Neutralność węglowa?
Jedne z największych zmian, jakie czekają świat F1, związane są z neutralnością węglową. Różne organizacje starają się zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych. Z tego względu panuje moda na samochody elektryczne. Plany F1 nie zakładają wprowadzenia silników elektrycznych – od tego jest Formuła E.
Już kilka lat temu władze FIA przedstawiły plan osiągnięcia zerowej netto emisji CO2 do 2030 roku. Obejmuje to szereg elementów, od samochodów, poprzez logistykę, po organizację wyścigów. Na pierwszy plan wysuwa się wprowadzenie silników hybrydowych i nowych paliw, które będą bardziej ekologiczne. Organizatorzy wyścigów dbają o wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii na torze, w obiektach do niego przylegających i bardziej ekologiczne źródła transportu. Ma to prowadzić do stanu, gdzie ślad węglowy zostanie ograniczony, a także nastąpi zerowy bilans.
Nowe technologie
Formuła 1 jest polem doświadczalnym dla nowych technologii. To tu testowane i wprowadzane są nowe rozwiązania w przypadku samych pojazdów, jak i ochrony kierowców.
To trochę przypomina nam sytuację, w jakiej znajdują się aktualne kasyna na pieniądze w Polsce, w których wprowadzane są nowe gry, metody płatności czy bonusy, aby jeszcze bardziej mogły być atrakcyjne dla graczy.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wprowadziła nowe zmiany w przepisach, które mają obowiązywać od sezonu 2026. Może czekać nas spora rewolucja, tym bardziej że ostatnie tak duże zmiany miały miejsce w roku 2014. Pierwszą innowacją ma być nowe podwozie. Dzięki niemu bolidy nie będą już tak nisko zawieszone, co da zespołom większą swobodę w zakresie ustawień.
Wiele mówi się o nowych silnikach hybrydowych. Zyskają one większą moc, jednocześnie generując mniej spalin. Wykorzystywany system MGU-H, który odzyskuje energię ciepła spalin, ma zostać wycofany, natomiast pełną rolę ma przejąć system MGU-K, który odzyskuje energię kinetyczną. Silnik dzięki temu będzie w stanie generować o wiele więcej mocy elektrycznej, która też będzie odgrywać ważniejszą rolę niż obecnie. Wykorzystywany silnik spalinowy 1.6 V6 turbodoładowany, będzie do tego korzystał z nowego paliwa, co także ma zwiększyć jego efektywność.
Już teraz zespoły w F1 korzystają ze sztucznej inteligencji, jednak ta w najbliższych latach ma odgrywać jeszcze bardziej istotną rolę. AI pomagać będzie w opracowywaniu strategii na kwalifikacje czy wyścigi, jak i również będzie pomagała szybciej podjąć ważne decyzje już w ich trakcie. A to jest niezwykle istotne, gdyż odpowiedni wybór ogumienia, ustawień bolidu czy choćby przewidywanie zmian pogodowych to dziś zadania warte górę złota.
Wraz z każdym rokiem do świata F1 wprowadzane są nowe systemy telemetryczne, które pozwalają na szybsze i dokładniejsze zbieranie danych w czasie rzeczywistym. To pozwala na wprowadzanie zmian w trakcie wyścigów, jak i lepsze zbieranie danych w okresie przedsezonowym.