W ostatnich dniach na torze Słomczyn pod Warszawą odbyła się inauguracyjna edycja zawodów Formula Student Poland. Są to prestiżowe i wymagające zawody inżynierskie, polegające na konstrukcji bolidów przez studentów i studentki z całego świata. W zawodach wzięły udział nie tylko zespoły z Polski, ale także zagraniczne drużyny. Mimo iż była to pierwsza edycja, to organizatorzy zadbali, aby zarówno inspekcje techniczne, jak i konkurencje statyczne były na najwyższym poziomie.

PWR Racing Team / © PWR Racing Team
PWR Racing Team / © PWR Racing Team

Dla PWR Racing Team była to czwarta edycja zawodów, w której wystartowali z bolidem elektrycznym RT13e. Występ w Polsce studenci poprzedzili wysokimi pozycjami na zawodach we Włoszech czy Niemczech i Węgrzech, dzięki czemu byli przygotowani do wystartowania na torze. Jednak zanim można przystąpić do jazdy, trzeba przejść ośmioetapową i bardzo szczegółową inspekcję techniczną sprawdzającą wszystkie podsystemy bolidu. Bolid PWR Racing Team przeszedł kontrolę, co udało się tylko połowie bolidów elektrycznych. Ze względu na bardzo napięty harmonogram zawodów, które trwały zaledwie trzy dni, czas był tutaj na wagę złota. Jako pierwszy bolid elektryczny ukończyli inspekcję i wystartowali na torze w konkurencji Skid Pad, osiągając czas 00:05.586. Niestety, z powodu niespodziewanych problemów z systemem elektrycznym, nie mogli uczestniczyć w innych dynamicznych konkurencjach tego dnia.

Awaria jednego z silników elektrycznych postawiła pod znakiem zapytania ich dalsze uczestnictwo w zawodach, jednak ogrom wiedzy o pojeździe i determinacja członków zespołu zwyciężyły. Zidentyfikowali i naprawili problem w ciągu zaledwie kilkunastu godzin, uruchamiając ponownie jeden z silników elektrycznych. Zaledwie dziesięć minut przed terminem ostatniej reinspekcji zostali ponownie dopuszczeni do rywalizacji.

PWR Racing Team / © PWR Racing Team
PWR Racing Team / © PWR Racing Team

Podczas finałowej konkurencji polegającej na przejechaniu dwudziestu dwóch kilometrów, ze zmianą kierowcy na linii startu stanęły tylko dwa bolidy elektryczne. Niestety, zabrakło zaledwie półtora okrążenia do ukończenia wyścigu, konkurencyjna drużyna z Poznania podzieliła podobny los, zatrzymując się jeszcze przed zmianą kierowcy. Brak zwycięzcy w tej konkurencji zapewnił ogromne napięcie podczas ceremonii wręczenia nagród, gdyż to, kto stanie na najwyższym stopniu podium pozostało niepewne aż do samego końca.

„Po konkurencjach dynamicznych mieliśmy 25 punktów straty do drużyny z Poznania, jednak dzięki świetnie przygotowanym konkurencjom statycznym wierzyliśmy, że uda nam się wyprzedzić rywali. Udało się, choć stres i niepewność towarzyszyły nam do samego końca” – relacjonuje Zuzanna Ignaszak liderka marketingu PWR Racing Team.

Decydującymi o zwycięstwie na tych zawodach okazały się konkurencje statyczne, wrocławscy studenci odnieśli zwycięstwo w konkurencjach Cost and Manufacturing i Business Plan Presentation. Dodatkowo punkty z konkurencji dynamicznej Skid Pad pozwoliły zająć pierwszę miejsce w klasyfikacji generalnej.

Studenci nie spoczywają jednak na laurach i już teraz myślą o przyszłym sezonie, rozpoczynając fazę projektową bolidu RT14e.

PWR Racing Team RT13e / © PWR Racing Team
PWR Racing Team RT13e / © PWR Racing Team

Źródło: PWR Racing Team