Statystyki to nieodzowna część Formuły 1 a przed Grand Prix Włoch prezentujemy kilka z nich wraz z ciekawostkami na temat zbliżającej się rundy.

Charakterystyka toru

  • Długość toru: 5.793 km
  • Dystans wyścigu: 53 okrążenia / 307 kilometrów
  • Ilość zakrętów: 11 (4 lewych i 7 prawych)
  • Dystans z pole position do pierwszej strefy hamowania: 473 metry
  • Pole position: Lewa strona toru
  • Długość ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 419 metrów
  • Przejazd przez aleję serwisową z prędkością 80 km/h: 19 sekundy
  • Okrążenie toru (czas) przy otwartej pełnej przepustnicy: 76%
  • Okrążenie toru (dystans) przy otwartej pełnej przepustnicy: 83%
  • Zmiana biegów na okrążenie: 29
  • Hamowania powyżej 2G: 5
  • Mocne hamowanie (<0.4s @ >4G): 2
  • Siła hamowania: Średnia
  • Maksymalne obciążenie (G-Force): 4.7 (11 zakręt)
  • Maksymalna prędkość: 339 km/h
  • Zużycie paliwa: Niskie
  • Strefa DRS: Z7-8, Z11-1
  • Możliwości wyprzedzania: Z1, Z8
  • Rekord okrążenia (wyścig): 1:21.046 (Barrichello, 2004)
  • Rekord absolutny: 1:18.887 (Hamilton, Q3, 2020)

Statystyki 2024

  • Najszybsze okrążenie – Trening 1: 1:21.676
  • Najszybsze okrążenie – Trening 2: 1:20.738
  • Najszybsze okrążenie — Trening 3: 1:20.117
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q1: 1:19.911
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q2: 1:19.641
  • Najszybsze okrążenie — Kwalifikacje – Q3: 1:19.327
  • Delta T1 – Q3: -2.349 sekundy
  • Delta Q1 – Q3: -0.584 sekundy
  • Podium: Leclerc, Piastri, Norris
  • Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21.432 (Norris)
  • Czas zwycięzcy wyścigu: 1:14:40.727
  • Średnia prędkość zwycięzcy wyścigu: 246.431 km/h
  • Najwyższa prędkość w kwalifikacjach: 353.5 km/h (Alonso)
  • Najwyższa prędkość w wyścigu: 357.1 km/h (Magnussen)
  • Wygrywająca strategia: 1 pit stop (15 okrążenie)
  • Ilość pit stopów: 30
  • Wyprzedzeń bez pomocy: 21
  • Wyprzedzeń przy pomocy systemu DRS: 30
  • Niesklasyfikowań (wypadek / dyskwalifikacja): 1
  • Niesklasyfikowań (powód mechaniczny): 0

Charakterystyka wyścigów (2020-2024):

  • Wyścigi z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa na tor: 3/5
  • Ogólna liczna wyjazdów samochodu bezpieczeństwa: 5
  • Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa: 60%
  • Średnia temperatura otoczenia: 28.2°C
  • Maksymalna temperatura otoczenia: 31.1°C
  • Średnia temperatura toru: 41.2°C
  • Maksymalna temperatura toru: 46°C
  • Sesji deszczowych: 0/25
  • Prawdopodobieństwo opadów: 0%
  • Ciśnienie: 993.3 hPa
  • Zwycięzcy: Charles Leclerc (2024), Max Verstappen (2022-2023), Daniel Ricciardo (2021), Pierre Gasly (2020)

Alokacja ogumienia (ilość na jednego kierowcę):

  • Miękkich zestawów: 8

  • Pośrednich zestawów: 3

  • Twardych zestawów: 2

  • Opony: C3, C4, C5

Fakty o Grand Prix Włoch:

  • Monza nosi przydomek „Świątynia Prędkości” i to z uzasadnionego powodu. Prędkości maksymalne rejestrowane na prostych podczas Grand Prix zazwyczaj przekraczają 350 km/h.

  • Ze względu na długie proste i dużą część okrążenia pokonywaną na ósmym biegu, Monza należy do torów z najmniejszą liczbą zmian biegów na okrążenie – tylko 29.

  • Na żadnym innym torze w kalendarzu 2025 kierowcy nie spędzają większego odsetka okrążenia z pełnym gazem niż na Monzy. Odpowiada to 76% czasu okrążenia i 82% dystansu.

  • Dojazd do pierwszego zakrętu z pierwszej pozycji startowej to jeden z najdłuższych w całym kalendarzu – 473 metry. Dłuższe są tylko w Hiszpanii, na Silverstone i w Meksyku.

  • Ze względu na swoją szybką charakterystykę, Grand Prix Włoch jest często jednym z najkrótszych wyścigów w roku. Jeśli przebiega bez przerw, zazwyczaj trwa około godziny i piętnastu minut – od startu do flagi w szachownicę.

  • Monza potrafi być także jednym z najgorętszych wyścigów sezonu pod względem temperatury powietrza – średnie maksymalne wartości to 28,2°C, a maksymalne dochodzą do 31,3°C.

  • Tor ma tylko jedenaście zakrętów – cztery w lewo i siedem w prawo. To drugi najmniejszy wynik w sezonie, ustępujący jedynie Austrii, który ma dziesięć zakrętów.

  • Grand Prix Włoch to jedyne Grand Prix, które znalazło się w każdym kalendarzu Formuły 1 od 1950 roku.

  • Żaden tor w historii F1 nie gościł większej liczby Grand Prix niż Monza, która w 2025 roku będzie gospodarzem swojego 75. wyścigu.