Pierwsze tytuły mistrzowskie w 1930 pojechały do Niemiec; w kategorii aut wyścigowych wygrał urodzony w Warszawie Hans Stuck (Austro-Daimler), natomiast w grupie aut sportowych tytuł przypadł Rudolfowi Carracioli (Mercedes Benz). Polską eliminacją mistrzostw był III Międzynarodowy Wyścig Tatrzański, wygrany właśnie przez Stucka. Tradycje europejskich zmagań na najwyższym poziomie podtrzymywane są w Limanowej, gdzie po raz kolejny odbędzie się runda FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich.
Do organizatorów 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą, który odbędzie się w dniach 18-20 lipca z całej Europy napływają zgłoszenia zawodników, którzy planują pojawienie się w Beskidzie Wyspowym podczas siódmej Rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. W tej dyscyplinie motorsportu nie są rozgrywane mistrzostwa świata, więc FIA EHC znajdują się na szczycie list, jeśli chodzi o prestiż zawodów. Wyścig będzie także siódmą i ósmą rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Swój start na trasie Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą zapowiedzieli czołowi kierowcy Europy, którzy prowadzą w swoich kategoriach po sześciu rozegranych dotychczas rundach. Przede wszystkim znów powinniśmy spotkać Christiana Merli, w prototypie Nova Proto NP01. Pochodzący z Trento kierowca, pięciokrotny Mistrz Europy, wygrywał w Limanowej aż siedem razy, tylko raz w trakcie swoich startów ustąpił miejsca na najwyższym stopniu podium „królowi gór”, swojemu włoskiemu koledze Simone Faggioli (2019). Jest aktualnym liderem Kat.2, zgromadził dotychczas 129 punktów.
Na miejscu drugim w klasyfikacji generalnej Kat. 2 znajduje się Kevin Petit (Nova Proto NP01, 116 pkt.), który również zapowiedział przyjazd do Limanowej. Francuz staje na podium wyścigów górskich różnej rangi od 2017 roku. Brat wielokrotnego uczestnika rozgrywanych w Polsce wyścigów międzynarodowych Sebastiena zdobył w sezonie 2021, wraz z reprezentacją Francji, Puchar Narodów podczas FIA Hill Climb Masters, pojawiał się także na wyścigach torowych, współpracując z ekipą legendarnego Sebastiena Loeba. Do FIA EHC trafił rok temu, zajmując ósme miejsce w klasyfikacji generalnej Kat 2.
W Kat. 1 (pojazdy z nadwoziem zamkniętym) powinniśmy zobaczyć czołową trójkę sezonu 2025: zarówno dobrze znanego w Limanowej O’Play’a (Mitsubishi Lancer), który lideruje w tej kategorii z dorobkiem 125 pkt, drugiego Igora Stefanovskiego (97 pkt.), który w tym sezonie kieruje spektakularnym Ferrari 488 Challenge EVO i trzeciego Luisa Antonio Penido Lopeza (Renault Clio RS Cup EVO). Tradycyjnie w Polsce chce się pokazać ubiegłoroczny Mistrz Europy Kat. 1, Matija Jurišić (Peugeot 308 1,6 TCR).
Wśród tegorocznych gwiazd wyścigu powinniśmy zobaczyć także byłego Mistrza Europy, jeżdżącego w barwach Czech Szwajcara Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer) czy jeżdżącego potężnym Mercedesem Benz SLK 340 (silnik z F1) Reto Meisela, który w tym sezonie zaliczył już dwie wygrane.
Swój start potwierdziła trójka polskich zawodników startujących w całym cyklu FIA EHC. Z europejską czołówką zmierzą się m.in. ubiegłoroczny Mistrz Polski GSMP Grzegorz Rożalski, dysponujący ponad 1000-konnym Mitsubishi Lancerem (dotychczas wygrał jedną rundę FIA EHC), zajmujący na razie z osiemdziesięcioma czterema punktami szóstą lokatę w generalce i drugą w najmocniejszej Grupie 1. Zamiar startu potwierdził także Karol Krupa (SkodaFabia CT), który wygrał w swojej grupie podczas wyścigu Ecce Homo w Czechach, zajmujący obecnie piąte miejsce w grupie oraz startujący Mitsubishi Lancerem Szymon Piękoś.
XVI Wyścig Górski Limanowa został objęty Patronatem Honorowym przez Ireneusza Rasia, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz Łukasza Smółkę, Marszałka Województwa Małopolskiego. Dyrektorem wyścigu będzie Bogdan Pałka, Prezes Auto Moto Klubu Limanowa, natomiast zespołem Sędziów Sportowych kierować będzie Paolo Bet. Obserwatorem FIA został Kevin Ferner, a obserwatorem Technicznym FIA Gordon Forbes.
„Wraz z Auto Moto Klubem Limanowa, serdecznie zapraszam Państwa na 16. Edycję Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą. Już po raz drugi mam zaszczyt objąć swoim honorowym patronatem to prestiżowe wydarzenie sportowe, odbywające się w randzie Mistrzostw Polski” – powiedział Ireneusz Raś.
„Na starcie jak zawsze staną najlepsze ekipy z całej Europy, a wysoko położona w górach trasa – bardzo wymagająca i najszybsza zarazem ze wszystkich tras wyścigów górskich w naszym kraju – dostarczy niezwykłych sportowych emocji i ukaże cały kunszt kierowców”.
„Wspaniała organizacja i pełen profesjonalizm, dbałość o bezpieczeństwo, fantastyczna atmosfera i gościnność, bardzo licznie przybywający z całej Polski kibice – to właśnie Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą”.
Trasa zlokalizowanego na drodze K1609 wyścigu liczy 5493 metry, różnica wysokości pomiędzy startem w Starej Wsi a metą na przełęczy Ostra wynosi 302 metry, średni wznios liczy 5,5%. Podczas polskiej rundy FIA EHC zgłoszeni do tego cyklu kierowcy mają, w porównaniu z innymi zawodami z tego cyklu, więcej możliwych do wykorzystania podjazdów treningowych – aż pięć; doliczając dwa niedzielne podjazdy wyścigowe, kibice będą mieli okazję do śledzenia aż siedmiu przejazdów FIA EHC!
Partnerem Strategicznym 16. Wyścigu Górskiego Limanowa-Przełęcz pod Ostrą jest Województwo Małopolskie.