Verstappen: Chcę, aby F1 polegała na ściganiu, a nie oszczędzaniu wszystkiego

Max Verstappen - Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Holender przyznał, że nie jest zwolennikiem oszczędzania paliwa i ostrożnego zarządzania oponami. Zamiast tego wolałby, aby zawodnicy mogli na całym dystansie wyścigu korzystać z pełni możliwości swoich samochodów.

Współczesne bolidy Formuły 1 to jedne z najszybszych i najbardziej ekstremalnych konstrukcji spośród wszystkich kategorii wyścigowych. O ile w kwalifikacjach zawodnicy walczący o bezcenne ułamki sekund wykorzystują sto procent osiągów, to w wyścigu sytuacja wygląda już zupełnie inaczej.

W dzisiejszych czasach kierowcy muszą utrzymywać zużycie paliwa na poziomie gwarantującym im dotarcie do mety, a także dbać o stan ogumienia, które bardzo szybko może wypaść z optymalnego zakresu pracy. W efekcie tego większość walki i manewrów wyprzedzania dzieje się w pierwszej połowie wyścigu, natomiast druga część dystansu bardzo często przypomina procesję, w której finalną kolejność zawodników zakłócić mogą najwyżej awarie lub wypadki.

„Wiesz, na czym polega problem? Na większości torów po prostu nie da się wyprzedać i każdy chce jechać na jeden pit stop” – powiedział Max Verstappen w rozmowie z Davidem Coulthardem.

„Dlatego można pozwolić sobie, aby nieco odpuścić i trzymać kogoś za sobą. W takim momencie kierowca musi skupić się na tym, aby utrzymać opony w jednym kawałku do końca wyścigu.”

„Na niektórych torach musimy jednak zwolnić jeszcze bardziej, aby oszczędzać paliwo. Niestety zbiornik jest tak mały, że nie wystarcza na przejechanie całego dystansu na pełnym gazie.”

Zdaniem Verstappena dużą winę za taki stan rzeczy ponosi waga bolidów. 23-latek przytoczył przykład z Grand Prix Eifelu, kiedy to kierowcy pod koniec rywalizacji ścigali się lekkimi samochodami, w wyniku czego ostatnie okrążenia pokonywane były na pełnym gazie.

„Dla opon byłoby zdecydowanie lepiej, gdyby samochody ważyły dużo mniej.”

„Mieliśmy do przejechania dwanaście okrążeń. Jechaliśmy z małym zapasem paliwa i na świeżych oponach, dzięki czemu mogliśmy naprawdę naciskać.”

„Widać to było po czasach okrążeń. Były one tylko o około dwie, trzy sekundy wolniejsze niż w kwalifikacjach. To było naprawdę niezłe.”

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool