Statystyki to nieodzowna część Formuły 1 a przed Grand Prix Węgier prezentujemy kilka z nich wraz z ciekawostkami na temat zbliżającej się rundy.

Charakterystyka toru

  • Długość toru: 4.381 km
  • Dystans wyścigu: 70 okrążeń / 306 kilometrów
  • Ilość zakrętów: 14 (6 lewych i 8 prawych)
  • Dystans z pole position do pierwszej strefy hamowania: 472 metry
  • Pole position: Lewa strona toru
  • Długość ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 365 metrów
  • Przejazd przez aleję serwisową z prędkością 80 km/h: 16 sekundy
  • Okrążenie toru (czas) przy otwartej pełnej przepustnicy: 53%
  • Okrążenie toru (dystans) przy otwartej pełnej przepustnicy: 61%
  • Zmiana biegów na okrążenie: 57
  • Hamowania powyżej 2G: 6
  • Mocne hamowanie (<0.4s @ >4G): 1
  • Siła hamowania: Wysoka
  • Maksymalne obciążenie (G-Force): 4.6 (11 zakręt)
  • Maksymalna prędkość: 315.9 km/h
  • Zużycie paliwa: Średnie
  • Strefa DRS: Z14-1, Z1-2
  • Możliwości wyprzedzania: Z1, Z2
  • Rekord okrążenia (wyścig): 1:16.627 (Hamilton, 2020)
  • Rekord absolutny: 1:13.447 (Hamilton, Q3, 2020)

Statystyki 2024

  • Najszybsze okrążenie – Trening 1: 1:18.713
  • Najszybsze okrążenie – Trening 2: 1:17.788
  • Najszybsze okrążenie — Trening 3: 1:16.098
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q1: 1:17.050
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q2: 1:15.540
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q3: 1:15.227
  • Delta T1 – Q3: -3.486 sekundy
  • Delta Q1 – Q3: -1.823 sekundy
  • Podium: Piastri, Norris, Hamilton
  • Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:20.305 (Russell)
  • Czas zwycięzcy wyścigu: 1:38:01.989
  • Średnia prędkość zwycięzcy wyścigu: 187.669 km/h
  • Najwyższa prędkość w kwalifikacjach: 315.5 km/h (Magnussen)
  • Najwyższa prędkość w wyścigu: 316.2 km/h (Russell)
  • Wygrywająca strategia: 2 pit stopy (18 i 47 okrążenie)
  • Ilość pit stopów: 40
  • Wyprzedzeń bez pomocy: 4
  • Wyprzedzeń przy pomocy systemu DRS: 29
  • Niesklasyfikowań (wypadek / dyskwalifikacja): 0
  • Niesklasyfikowań (powód mechaniczny): 1

Charakterystyka wyścigów (2022-2024):

  • Wyścigi z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa na tor: 1/5
  • Ogólna liczna wyjazdów samochodu bezpieczeństwa: 1
  • Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa: 20%
  • Średnia temperatura otoczenia: 23.8°C
  • Maksymalna temperatura otoczenia: 28.5°C
  • Średnia temperatura toru: 35.3°C
  • Maksymalna temperatura toru: 47.2°C
  • Sesji deszczowych: 8/25
  • Prawdopodobieństwo opadów: 32%
  • Ciśnienie: 982.3 hPa
  • Zwycięzcy: Oscar Piastri (2024), Max Verstappen (2022-2023), Esteban Ocon (2021), Lewis Hamilton (2021)

Alokacja ogumienia (ilość na jednego kierowcę):

  • Miękkich zestawów: 8

  • Pośrednich zestawów: 3

  • Twardych zestawów: 2

  • Opony: C3, C5, C5

Fakty o Grand Prix Węgier:

  • Węgry po raz pierwszy pojawiły się w kalendarzu F1 w 1986 roku i od tamtej pory są gospodarzem wyścigu w każdym sezonie,
  • Weekend Grand Prix Węgier może być jednym z najgorętszych w roku, a temperatury powietrza mogą sięgnąć 33 stopni Celsjusza,
  • W związku z tym temperatury toru również są bardzo wysokie – średnio 36 stopni Celsjusza, a maksymalnie nieco ponad 50 stopni Celsjusza,
  • Intensywność hamowania, z sześcioma mocnymi hamowaniami na okrążeniu, w połączeniu z wysoką temperaturą otoczenia i brakiem długich prostych, sprawia, że tor jest wyjątkowo wymagający dla hamulców,
  • Niska średnia prędkość na Hungaroringu ogranicza również przepływ powietrza, co jeszcze bardziej utrudnia chłodzenie hamulców,
  • Tor składa się z czternastu zakrętów, sześciu lewych i ośmiu prawych. Wiele z nich następują jeden po drugim, w krótkich odstępach czasu, co oznacza, że dobrze zbalansowany samochód, który radzi sobie ze zmianami kierunku, jest idealny do osiągnięcia dobrego czasu okrążenia,
  • Hungaroring ma jedną z najniższych prędkości maksymalnych w sezonie, nieco ponad 315 km/h. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że samochody spędzają nieco ponad dziesięć sekund na prostej w trakcie szybkiego okrążenia, a pozostały czas poświęcają na pokonywanie zakrętów,
  • Ta charakterystyka toru znajduje również odzwierciedlenie w procesie pełnego otwarcia przepustnicy, który stanowi zaledwie 53% czasu okrążenia i 60% jego dystansu. To jedne z najniższych wartości w tym roku,
  • Pomimo stosunkowo krótkiej prostej startowej, odległość od pole position do strefy hamowania przed zakrętem numer jeden wynosi 472 metry, co jest czwartym najdłuższym odcinkiem w sezonie,
  • Biorąc pod uwagę przewagę wolniejszych zakrętów, dobra przyczepność jest tu bardzo ważna. Dlatego ten tor wystawia tylne opony na duże obciążenia.