WSTĘP

Choć druga część sezonu 2022, kiedy Peugeot zadebiutował na torach całego świata ze swoim nowym prototypem 9X8 oraz pierwsze wyścigi tegorocznej kampanii, nie zapowiadały dobrych rezultatów; start w Le Mans ujawnił, że Francuzi są na dobrej drodze do osiągania bardzo dobrych wyników, a potwierdzeniem tego jest trzecia lokata w 6 Hours of Monza.

Peugeot Sport, projektując swoją nową konstrukcję, zapowiadało odejście od typowego auta klasy LMH i postawiło w 9X8 na brak tylnego skrzydła, co zostało zrekompensowane przez odpowiednie wyprofilowanie tylnej części samochodu, w tym podłogi, która wytwarza większy docisk.

Postawienie na takie rozwiązanie spotkało się z dużymi problemami na początku drogi 9X8 w rywalizacji długodystansowej, jednak teraz wszystko wskazuje na to, że nowe dzieło francuskich inżynierów potrafi osiągać założone cele i zdobywać podia.

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

KILKA SŁÓW OD PROJEKTANTA LEGO I DYREKTORA TECHNICZNEGO PEUGEOT SPORT

Nowatorskie rozwiązania Peugeota dostrzegła również firma Lego, która postanowiła stworzyć model 9X8 w skali 1:10 i dać fanom Lego Technic możliwość zapoznania się z konstrukcją Le Mans Hypercar z bliska.

„Zaprojektowaliśmy model w skali 1:10 na podstawie prawdziwego samochodu. To była wielka przyjemność móc tak blisko współpracować z zespołem Peugeot Sport, gdy oni również byli w trakcie rozwoju” – przyznał Kasper Rene Hansen, projektant Lego Technic.

„Najpierw stworzyliśmy wersję koncepcyjną, a następnie dodaliśmy szczegóły i inne funkcje w miarę ewolucji prawdziwego samochodu, takie jak unikalne zawieszenie, okablowanie elektryczne i efekty święcące w ciemności do 24-godzinnych wyścigów”.

„Jestem pod wrażeniem dużego podobieństwa między Lego Technic Peugeot 9X8 a naszym samochodem wyścigowym” – podkreślił Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport.

„Zespół projektantów Lego ściśle współpracował z naszymi inżynierami i projektantami, gdy samochód wyścigowy był jeszcze w fazie rozwoju. Wszyscy jesteśmy bardzo dumni z tej współpracy i możliwości, że dzięki temu projektowi Lego Technic globalna publiczność będzie mogła poznać nasz hipersamochód Peugeot 9X8”.

Czy rzeczywiście model Lego Technic Peugeot 9X8 przypomina prawdziwą konstrukcję? Postanowiliśmy to sprawdzić.

RECENZJA LEGO TECHNIC PEUGEOT 9X8

Już samo otwarcie dużego pudełka zrobiło na nas wrażenie, ale przede wszystkim jego zawartość – piętnaście woreczków z 1775 elementami, dwa arkusze naklejek oraz ogromna instrukcja składająca się z ponad 380 stron. To zapowiadało kilka godzin emocji.

Naszą przygodę ze składaniem modelu Peugeot 9X8 rozpoczęliśmy od zapoznania się z instrukcją i ku naszemu zaskoczeniu na pierwszych stronach znalazło się trochę historii Peugeota w Le Mans, kilka zdjęć prawdziwego prototypu, jak i pewne rozwiązania, która zostały odwzorowane przez Lego Technic. Na kolejnych stronach widniała już magia i esencja Lego, aby po kilku godzinach intensywnego składania móc cieszyć się swoim własnym prototypem Le Mans Hypercar Peugeot 9X8.

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

Pierwsze minuty z Lego Technic Peugeot 9X8 rozpoczynamy od woreczka numer jeden, w którym znajdziemy elementy do stworzenia tylnego zawieszenia oraz całego napędu, w tym rur wydechowych, osłon silnika, jak i samej jednostki napędowej, która została wyposażona w osiem cylindrów. Nie brakuje tam oczywiście mechanizmu korbowego, który odpowiada za obracanie się kół, jak również pierwszych elementów podstawy dachu. 

