Statystyki to nieodzowna część Formuły 1 a przed Grand Prix Węgier prezentujemy kilka z nich wraz z ciekawostkami na temat zbliżającej się rundy.
Charakterystyka toru
- Długość toru: 4.381 km
- Dystans wyścigu: 70 okrążeń / 306 kilometrów
- Ilość zakrętów: 14 (6 lewych i 8 prawych)
- Dystans z pole position do pierwszej strefy hamowania: 472 metry
- Pole position: Lewa strona toru
- Długość ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 365 metrów
- Przejazd przez aleję serwisową z prędkością 80 km/h: 16 sekundy
- Okrążenie toru (czas) przy otwartej pełnej przepustnicy: 53%
- Okrążenie toru (dystans) przy otwartej pełnej przepustnicy: 61%
- Zmiana biegów na okrążenie: 57
- Hamowania powyżej 2G: 6
- Mocne hamowanie (<0.4s @ >4G): 1
- Siła hamowania: Wysoka
- Maksymalne obciążenie (G-Force): 4.6 (11 zakręt)
- Maksymalna prędkość: 315.9 km/h
- Zużycie paliwa: Średnie
- Strefa DRS: Z14-1, Z1-2
- Możliwości wyprzedzania: Z1, Z2
- Rekord okrążenia (wyścig): 1:16.627 (Hamilton, 2020)
- Rekord absolutny: 1:13.447 (Hamilton, Q3, 2020)
Statystyki 2024
- Najszybsze okrążenie – Trening 1: 1:18.713
- Najszybsze okrążenie – Trening 2: 1:17.788
- Najszybsze okrążenie — Trening 3: 1:16.098
- Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q1: 1:17.050
- Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q2: 1:15.540
- Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q3: 1:15.227
- Delta T1 – Q3: -3.486 sekundy
- Delta Q1 – Q3: -1.823 sekundy
- Podium: Piastri, Norris, Hamilton
- Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:20.305 (Russell)
- Czas zwycięzcy wyścigu: 1:38:01.989
- Średnia prędkość zwycięzcy wyścigu: 187.669 km/h
- Najwyższa prędkość w kwalifikacjach: 315.5 km/h (Magnussen)
- Najwyższa prędkość w wyścigu: 316.2 km/h (Russell)
- Wygrywająca strategia: 2 pit stopy (18 i 47 okrążenie)
- Ilość pit stopów: 40
- Wyprzedzeń bez pomocy: 4
- Wyprzedzeń przy pomocy systemu DRS: 29
- Niesklasyfikowań (wypadek / dyskwalifikacja): 0
- Niesklasyfikowań (powód mechaniczny): 1
Charakterystyka wyścigów (2022-2024):
- Wyścigi z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa na tor: 1/5
- Ogólna liczna wyjazdów samochodu bezpieczeństwa: 1
- Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa: 20%
- Średnia temperatura otoczenia: 23.8°C
- Maksymalna temperatura otoczenia: 28.5°C
- Średnia temperatura toru: 35.3°C
- Maksymalna temperatura toru: 47.2°C
- Sesji deszczowych: 8/25
- Prawdopodobieństwo opadów: 32%
- Ciśnienie: 982.3 hPa
- Zwycięzcy: Oscar Piastri (2024), Max Verstappen (2022-2023), Esteban Ocon (2021), Lewis Hamilton (2021)
Alokacja ogumienia (ilość na jednego kierowcę):
-
Miękkich zestawów: 8
-
Pośrednich zestawów: 3
-
Twardych zestawów: 2
-
Opony: C3, C5, C5
Fakty o Grand Prix Węgier:
- Węgry po raz pierwszy pojawiły się w kalendarzu F1 w 1986 roku i od tamtej pory są gospodarzem wyścigu w każdym sezonie,
- Weekend Grand Prix Węgier może być jednym z najgorętszych w roku, a temperatury powietrza mogą sięgnąć 33 stopni Celsjusza,
- W związku z tym temperatury toru również są bardzo wysokie – średnio 36 stopni Celsjusza, a maksymalnie nieco ponad 50 stopni Celsjusza,
- Intensywność hamowania, z sześcioma mocnymi hamowaniami na okrążeniu, w połączeniu z wysoką temperaturą otoczenia i brakiem długich prostych, sprawia, że tor jest wyjątkowo wymagający dla hamulców,
- Niska średnia prędkość na Hungaroringu ogranicza również przepływ powietrza, co jeszcze bardziej utrudnia chłodzenie hamulców,
- Tor składa się z czternastu zakrętów, sześciu lewych i ośmiu prawych. Wiele z nich następują jeden po drugim, w krótkich odstępach czasu, co oznacza, że dobrze zbalansowany samochód, który radzi sobie ze zmianami kierunku, jest idealny do osiągnięcia dobrego czasu okrążenia,
- Hungaroring ma jedną z najniższych prędkości maksymalnych w sezonie, nieco ponad 315 km/h. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że samochody spędzają nieco ponad dziesięć sekund na prostej w trakcie szybkiego okrążenia, a pozostały czas poświęcają na pokonywanie zakrętów,
- Ta charakterystyka toru znajduje również odzwierciedlenie w procesie pełnego otwarcia przepustnicy, który stanowi zaledwie 53% czasu okrążenia i 60% jego dystansu. To jedne z najniższych wartości w tym roku,
- Pomimo stosunkowo krótkiej prostej startowej, odległość od pole position do strefy hamowania przed zakrętem numer jeden wynosi 472 metry, co jest czwartym najdłuższym odcinkiem w sezonie,
- Biorąc pod uwagę przewagę wolniejszych zakrętów, dobra przyczepność jest tu bardzo ważna. Dlatego ten tor wystawia tylne opony na duże obciążenia.