Sponsoring motorsportu na świecie
Ostatnie lata to spory rozwój sponsoringu motorsportu przez firmy bukmacherskie oraz portale hazardowe i taki trend się utrzymuje od połowy lat 90. Formuła 1, jako królowa sportów motorowych, jest zawsze drogowskazem i wyznacznikiem. Szerokim echem w środowisku odbiła się współpraca firmy hazardowej i platformy rozrywkowej Stake.com, która od 2024 roku jest głównym sponsorem ekipy Stake F1 Team Kick Sauber. Logo Stake widnieje na bolidach i kombinezonach kierowców Nico Hülkenberga i Gabriela Bortoleto. Jest to flagowy przykład, jak kasyna wykorzystują globalny zasięg F1 do budowania swojej marki. W MotoGP są zauważalne podobne trendy – firma Bet365 przez wiele lat finansowała wiele wydarzeń i różne zespoły, zwiększając swoją widoczność wśród fanów najszybszych motocykli. W NASCAR przede wszystkim, ale również w rajdach WRC konglomeraty hazardowe, jak Unibet czy Betway, wchodzą w partnerstwa sponsoringowe - reklamując się na autach oraz torach. Takie kooperacje przynoszą potencjalnie milionowe zyski, które pozwalają na rozwój technologii, realizacji telewizyjnych, organizacji zawodów - generalnie dzięki takiej współpracy motorsport rośnie w siłę.
Obecny stan motorsportu w Polsce
Najbardziej popularnymi sportami w Polsce od lat jest piłka nożna, czy siatkówka - motorsport mimo wieloletniej tradycji nigdy nie osiągnął takiej oglądalności i popularności, jak wyżej wymienione sporty. Wszystko się zmieniło oczywiście dzięki naszej legendzie, jaką jest Robert Kubica, który regularnie odnosił sukcesy w F1 i rajdach. Tuż za nim warto zanotować zasługi Kajetana Kajetanowicza, wielokrotnego Mistrz Europy w rajdach, czy Krzysztofa Hołowczyca - popularyzatora sportów motorowych. Ważnymi punktami na polskiej mapie wyścigów są tory w Poznaniu, czy też Silesia Ring, na których odbywają się zarówno lokalne jak i regionalne zawody. Polski Związek Motorowy (PZM) organizuje również Rajd Polski - imprezę, która ogromnie zyskała w ostatnich latach i stała się okazjonalnie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Dlaczego okazjonalnie? Budżety takich zawodów w Polsce są niestety ograniczone i ograniczają się do prywatnych sponsorów (często są to firmy z branży motoryzacyjnej czy paliwowej) oraz lokalnych przedsiębiorstw. Bardzo widać niedofinansowanie i brak światowych gigantów z branży hazardowej, którzy finansują tego typu wyścigi na całym świecie. Z pewnością motorsport w naszym kraju ma dużo trudniej bez takiego wsparcia.
Ograniczenia sponsoringowe
Polskie regulacje dotyczące hazardu i jego sponsoringu znajdziemy w Ustawie o grach hazardowych z 2009 roku (znowelizowanej w 2017). Jest to prawo nakładające surowe ograniczenia na reklamę i umowy sponsorskie przez firmy hazardowe, gdyż reklamowanie kasyn jest w Polsce zabronione. Wyjątkiem zostały objęte firmy oferujące zakłady bukmacherskie, które mogą się reklamować, ale powinny wskazywać zagrożenia związane z hazardem, np. ryzyko uzależnienia. Polski sport stracił dostęp do ogromnych funduszy, które wpłynęłyby z międzynarodowych firm. Zostawia to nasz kraj w tyle, gdy taki zespół jak Stake F1 korzysta z intratnych partnerstw, my możemy jedynie o takich pomarzyć.
Argument ekonomiczny
Złagodzenie surowych ograniczeń dotyczących sponsoringu przez firmy z branży hazardowej znacznie poprawiłoby sytuację motorsportu. Oczywistym jest, że budżety zespołów by wzrosły. Przykładowo, w Formule 1 kontrakty sponsorów kasynowych opiewają na przynajmniej kilka do kilkunastu milionów dolarów rocznie! W Polsce takie pieniądze pozwoliłyby na rozwój firm, szkolenie lepszych kierowców i organizację prestiżowych imprez. Ponadto, tory wyścigowe w Polsce przyciągnęłyby międzynarodowe serie na stałe, takie jak DTM czy WRC. W 2023 roku rynek hazardu online na świecie osiągnął wartość ponad 65 miliardów dolarów, a lwia część tej kwoty jest inwestowana w sport. Dodatkowo, współpraca z firmami z branży hazardowej stworzyłaby nowe miejsca pracy wokół zespołów i wyścigów. Im więcej pieniędzy, tym więcej pracy!
Opinie w branży
Opinie ekspertów na temat sponsoringu motorsportu w Polsce przez kasyna i hazard są podzielone. Z jednej strony, przedstawiciele zespołów i organizatorów, jak Polski Związek Motorowy, widzą w tym dużą szansę na wzrost. Ciężko konkurować w prestiżowych zawodach bez odpowiedniego finansowania. Z drugiej strony, eksperci branży hazardowej, np. pracujący w Ministerstwie Finansów, podkreślają ryzyko uzależnień i konieczność ochrony społeczeństwa jako ogółu. Kolejną sceptyczną grupą będą urzędnicy akceptujący reklamy, czyli np. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Wskazują oni na trudności w pogodzeniu liberalizacji prawa dotyczącego reklamy z obecnymi przepisami. Warto więc rozważyć jakiś kompromis. Wśród fanów coraz częściej mówi się o kontrolowanym otwarciu na reklamy - np. zezwolenie na nazwę sponsora z branży hazardowej na samochodzie/bolidzie, ale nie w formie nachalnej.