Wyścigi sprinterskie zamiast tradycyjnych kwalifikacji w Austrii i Wielkiej Brytanii?

Sebastian Vettel i Alexander Albon / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Powraca pomysł wprowadzenia zmian do weekendu wyścigowego Formuły 1. Najnowszy zakłada opcje odwróconej stawki na starcie do drugiego wyścigu weekendu rozgrywanego w danym kraju. Jak na razie opcja ta dotyczyłaby tylko dwóch pierwszych podwójnych rund tegorocznego sezonu. Założenie to ma formę eksperymentu.

W minionym tygodniu potwierdzono, że 5 i 12 lipca odbędzie się GP Austrii. Następnie Formuła 1 przeniesie się na Węgry (choć tam miejsce będzie miała pojedyncza runda), a dalej na Silverstone, na którym ponownie odbędą się dwie rundy. Rząd Wielkiej Brytanii nadal nie zgodził się jednak na pominięcie wymaganej kwarantanny dla personelu Formuły 1. Trzeciego czerwca ma mieć miejsce posiedzenie zarządu Motorsport UK, który ujawni dalsze szczegóły.

Nie przeszkodziło to jednak w przeprowadzeniu rozmów dotyczących eksperymentowania formatem weekendów wyścigowych podczas podwójnych rund. Plan zakłada wdrożenie kwalifikacyjnego wyścigu z odwróconą stawką w sobotę, który zadecydowałby o ostatecznym układzie na starcie do głównego wyścigu w niedzielę.

Najprawdopodobniej sobotni układ kierowców zostanie ustalony na podstawie kolejności z mistrzostw 2019, co oznacza, że na przykład mistrz świata Lewis Hamilton startowałby w sobotę z ostatniej pozycji, natomiast Nicholas Latifi z pole position. Pozostałe wyścigi odbędą się na tych samych zasadach co dotychczas.

Jednak aby plan ten dostał ostatecznie zielone światło, musi zostać poddany głosowaniu przez szefów zespołów F1. Najprawdopodobniej stanie się to w najbliższych dniach, choć nie ma ostatecznej pewności czy wymagana będzie jednomyślność, czy pod uwagę wzięta zostanie niedawna zmiana przepisów, która umożliwia wprowadzenie zmian za poparciem tylko większości głosujących.

Tegoroczny, już i tak mocno sformatowany sezon 2020 będzie dobrą okazją dla przeprowadzenia tego typu eksperymentu, a przypomnijmy, że Ross Brawn już wcześniej próbował wprowadzić tego typu zmiany pod sezon 2021, choć zespoły nie poparły wówczas tego pomysłu.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool