Zespoły przetestują prototypowe opony podczas treningów w Portugalii

Daniel Ricciardo - Renault F1 Team / © Pirelli

Pirelli podjęło decyzję o przeprowadzeniu testów prototypowych opon na sezon 2021 podczas GP Portugalii, które odbędzie się na torze w Portimao.

Od początku obecnego sezonu widzimy, że opony Pirelli zaprojektowane na 2019 rok mają problemy z wytrzymaniem sił, jakie generują obecne bolidy. W ostatnich miesiącach FIA wprowadziła zmiany w regulacjach technicznych, które w nadchodzącym sezonie mają doprowadzić do zmniejszenia docisku o 10%.

Pierwszymi datami testów opon miały być 30-minutowe sesje podczas drugich treningów na Grand Prix 70-lecia i Hiszpanii, jednak FIA przesunęło termin w związku z pęknięciami opon u Mercedesów i Carlosa Sainza na torze Silverstone. Skutkiem tych wydarzeń było pozwolenie włoskiemu projektantowi opon na szerszą analizę i większe dopracowanie prototypów.

„Wysłaliśmy prośbę do FIA o przeprowadzenie jednego testu opon podczas treningu w Portimao. Wynikało to głównie z faktu, że uważamy Portimao za odpowiedni do tego tor” - powiedział Mario Isola, szef Pirelli F1.

„Nie mamy informacji na temat Portimao, ponieważ to nowy wyścig, ale możemy porównać dane z oponami, których zespoły będą używać podczas weekendu. Imola jest dwudniowym weekendem wyścigowym i dlatego nie możemy poprosić o test. Ta opcja jest możliwa tylko w przypadku weekendów trzydniowych, gdy mamy FP1, FP2 i FP3. Uważam, że temperatura na Nurburgring jest zbyt niska w okresie, w którym tam jedziemy”.

„Inną opcją był być może Bahrajn, ale on odbędzie po 1 listopada, a to jest ostateczny termin przedstawienia nowej specyfikacji opon”.

„Tak więc Portimao jest naszą opcją do testowania różnych prototypów z myślą o wprowadzeniu dopracowanej opony na przyszły rok” - kontynuował szef Pirelli F1.

„Mamy trochę większy margines na przednich oponach, gdzie możemy zmieniać profil zewnętrzny. Na tylnych jest trudniej, ponieważ oczywiście test będzie dotyczył obecnych samochodów, a to oznacza, że nie możemy wykonać żadnych innych prototypów pod względem wymiarów na tył, gdzie podłoga jest bardzo blisko opony”.

„Pracujemy głównie nad konstrukcją, ale nie mogę wykluczyć, że będziemy mieć nieco poprawioną wersję mieszanek” - przyznał Mario Isola.

Specyfika toru Algarve pozwoli na przetestowanie opon, na które będą działały duże przeciążenia za sprawą wielu szybkich zakrętów.

Szef Pirelli F1 przyznał również, że podczas weekendu w Imoli każdy kierowca dostanie 10 kompletów opon w przeciwieństwie do 13, ponieważ odbędzie się tam tylko jedna sesja treningowa. Włoch potwierdził, iż mimo innej wersji toru w Bahrajnie kierowcy będą używali tych samych mieszanek opon podczas Grand Prix Sakhiru.

Image: © Pirelli