Verstappen: Waga bolidów odpowiedzialna za mało wyprzedzeń

Dwukrotny mistrz świata, Max Verstappen, uważa, że duża waga aktualnych samochodów jest przyczyną coraz mniejszej ilości wyprzedzeń i pojedynków na torze.
Nowe regulacje wdrożone od 2022 roku zakładały zmniejszenie ilości brudnego powietrza i ułatwienie bliższej jazdy za rywalem oraz wyprzedzanie. Nowe zasady aerodynamiczne osiągnęły oczekiwany skutek, jednak efektem ubocznym było zjawisko porpoisingu przez przeniesienie generowania siły docisku w obszar podłogi pojazdu.
Dyrektywa techniczna numer trzydzieści dziewięć i podniesienie podłogi o piętnaście milimetrów od sezonu 2023 wyeliminowały efekt dobijania bolidów do podłoża, jednak stajnie szukające rekompensaty dla straconego w ten sposób docisku postawiły na większą ilość elementów generujących brudne powietrze, przez co podążanie za innym bolidem i wyprzedzanie stało się ponownie trudniejsze.
„Myślę, że im więcej siły docisku generujemy – a to oczywiście będzie zawsze co roku – jeśli utrzymasz te same zasady, trudniej będzie wyprzedzać” – przyznał Verstappen.
„Uważam również, że ze względu na wagę samochodów, które mamy obecnie – ponieważ są one dość ciężkie – przy niskiej prędkości jest trochę trudniej nadążyć, ponieważ gdy tylko masz małą chwilę z tą masą, poślizg jest trudniejszy dla opon, więc bardziej je przegrzewasz.”
„A także w przypadku tych nowych typów samochodów trzeba je prowadzić bardzo sztywno, podczas gdy pamiętam, jak w 2015 lub 2016 roku, czasami można było pojechać innymi liniami, można było wjechać na krawężnik, ponieważ samochody były o wiele bardziej miękkie niż to, co teraz prowadzimy.”
„Możesz wykonać kilka różnych technik i linii, ale w dzisiejszych czasach jest to naprawdę bardzo trudne, ponieważ samochody po prostu na to nie pozwalają” – dodał Verstappen.
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool