyota Gazoo Racing, który okrążył tor o niecałe dwie dziesiąte sekundy wolniej, co dało japońskiemu konstruktorowi szóste miejsce.

Problemy po raz kolejny dopadły drugi skład Toyoty, który przejechał jedynie sześć okrążeń. Powodem niedyspozycji składu z numerem #7 była awaria hydrauliki oraz elektryki.

Więcej czerwonych flag w popołudniowych przygotowaniach

Po trzykrotnym przerywaniu porannych przygotowań popołudniowa sesja przyniosła kolejne niebezpieczne wypadki, które wywołały następne dwie czerwone flagi.

Do pierwszego zatrzymania jazd doszło jednocześnie w dwóch miejscach na torze, jednak na jego dwóch krańcach. Anders Buchardt z zespołu Team Project 1 #46 wpadł w bariery w zakręcie Bruxelles, natomiast Sean Gelael z ekipy Jota #28 uszkodził prototyp w Raidillon.

Piąta i ostatnia czerwona flaga została wywieszona z powodu problemów zespołu Team WRT #31, którego prototyp utknął na torze.

Porche GT Team ponownie na czele w klasie LMGTE Pro

W klasie LMGTE Pro po raz kolejny najlepszym tempem popisali się Kevin Estre i Neel Jani, którzy osiągnęli czas 2:14.304, wyprzedzając zespół AF Corse #52 w osobie Miguela Moliny o ponad trzy dziesiąte sekundy.

Czołową trójkę uzupełniła siostrzana ekipa Porsche oznaczona numerem #91.

W najniższej kategorii najszybszym zespołem okazał się Team Project 1 #56, który wyznaczył czas na poziomie 2:14.740, wyprzedzając dwie ekipy AF Corse #83 i #54.

Wyniki sesji porannej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
1. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 2:04.968 15  
2. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 2:05.496 26 0.528
3. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 2:05.979 25 1.011
4. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 2:06.017 15 1.049
5. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 2:06.190 19 1.222
6. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 2:06.262 18 1.294
7. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 2:06.475 15 1.507
8. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 2:06.896 15 1.928
9. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP1 2:07.388 23 2.420
10. 25 J. FALB / R. ANDRADE / R. MERHI / D. MENCHACA G-Drive Racing LMP2 P/A 2:07.419 23 2.451
11. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 2:07.484 10 2.516
12. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 2:07.540 17 2.572
13. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 2:07.586 15 2.618
14. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 2:08.126 22 3.158
15. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports LMP2 P/A 2:08.690 16 3.722
16. 44 M. KONOPKA / T. JACKSON / O. WEBB ARC Bratislava LMP2 P/A 2:11.080 22 6.112
17. 92 K. ESTRE / N. JANI Porsche GT Team LMGTE Pro 2:14.198 17 9.230
18. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO AF Corse LMGTE Pro 2:14.387 20 9.419
19. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 2:14.509 21 9.541
20. 63 A. GARCIA / O. GAVIN Corvette Racing LMGTE Pro 2:14.924 22 9.956
21. 91 G. BRUNI / R. LIETZ Porsche GT Team LMGTE Pro 2:14.962 21 9.994
22. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 2:15.438 13 10.470
23. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 2:15.548 24 10.580
24. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 2:15.611 21 10.643
25. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 2:15.636 18 10.668
26. 88 A. HARYANTO / M. SEEFRIED / A. PICARIELLO Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 2:15.733 17 10.765
27. 52 M. MOLINA / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 2:15.739 13 10.771
28. 98 P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 2:15.874 20 10.906
29. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 2:16.088 11 11.120
30. 60 C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI Iron Lynx LMGTE Am 2:16.330 22 11.362
31. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 2:17.156 18 12.188
32. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / A. JEFFERIES Team Project 1 LMGTE Am 2:17.518 13 12.550
33. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 2:17.682 16 12.714
34. 85 R. FREY / K. LEGGE / M. GOSTNER Iron Lynx LMGTE Am 2:18.641 19 13.673
35. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H - 2 -

Wyniki sesji popołudniowej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
1. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 2:04.822 78  
2. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 2:04.823 77 0.001
3. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 2:05.043 83 0.221
4. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 2:05.230 71 0.408
5. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 2:05.378 81 0.556
6. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 2:05.413 68 0.591
7. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 2:05.638 72 0.816
8. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports LMP2 P/A 2:05.979 47 1.157
9. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 2:06.432 55 1.610
10. 25 J. FALB / R. ANDRADE / R. MERHI / D. MENCHACA G-Drive Racing LMP2 P/A 2:06.581 87 1.759
11. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP1 2:06.587 86 1.765
12. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 2:07.667 39 2.845
13. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 2:07.918 72 3.096
14. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 2:07.965 4 3.143
15. 44 M. KONOPKA / T. JACKSON / O. WEBB ARC Bratislava LMP2 P/A 2:08.107 42 3.285
16. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 2:08.334 78 3.512
17. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 2:10.101 6 5.279
18. 92 K. ESTRE / N. JANI Porsche GT Team LMGTE Pro 2:14.304 82 9.482
19. 52 M. MOLINA AF Corse LMGTE Pro 2:14.633 63 9.811
20. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 2:14.740 65 9.918
21. 91 G. BRUNI / R. LIETZ Porsche GT Team LMGTE Pro 2:14.758 87 9.936
22. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO AF Corse LMGTE Pro 2:14.799 63 9.977
23. 63 A. GARCIA / O. GAVIN Corvette Racing LMGTE Pro 2:15.116 75 10.294
24. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 2:15.576 68 10.754
25. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 2:15.759 66 10.937
26. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 2:15.869 76 11.047
27. 85 R. FREY / K. LEGGE / M. GOSTNER Iron Lynx LMGTE Am 2:16.126 71 11.304
28. 60 C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI Iron Lynx LMGTE Am 2:16.150 83 11.328
29. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 2:16.255 56 11.433
30. 98 P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 2:16.276 71 11.454
31. 88 A. HARYANTO / M. SEEFRIED / A. PICARIELLO Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 2:16.321 61 11.499
32. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 2:16.595 50 11.773
33. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am - 0 -
34. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / A. JEFFERIES Team Project 1 LMGTE Am - 2 -
35. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am - 0 -
Image: © United Autosports