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

Drugi woreczek to istna kopalnia wiedzy odnośnie przedniej części prototypu, w tym zawieszenia oraz mechanizmu pozwalającego skręcać przednią osią. W drugim kroku musimy zmierzyć się także z kabiną kierowcy, której zabudowa wyróżnia się jaskrawym zielonym kolorem, podobnie jak ma to miejsce w prawdziwym prototypie. Projektanci ominęli jednak budowę samego przodu, czyli ciekawego przedniego oświetlenia, z którym zmierzymy się dopiero w ostatnim kroku. 

Warto tu się jednak zatrzymać oraz podkreślić, że druga część budowy Peugeota 9X8 jest naprawdę dużym wyzwaniem i trzeba mocno się skupić, aby nie popełnić żadnego błędu w łączeniu samych elementów, jak i przedniej części auta z resztą naszej konstrukcji. 

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

Kolejną część budowy zaczynamy od złożenia dachu auta i kanału doprowadzającego powietrze do jednostki napędowej, a także drzwi do kokpitu 9X8. W tym kroku musimy zmierzyć się również z bocznymi sekcjami francuskiego auta oraz podłogą, która po raz pierwszy ujawnia, jak szeroki jest to model, a także z konstrukcją wokół tylnego zawieszenia, która będzie podporą dla kolejnych elementów prototypu.

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

W przedostatniej fazie naszej zabawy z tym modelem mierzymy się z tylnym oświetleniem, dyfuzorem, tylnym skrzydłem, sekcjami nad kołami oraz klapą silnika i tylnego zawieszenia, która została zaprojektowana tak, aby w łatwy sposób dostać się do serca Peugeota 9X8.

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

Ostatnia część budowy skupia się na samym przodzie i imponującym przednim oświetleniu, ale także, ku naszemu zaskoczeniu, otwierającej się masce, która ujawnia, jak pracuje samo zawieszenie. Tutaj największe wrażenie podczas składania przyniosły światła i pokryte farbą fosforową elementy reflektorów, które świecą w ciemności. 

Całość budowy wieńczymy zamocowaniem przednich elementów karoserii, lusterek, zamknięciem sekcji bocznych oraz wyposażeniem samochodu w odpowiednie koła wraz z ogumieniem. 

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

SĄ PEWNE MINUSY

Tak dopracowana konstrukcja przez projektantów Lego Technic posiada jednak pewne minusy, lecz dwa przykuwają największą uwagę naszym oczom. Jednym z nich jest odwzorowanie kokpitu samego kierowcy, do którego należycie się nie przyłożono oraz sama kierownica, która powinna rzucać nas na kolana w takim projekcie. Drugim minusem jest klapa silnika i tylnego zawieszenia, w której zastosowano odpowiednie prowadnice, do jej umiejscowienia, jednak zapomniano o możliwości zablokowania klapy, która w łatwy sposób odpada od samej konstrukcji.

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix

PODSUMOWANIE

Czy projektantom Lego Technic udało się odwzorować Peugeota 9X8? Zdecydowanie tak. Czy każdy fan Lego Technic oraz 24 Hours of Le Mans powinien w swojej kolekcji mieć taki prototyp? Zdecydowanie tak.

Choć nie jest to największy model w dziejach Lego i nie posiada przerażającej ilości elementów, kilkugodzinne składanie tego „potwora” pozwala nam zmierzyć się z esencją Lego Technic oraz poczuć się jak za młodych lat, kiedy jako dziecko składało się pierwsze małe zestawy, które pojawiały się na rynku.

Jako fan Lego i rywalizacji długodystansowej, polecam każdemu ten model auta. Możliwość spędzenia czasu z tą konstrukcją i zobaczenie z bliska, jak została ona zaprojektowana, aby jak najbardziej zbliżyć się do oryginału, daje dużą frajdę, a sama budowa i późniejsza satysfakcja z zakończenia składania jest czymś naprawdę wyjątkowym.

Z czystym sumieniem polecam KAŻDEMU!

Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix
Lego Technic Peugeot 9X8 / © Jarosław Werner/ Motorsport Grand Prix