Zespoły Formuły 1 ujawniają pierwszy problem w nowych samochodach

Szefowie zespołów Formuły 1 zwracają uwagę na problem, który został zauważony w nowych tegorocznych konstrukcjach. Redukcja zjawiska „pompowania” (porposing) ma być strategicznym zadaniem dla wszystkich ekip.
Porposing to niestabilny ruch samochodu w górę i w dół, który występuje, gdy siła docisku wzrasta do punktu krytycznego, w którym zatrzymuje się przepływ powietrza. W tym momencie siła docisku jest nagle tracona, po czym zaczyna powracać. To powoduje niestabilną przyczepność auta i stanowi poważny problem podczas pokonywania zakrętów.
Nie jest to nowe zjawisko w Formule 1, ponieważ ruch oscylacyjny był dobrze znany na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, kiedy to po raz ostatni dopuszczono stosowanie efektu przyziemienia.
Jednak ten problem ponownie został zauważony w czasie przedsezonowych jazd w Barcelonie, podczas których po raz pierwszy testowane są nowe samochody wyścigowe. Mercedes przyznał, że zidentyfikował to zjawisko w swoim bolidzie W13 i stwierdził, iż znacząco utrudnia ono prace nad znalezieniem odpowiedniego balansu.
Doniesienia zespołu z Brackley potwierdził również szef Ferrari, Mattia Binotto. Włoch przyznał, że optymalizacja osiągów samochodu przy jednoczesnym rozwiązaniu tego problemu będzie prawdopodobnie skomplikowanym zadaniem dla każdej ekipy, jednak poradzenie sobie z tym zjawiskiem da przewagę w pierwszych wyścigach kampanii.
„Myślę, że większość z nas zlekceważyła ten problem” – powiedział Mattia Binotto. „Oczywiście wiedzieliśmy, że sytuacja z nawierzchnią będzie inna. To jest proces uczenia się.”
„Uważam, że rozwiązanie tego problemu może być całkiem proste. Jednak optymalizacja osiągów – ponieważ nie powinien to być kompromis, ale próba uniknięcia odbijania się od nawierzchni poprzez maksymalne wykorzystanie osiągów samochodu – to może być trudniejsze zadanie.”
„Jestem więc pewien, że na pewnym etapie każdy zespół znajdzie rozwiązanie. Jak długo to potrwa? Myślę, że ci, którzy zrobią to wcześniej, będą mieli przewagę na początku sezonu.”
Bumpy road to the top for Charles Leclerc! 🤕#F1 pic.twitter.com/Z6a5e6d3bo
— Formula 1 (@F1) February 24, 2022
Szef zespołu AlphaTauri, Franz Tost, zasugerował, że „porpoising” jest początkową przypadłością nowych samochodów F1, ale problem ten zniknie wraz z ich rozwojem.
„To pierwsza taka sytuacja związana z nowymi samochodami. Wszystkie zespoły będą je udoskonalać od teraz, od pierwszego wyścigu w Bahrajnie do kilku następnych rywalizacji. Tutaj testujemy, badamy. Przesuwamy granicę możliwości.”
„Możemy dostosować wysokość zawieszenia, możemy ustawić samochód tak, aby uderzał o ziemię, tak jak to było w przypadku zeszłorocznego bolidu.”
Fred Vasseur, szef ekipy Alfa Romeo, podzielił zdanie swoich przedmówców i przyznał, że szybkość działania zespołów będzie nadrzędną kwestią podczas pierwszych wyścigów sezonu 2022.
„Tak jak powiedział Mattia, rozwiązanie problemu nie jest największym zmartwieniem, ale kluczem do sukcesu będzie wydajność, a szybkość reakcji zespołu będzie najistotniejszą kwestią podczas pierwszych wyścigów.”
- Image: © Scuderia Ferrari