Verstappen ukarany za kolizję z Hamiltonem podczas GP Arabii Saudyjskiej

Max Verstappen otrzymał 10-sekundową karę czasową oraz dwa punkty karne, po tym, jak został uznany winnym spowodowania kolizji z Lewisem Hamiltonem podczas 37. okrążenia GP Arabii Saudyjskiej.
Kara nie wpłynęła jednak na ostateczną pozycję Holendra w rywalizacji, ponieważ do linii mety, dojechał z przewagą szesnastu sekund nad Valtterim Bottasem, który uplasował się na trzecim miejscu.
Max Verstappen utrzymywał prowadzenie w wyścigu, kiedy otrzymał polecenie od zespołu, aby oddać pozycję na rzecz kierowcy Mercedesa. Gdy Holender zwolnił na dojeździe do ostatniego zakrętu, został uderzony w tył samochodu przez Hamiltona, wskutek czego, w bolidzie Brytyjczyka uszkodzone zostało przednie skrzydło, a obaj kierowcy zostali wezwani do sędziów po zakończeniu wyścigu.
Sędziowie potwierdzili, że Verstappen otrzymał polecenie oddania pozycji na rzecz Brytyjczyka w zakręcie dwadzieścia jeden, ale został on także poinformowany, aby zrobić to strategicznie. Holender zwolnił, by przepuścić Hamiltona przed punktem detekcji DRS, w celu wykorzystania swojej maksymalnej prędkości podczas próby ponownego wyprzedzenia w pierwszym zakręcie.
„Samochód 33 znacznie zwolnił na zakręcie 26. Było to oczywiste, że żaden z kierowców nie chciał objąć prowadzenia przed linią trzeciej detekcji DRS” – czytamy w oświadczeniu sędziów.
„Verstappen stwierdził, że zastanawiał się, dlaczego samochód 44 nie wyprzedził, natomiast Hamilton nie był świadomy, że kierowca [jadący przed nim] oddaje pozycję, dlatego też nie wiedział, dlaczego zwalnia.”
W oświadczeniu sędziów możemy przeczytać, że hamowanie Verstappena zostało określone jako mylące i nierozważne, i tym samym uznane za główną przyczynę incydentu.
„Nagłe hamowanie przez Verstappena zostało określone przez sędziów jako mylące i będące główną przyczyną kolizji, z tego też względu nałożona została standardowa kara dziesięciu sekund za tego typu incydent.”
Kluczową kwestią, podkreślaną przez sędziów, był odczyt z telemetrii, który wykazał moment ostrego hamowania przez Verstappena.
„Podejmując decyzję o ukaraniu kierowcy samochodu 33, decydującym argumentem dla sędziów było to, że [Verstappen] gwałtownie i znacząco zahamował (69 bar).”
Verstappen otrzymał także dwa punkty karne, zwiększając ich liczbę do siedmiu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
Zwycięstwo Hamiltona w Arabii Saudyjskiej pozwoliło mu zrównać się punktami z Verstappenem, w związku z tym, walka o tytuł mistrzowski zostanie rozstrzygnięta podczas ostatniego wyścigu w Abu Zabi.
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari